Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Knäckt läskoden?

    En annan förklaring, som jag gav till min son när han hade svårt att knäcka läskoden.
    Om man jämför träd med läsning, den som inte knäckt läskoden ser varje enskilt löv, enskild gren, en som knäckt läskoden ser trädet.
    En annan intressant sak när det gäller läskoden, ibland cirkulerar det kring texter på medier, där man plockat bort speciella vokaler (medvetna val), för en som knäckt läskoden har det ingen betydelse, de ser ordet ändå. 

  • sextiotalist
    pappapappa12 skrev 2013-10-07 08:37:07 följande:

    Men här pratar du ju om ordbilder. En som ljudar sig fram klarar sannolikt inte texter med omkastade bokstäver eller där bokstäver saknas.
    Och då har man inte knäckt läskoden, utan är i fasen innan.
    En som knäckt läskoden ser inte bokstäverna utan ordet 
  • sextiotalist
    Som snö skrev 2013-10-07 08:40:55 följande:
    Men?
    Om att knäcka läskoden innebär att man fattar att varje bokstav har ett ljud, och att dom ljuden ihop bildar ett ord. Ett ord man kan få fram genom att följa koden utan att egentligen behöva förstå vad som kodas fram, hur kan man då plocka bort delar av koden och ändå mena att man måste kunna avkoda för att ha knäckt koden?
    Låter inte det mer som...att kunna läsa?
    Att ljuda efter bokstäverna är inte att knäcka läskoden, det är att känna igen bokstäverna och veta vilka ljud de har.
  • sextiotalist
    Som snö skrev 2013-10-07 09:08:06 följande:
    Vilket innebär att man inte behöver klara ord där vissa bokstäver är bortplockade som det påstods här tidigare? Eller?
    Jag tog det som ett exempel på hur det fungerar när man knäckte läskoden. Att man ser ordet, inte bokstäverna och just detta med de där texterna som figurerar ibland så är det så uppenbart hur det fungerar (sedan krävs det självklart en viss läsvana för att kunna knäcka de texterna)
  • sextiotalist
    Wilowa skrev 2013-10-07 11:04:45 följande:

    Jo när man kommer på hur man sätter ihop de olika ljuden till ett ord, då har man "knäckt koden". Att "knäcka koden" är lite som en aha-upplevelse när man förstår hur man sammanfogar ljuden till ett ord.

    Inte så här på rak arm eftersom jag inte kan länka till mina böcker. Fast jag är lärare och har utbildning på läs- och skrivutveckling.


    Fast man kan ha knäckt läskoden även om man som treåring inte klarar ord som "solstol" och "radioapa", jag tycker detta var väldigt svåra ord för en som precis lärt sig läsa. Vad man istället kan göra är att ge dem påhittade, men relativt enkla ord och se om de kan läsa dem t ex "sul", "ol" osv. Då kommer de inte förstå innebörden av ordet eftersom det ju inte finns nån, men man märker ändå att de kan läsa dem på rätt sätt. Fast precis som du säger så kan de ha lärt sig ordbilden, vilket ju egentligen är bra.

    Det du syftar på här har inget med att "knäcka koden" att göra, klarar man den typen av texter har man knäckt koden för länge sedan.
      

     
    Nu var sonen rätt gammal (gick väl i tvåan) när läsningen släppte och det just det att han slutade ljuda och såg orden som de var, själv så läste jag flytande när jag började skolan.

    Det var när detta inträffade min mamma (utbildad speciallärare i bla läsning) sa att nu har han knäckt koden, nu ljudar han inte längre, han läser ordet.

    Eftersom jag i min enfald trodde att en speciallärare har koll på sådant så har jag sedan dess haft den defintionen (innan dess så var det inte något jag funderade över)
Svar på tråden Knäckt läskoden?