Wilowa skrev 2013-10-07 11:04:45 följande:
Jo när man kommer på hur man sätter ihop de olika ljuden till ett ord, då har man "knäckt koden". Att "knäcka koden" är lite som en aha-upplevelse när man förstår hur man sammanfogar ljuden till ett ord.
Inte så här på rak arm eftersom jag inte kan länka till mina böcker.
Fast jag är lärare och har utbildning på läs- och skrivutveckling.
Fast man kan ha knäckt läskoden även om man som treåring inte klarar ord som "solstol" och "radioapa", jag tycker detta var väldigt svåra ord för en som precis lärt sig läsa. Vad man istället kan göra är att ge dem påhittade, men relativt enkla ord och se om de kan läsa dem t ex "sul", "ol" osv. Då kommer de inte förstå innebörden av ordet eftersom det ju inte finns nån, men man märker ändå att de kan läsa dem på rätt sätt. Fast precis som du säger så kan de ha lärt sig ordbilden, vilket ju egentligen är bra.
Det du syftar på här har inget med att "knäcka koden" att göra, klarar man den typen av texter har man knäckt koden för länge sedan.
Nu var sonen rätt gammal (gick väl i tvåan) när läsningen släppte och det just det att han slutade ljuda och såg orden som de var, själv så läste jag flytande när jag började skolan.
Det var när detta inträffade min mamma (utbildad speciallärare i bla läsning) sa att nu har han knäckt koden, nu ljudar han inte längre, han läser ordet.
Eftersom jag i min enfald trodde att en speciallärare har koll på sådant så har jag sedan dess haft den defintionen (innan dess så var det inte något jag funderade över)