Wilowa skrev 2013-10-08 10:39:15 följande:
Det finns massor av olika metoder man som lärare kan använda när man ska lära barn att läsa och skriva. Jag håller med bägge dessa två.
...och egentligen hänger de ihop.
Jag tycker att man ska uppmuntra barn att skriva med små bokstäver...om de kan. Barn som går i förskoleklass har oftast inte den finmotoriken som de små bokstäverna kräver och då blir det ett hinder i skrivandet. Då är det bättre att låta dem skriva med stora bokstäver. Fast man får vara observant så att det inte blir en dålig vana även efter att barnen kan skriva små bokstäver. Undervisnigen ska vara individuell och som lärare måste man vara observant och föra över barnet på de små bokstäverna så fort som man ser att det klarar att skriva dem utan allt för stor ansträngning.
en bra lärare väljer en läs- och skrivinlärningsmetod, men plockar det som varje individ behöver utöver från de andra metoderna.
Och jag som aldrig lärde mig göra små bokstäver hävdar att man ska uppmuntra skrivandet, och ge fanken i om det är stora eller små bokstäver. Så länge dom inte är blandande stora och små, för då är det nåt annat än att man inte kan göra stora eller små det beror på.
Skulle jag gjort som jag blev tillsagt. Göra små bokstäver, då skulle jag fått lägga ner så mycket energi på att forma dom så jag aldrig hade orkat lära mig skriva.
Så jag struntade i små. Vilket kanske inte var vad lärarna för 40 år sedan uppskattade. Men nånstans gav alla upp och lät mig hållas.
Och nej. Fortfarande inga små bokstäver när jag skriver för hand. Dock har jag aldrig haft några problem med att få stor bokstav på rött plats och resten små varken på skrivmaskin (förr) eller dator (nu).