• Som snö

Knäckt läskoden?

Är det samma sak som att lära sig läsa?

• Svar på tråden Knäckt läskoden?
  • pappapappa12
    Wilowa skrev 2013-10-07 14:20:26 följande:

Testa att ljuda med kraft så är det lättare att höra biljuden och gör mellanrum mellan de olika ljuden. Vi är två lärare här inne som säger samma sak, det är biljud när man ljudar ett ord.

håller inte med.

Ett "SSSSSS" kan du väsa utan att börja eller avsluta med ett "biljud".

Detsamma gäller "lllll, mmmmm etc)

Det är bara spanjorer som inte kan börja ett väsande S-ljud utan att först säga "e"

(e-stockholmo) (e-special) (e-studiante)(e-spectacular)
  • Wilowa
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 14:31:52 följande:

håller inte med.

Ett "SSSSSS" kan du väsa utan att börja eller avsluta med ett "biljud".

Detsamma gäller "lllll, mmmmm etc)

Det är bara spanjorer som inte kan börja ett väsande S-ljud utan att först säga "e"

(e-stockholmo) (e-special) (e-studiante)(e-spectacular)
    Du lyssnar inte tillräckligt väl, det är mindre tydliga ljud du ska leta efter. Man gör ett biljud i början och i slutat av konsonantljuden, även volkalljuden har biljud, men de är svårare att benämna i text, de är mer som stön.

Spanjorerna lägger till ett språkljud och inte ett biljud till ett språkljud. Har du testat att ljuda med kraft? Biljuden finns där, men du är inte tillräckligt observant för att höra dem.
  • Pampim
    Wilowa skrev 2013-10-07 15:05:58 följande:
    Du lyssnar inte tillräckligt väl, det är mindre tydliga ljud du ska leta efter. Man gör ett biljud i början och i slutat av konsonantljuden, även volkalljuden har biljud, men de är svårare att benämna i text, de är mer som stön.Spanjorerna lägger till ett språkljud och inte ett biljud till ett språkljud. Har du testat att ljuda med kraft? Biljuden finns där, men du är inte tillräckligt observant för att höra dem.

Extremt intressant att få reda på varför i hela fridens namn min sexåring skriver duv när han menar du. För det måste ju bero på det lite suddiga v:et man hör när man säger du, eller är jag ute och cyklar?
  • pappapappa12
    Pampim skrev 2013-10-07 15:31:34 följande:

Extremt intressant att få reda på varför i hela fridens namn min sexåring skriver duv när han menar du. För det måste ju bero på det lite suddiga v:et man hör när man säger du, eller är jag ute och cyklar?

Han uppfattar säkert ordet "du" när ni (och andra med samma dialekt) säger det som "duv".
  • Wilowa
    Pampim skrev 2013-10-07 15:31:34 följande:

Jag har själv lite svårt att höra nåt "v" i "du", men det kan ju vara dialektalt eller att jag helt enkelt inte hör det. Jag tycker mig dock höra ett lite h-ljud i slutet av "du". Fast det som har betydelse är ju vad din son uppfattar och han hör säkert ett "v" där. Innan barn lärt sig den rätta stavningen på ord så skriver de det de hör och det ska man inte peta för mycket på, inte i början i alla fall. När man lär sig gå tillåts man tulta runt och när man ska lära sig att prata är det helt okej med barnspråk...det borde vara lika okej med ett lärande skriftspråk. Den rätta stavningen kommer oftast av läsningen där de möter orden rättstavade.
  • Som snö
    Wilowa skrev 2013-10-07 15:46:51 följande:
    Jag har själv lite svårt att höra nåt "v" i "du", men det kan ju vara dialektalt eller att jag helt enkelt inte hör det. Jag tycker mig dock höra ett lite h-ljud i slutet av "du". Fast det som har betydelse är ju vad din son uppfattar och han hör säkert ett "v" där. Innan barn lärt sig den rätta stavningen på ord så skriver de det de hör och det ska man inte peta för mycket på, inte i början i alla fall. När man lär sig gå tillåts man tulta runt och när man ska lära sig att prata är det helt okej med barnspråk...det borde vara lika okej med ett lärande skriftspråk. Den rätta stavningen kommer oftast av läsningen där de möter orden rättstavade.
    Då kanske jag inte tänker helt tokigt när jag tänker "den får sitta tills hon ser att det är fel och gör en ny" varje gång jag kommer hem och ser skylten "Riklam, nej tak!" på dörren!
  • Alexi

Flickan och Kråkan: kan du ge konkreta exempel på vad lässtrategier är?

Måste också fråga, vad har gått fel med de i högstadiet som inte förstår gung-berättelsen? Vad har de respektive skilan missat och vad görs för att reparera detta i högstadiet?

• Wilowa
    Som snö skrev 2013-10-07 15:59:00 följande:
    Då kanske jag inte tänker helt tokigt när jag tänker "den får sitta tills hon ser att det är fel och gör en ny" varje gång jag kommer hem och ser skylten "Riklam, nej tak!" på dörren!
    Nej det tycker jag inte, självförtroendet är otroligt viktigt för läs- och skrivinlärningen och man ska vara försiktig med att rätta stavning i färdiga "produkter". Hon skulle troligtvis bli väldigt ledsen och inte alls vilja ha skylten som hon nyss var så stolt över. Vad vinner man på det? Lusten att göra nya skyltar skulle antagligen få sig en törn med. Det är ju jättebra att hon vågar skriva och den skrivlusten ska man inte ta ifrån henne. Skrivlusten är blir lätt en bräcklig liten varelse om man inte är rädd om den, men den kan å andra sidan bli väldigt stark om man är rädd om den. Jag tycker personligen att lusten att skriva och att kunna uttrycka sig på ett intressant sätt i skrift, är mycket viktigare än stavning. Numera finns det ju dessutom rättstavningsprogram till hjälp. Fast för de flesta faller bitarna på plats och de lär sig stava. 
  • Som snö
    Wilowa skrev 2013-10-07 18:11:27 följande:
    Nej det tycker jag inte, självförtroendet är otroligt viktigt för läs- och skrivinlärningen och man ska vara försiktig med att rätta stavning i färdiga "produkter". Hon skulle troligtvis bli väldigt ledsen och inte alls vilja ha skylten som hon nyss var så stolt över. Vad vinner man på det? Lusten att göra nya skyltar skulle antagligen få sig en törn med. Det är ju jättebra att hon vågar skriva och den skrivlusten ska man inte ta ifrån henne. Skrivlusten är blir lätt en bräcklig liten varelse om man inte är rädd om den, men den kan å andra sidan bli väldigt stark om man är rädd om den. Jag tycker personligen att lusten att skriva och att kunna uttrycka sig på ett intressant sätt i skrift, är mycket viktigare än stavning. Numera finns det ju dessutom rättstavningsprogram till hjälp. Fast för de flesta faller bitarna på plats och de lär sig stava. 
    Dessutom var det bra tänkt, att göra nåt åt det, helt självmant, när hon såg att jag bara slängde reklamen i en hög innanför dörren!

Och den funkar. Utan problem!
  • Wilowa
    Som snö skrev 2013-10-07 18:30:10 följande:
    Dessutom var det bra tänkt, att göra nåt åt det, helt självmant, när hon såg att jag bara slängde reklamen i en hög innanför dörren!
    Och den funkar. Utan problem!
    Sådan idérikedom vill man värna om!
Svar på tråden Knäckt läskoden?