Inlägg från: pigglet |Visa alla inlägg
  • pigglet

    Knäckt läskoden?

    Pampim skrev 2013-10-07 12:41:42 följande:
    Ev lite OT, men då det verkar vara flera med stora kunskaper/insikter i detta ämne: Min sexåring har inte "knäckt koden" enligt någon av de föreslagna definitionerna ovanför. Dock kan han ljuda bokstäver bra, han kan alltså ljuda ett ords bokstäver men inte få ihop det till ett ord. Det gäller även väldigt korta ord som sol, oj, blä. Han känner igen många ordbilder så det är lätt att bli lurad att tro att han kan läsa. Till min fråga; trots ovanstående läge (en väldigt omogen läsare) så kan min pojke skriva. När han sitter och ritar/skriver helt självständigt skriver han avancerade saker som "(SITT NAMN) MOSTE FÅ TITA PÅ TEVE" eller "JÖPA GÅDIS TIL (SITT NAMN)". Dvs "NN måste få titta på TV" resp "Köpa godis till NN". Han skriver sje-ljud som J eftersom vi har en närstående vars namn uttallas sje- men börjar på J. Är det inte konstigt att kunna skriva så "bra" men inte ens kunna läsa ut det enklaste ord? Kan det här bero på någon störning i hans läsförmåga? Hans andra förälder har svår dyslexi så jag är lite oroad.
    Jag har inte kommit till slutet av tråden än, så det här kanske redan har avhandlats "klart".
    Mitt äldsta barn lärde sig skriva bra långt innan hon blev duktig på att läsa. När hon fyllde 6 år var vi på en utlandssemester 2 veckor och hon skrev då sin första "bok", en "kapitelbok" om Madicken.  Sedan följde olika sagor, faktaböcker osv. Skriva har alltid gått väldigt enkelt för henne. Läsningen däremot har varit knöligare. Så pass att hon inte gillade att läsa. Hon gick nog i 2:an innan hon fick flyt i det, då hade jag hunnit fråga läraren om det kunde röra sig om dysleksi eller liknande...
    Nästa barn var precis tvärt om. Läste böcker när hon fyllde 6 år. Men skrivandet har varit svårrare, hon går nu i 3:an och skriver helst inte alls. Läser däremot utan problem böcker som Bröderna Lejonhjärta.

    Deras lärare säger att det handlar om att vi lär oss på olika sätt. Man kan se olikheterna även i andra sammanhang, hon gav exempel på hur man lägger pussel. Den som lär sig skriva snabbare väljer oftast att börja med ramen i pussel, den som börjar läser hela ord direkt utan att ljuda dem börjar med något i bilden i pusslet (om jag nu inte blandar ihop det...)   
    Det stämde i alla fall på mina barn då. 
  • pigglet
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 22:20:05 följande:
    Jag har också två som gör/har gjort olika, men däremot stämmer inte pusslandet vad gäller mina - det är tvärtom .

    Pussel kanske inte alls har med saken att göra

     
    Som sagt - det kan verkligen hända att jag blandade ihop de olika pusslandena. Det är nu 4 år sedan deras fröken berättade detta. Så det kan mycket väl vara precis som det du beskriver....
    Och pussel var bara ett enda exempel. Hon menade att man kan se mönster i alla möjliga situationer, som kan kopplas till hur vi lättast lär oss. 
  • pigglet
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 23:15:52 följande:
    Lässtrategier är de strategier vi har för att förstå en text. Exempel på viktiga lässtrategier:
    * Dra kopplingar
       - till egna erfarenheter
       - till andra texter
       - till sin omgivning/omvärld
    * Ställer frågor (löpande under läsningen)
    * Gör förutsägelser
    * Skapar inre bilder (med hjälp av kopplingar)

    Jag har gjort en liten mini-undersökning bland några bekanta. Det verkar stämma rätt bra att goda läsare använder samma strategier även när de ser på tv. En läsvan person funderar framåt, grubblar över vem som kan vara mördaren, drar slutsatser med sådant som hänt tidigare i filmen (även utan att vara "uttalat"). Personer som inte läser böcker verkar inte fundera under filmens gång. Som min man sa: "Det löns väl inte sitta och fundera över det - snart får jag ju ändå veta?". Han tycker tvärt om att det är rätt störigt när jag sitter och pratat och funderar högt under filmen/programmet.
Svar på tråden Knäckt läskoden?