Inlägg från: Gladskit |Visa alla inlägg
  • Gladskit

Knäckt läskoden?

Min son var nog fyra när han förstod att bokstäver hade ljud och att de tillsammans bildade ord, både ljudmässigt och i skrift.
    Nu är han 7,5 och jag tycker att han är duktig på att läsa. Han ljudar sig fortfarande genom vissa ord sen säger han ordet, sen säger han nästa ord och sedan repeterar han nästan hela meningen. Alltså väldigt grundläggande men jag är glad att han ser till att han förstår vad han läst innan han går vidare till nästa ord och nästa mening. Sen ligger det ju i utvecklingen att inte behöva ljuda sig igenom eller ens läsa varje ord. Jag själv tex. ser det skrivna ordet i bilder och kan "se" en mening och förstå av sammanhang utan att behöva läsa varje ord.

• Gladskit
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 10:25:33 följande:
    Det här är exempelvis en uppgift som sorgligt nog inte alla elever klarar i år 7-9:

Lisa gungar. Lisa gungar högre och högre, högre och högre. Plötsligt sitter Lisa på marken.

Vad gör Lisa? Hon gungar (detta svarar alla rätt på) 
    Varför sitter Lisa plötsligt på marken? Nu blir det svårt. Jag har aldrig haft en klass där inte flera omgående konstaterat att "Det står inte!" Majoriteten löser uppgiften och svarar att hon antingen hoppat eller ramlat av gungan, men några har ingen aning. De förstår inte. De kan inte utifrån erfarenheter och sammanhang läsa mellan raderna. 

Är det sant? Shit! Jag kommer bli den mamman som kommer jobba för att ta läsförståelsen till en ny nivå känner jag
  • Gladskit
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 12:34:10 följande:
    I den senaste sjuan jag undervisade så hade jag elever som förståelsemässigt inte klarade exemplet ovan, men även en som läste Mobergs utvandrarserie med behållning.....och så allt däremellan . Den gemensamma nämnaren för goda läsare är att de använder olika lässtrategier på ett skickligt sätt. De som dessutom är medvetna om vilka och hur de använder dessa  har kommit långt.

Ja så är det ju givetvis att man kan ha andra förmågor kopplade till läsning och språk utan att klara en specifik uppgift. Men jag tycker ändå det är lite scary...
Svar på tråden Knäckt läskoden?