Inlägg från: Som snö |Visa alla inlägg
  • Som snö

    Knäckt läskoden?

    Är det samma sak som att lära sig läsa?

  • Svar på tråden Knäckt läskoden?
  • Som snö
    Tutilure skrev 2013-10-06 20:24:10 följande:

    Både ja och nej.
    Har man väl knäckt läskoden så vet man ju hur man gör för att avkoda texten, men sen behöver man lära sig ett helt gäng lässtrategier för att lära sig att läsa ordentligt.


    Aha.

    Eller nej.

    Jag fattade inte.

    Men det gör inget.
  • Som snö
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-06 20:41:10 följande:
    När man har knäckt läskoden så kan man avkoda, dvs man har förstått att varje bokstav är en symbol för ett ljud och kan dessutom sätta ihop ljuden så att de bildar ord. För att läsa behöver man även förstå det som står.....och inte står smile1.gif . Det implicita är en stor del av läsförståelsen. Att kunna "läsa mellan raderna". För att kunna läsa mellan raderna behöver man använda olika lässtrategier som att dra kopplingar till egna erfarenheter, ställa frågor, förutse etc etc.
    Så säger man att ungen knäckt läskoden kan den alltså inte läsa?

    Hur bra ska man behöva läsa för att...kunna läsa då?
  • Som snö
    sextiotalist skrev 2013-10-07 07:54:39 följande:

    En annan förklaring, som jag gav till min son när han hade svårt att knäcka läskoden.
    Om man jämför träd med läsning, den som inte knäckt läskoden ser varje enskilt löv, enskild gren, en som knäckt läskoden ser trädet.
    En annan intressant sak när det gäller läskoden, ibland cirkulerar det kring texter på medier, där man plockat bort speciella vokaler (medvetna val), för en som knäckt läskoden har det ingen betydelse, de ser ordet ändå. 


    Men?

    Om att knäcka läskoden innebär att man fattar att varje bokstav har ett ljud, och att dom ljuden ihop bildar ett ord. Ett ord man kan få fram genom att följa koden utan att egentligen behöva förstå vad som kodas fram, hur kan man då plocka bort delar av koden och ändå mena att man måste kunna avkoda för att ha knäckt koden?

    Låter inte det mer som...att kunna läsa?
  • Som snö
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 09:05:13 följande:
    Om man ljudar bokstäverna utan att förstå att de bildar ord - som min 4-åring för tillfället gör - nej, då har man inte knäckt läskoden. När man ljudar och förstår vilka ord man bildr genom ljudning då har man knäckt läskoden. Att knäcka läskoden innebär rätt och slätt att man kan avkoda.
    Vilket innebär att man inte behöver klara ord där vissa bokstäver är bortplockade som det påstods här tidigare? Eller?
  • Som snö
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 09:26:44 följande:

    Men du och "Flickan och Kråkan" har helt olika "definition" på vad det innebär att knäcka läskoden.

    Och hennes känns rimligare för mig.
    Håller med. Känns som den ena pratar om "knäckt kod" och den andra "lärt sig läsa"

    Vilket iof kan förklara det otroligt vida åldersspannet på ungar som knäckt läskod.

    Att det inte bara är olika från unge till unge, utan ännu större olikheter på definitionen.
  • Som snö
    Wilowa skrev 2013-10-07 15:46:51 följande:
    Jag har själv lite svårt att höra nåt "v" i "du", men det kan ju vara dialektalt eller att jag helt enkelt inte hör det. Jag tycker mig dock höra ett lite h-ljud i slutet av "du". Fast det som har betydelse är ju vad din son uppfattar och han hör säkert ett "v" där. Innan barn lärt sig den rätta stavningen på ord så skriver de det de hör och det ska man inte peta för mycket på, inte i början i alla fall. När man lär sig gå tillåts man tulta runt och när man ska lära sig att prata är det helt okej med barnspråk...det borde vara lika okej med ett lärande skriftspråk. Den rätta stavningen kommer oftast av läsningen där de möter orden rättstavade.
    Då kanske jag inte tänker helt tokigt när jag tänker "den får sitta tills hon ser att det är fel och gör en ny" varje gång jag kommer hem och ser skylten "Riklam, nej tak!" på dörren!
  • Som snö
    Wilowa skrev 2013-10-07 18:11:27 följande:
    Nej det tycker jag inte, självförtroendet är otroligt viktigt för läs- och skrivinlärningen och man ska vara försiktig med att rätta stavning i färdiga "produkter". Hon skulle troligtvis bli väldigt ledsen och inte alls vilja ha skylten som hon nyss var så stolt över. Vad vinner man på det? Lusten att göra nya skyltar skulle antagligen få sig en törn med. Det är ju jättebra att hon vågar skriva och den skrivlusten ska man inte ta ifrån henne. Skrivlusten är blir lätt en bräcklig liten varelse om man inte är rädd om den, men den kan å andra sidan bli väldigt stark om man är rädd om den. Jag tycker personligen att lusten att skriva och att kunna uttrycka sig på ett intressant sätt i skrift, är mycket viktigare än stavning. Numera finns det ju dessutom rättstavningsprogram till hjälp. Fast för de flesta faller bitarna på plats och de lär sig stava. 
    Dessutom var det bra tänkt, att göra nåt åt det, helt självmant, när hon såg att jag bara slängde reklamen i en hög innanför dörren!

    Och den funkar. Utan problem!
  • Som snö
    Wilowa skrev 2013-10-08 10:39:15 följande:

    Det finns massor av olika metoder man som lärare kan använda när man ska lära barn att läsa och skriva. Jag håller med bägge dessa två. smile2.gif ...och egentligen hänger de ihop.

    Jag tycker att man ska uppmuntra barn att skriva med små bokstäver...om de kan. Barn som går i förskoleklass har oftast inte den finmotoriken som de små bokstäverna kräver och då blir det ett hinder i skrivandet. Då är det bättre att låta dem skriva med stora bokstäver. Fast man får vara observant så att  det inte blir en dålig vana även efter att barnen kan skriva små bokstäver. Undervisnigen ska vara individuell och som lärare måste man vara observant och föra över barnet på de små bokstäverna så fort som man ser att det klarar att skriva dem utan allt för stor ansträngning.

    en bra lärare väljer en läs- och skrivinlärningsmetod, men plockar det som varje individ behöver utöver från de andra metoderna.   
    Och jag som aldrig lärde mig göra små bokstäver hävdar att man ska uppmuntra skrivandet, och ge fanken i om det är stora eller små bokstäver. Så länge dom inte är blandande stora och små, för då är det nåt annat än att man inte kan göra stora eller små det beror på.

    Skulle jag gjort som jag blev tillsagt. Göra små bokstäver, då skulle jag fått lägga ner så mycket energi på att forma dom så jag aldrig hade orkat lära mig skriva.

    Så jag struntade i små. Vilket kanske inte var vad lärarna för 40 år sedan uppskattade. Men nånstans gav alla upp och lät mig hållas.

    Och nej. Fortfarande inga små bokstäver när jag skriver för hand. Dock har jag aldrig haft några problem med att få stor bokstav på rött plats och resten små varken på skrivmaskin (förr) eller dator (nu).
  • Som snö
    Wilowa skrev 2013-10-08 14:14:50 följande:

    Fast det var ju mer eller mindre det jag sa. smile5.gif Individuell undervisning. smile5.gif
    Fast du sa lite till. :)

    "Fast man får vara observant så att det inte blir en dålig vana även efter att barnen kan skriva små bokstäver. Undervisnigen ska vara individuell och som lärare måste man vara observant och föra över barnet på de små bokstäverna så fort som man ser att det klarar att skriva dem utan allt för stor ansträngning. "

    Det är väldigt lätt att den som inte kan det dom flesta kan får höra antydningar om att det är lat. Och "Det är bara att försöka...", "utan övning...".

    Då är det inte roligt längre.
  • Som snö
    Wilowa skrev 2013-10-08 14:28:35 följande:
    Jag hade testat att sätta ett barn som dig vid datorn istället.
    Jag hade sagt "Men skärp dig! Vill du bli som mig eller?!". :)
Svar på tråden Knäckt läskoden?