Knäckt läskoden?
Pampim skrev 2013-10-07 12:41:42 följande:
Ev lite OT, men då det verkar vara flera med stora kunskaper/insikter i detta ämne: Min sexåring har inte "knäckt koden" enligt någon av de föreslagna definitionerna ovanför. Dock kan han ljuda bokstäver bra, han kan alltså ljuda ett ords bokstäver men inte få ihop det till ett ord. Det gäller även väldigt korta ord som sol, oj, blä. Han känner igen många ordbilder så det är lätt att bli lurad att tro att han kan läsa. Till min fråga; trots ovanstående läge (en väldigt omogen läsare) så kan min pojke skriva. När han sitter och ritar/skriver helt självständigt skriver han avancerade saker som "(SITT NAMN) MOSTE FÅ TITA PÅ TEVE" eller "JÖPA GÅDIS TIL (SITT NAMN)". Dvs "NN måste få titta på TV" resp "Köpa godis till NN". Han skriver sje-ljud som J eftersom vi har en närstående vars namn uttallas sje- men börjar på J. Är det inte konstigt att kunna skriva så "bra" men inte ens kunna läsa ut det enklaste ord? Kan det här bero på någon störning i hans läsförmåga? Hans andra förälder har svår dyslexi så jag är lite oroad.Mitt äldsta barn lärde sig skriva bra långt innan hon blev duktig på att läsa. När hon fyllde 6 år var vi på en utlandssemester 2 veckor och hon skrev då sin första "bok", en "kapitelbok" om Madicken. Sedan följde olika sagor, faktaböcker osv. Skriva har alltid gått väldigt enkelt för henne. Läsningen däremot har varit knöligare. Så pass att hon inte gillade att läsa. Hon gick nog i 2:an innan hon fick flyt i det, då hade jag hunnit fråga läraren om det kunde röra sig om dysleksi eller liknande...
Nästa barn var precis tvärt om. Läste böcker när hon fyllde 6 år. Men skrivandet har varit svårrare, hon går nu i 3:an och skriver helst inte alls. Läser däremot utan problem böcker som Bröderna Lejonhjärta.
Deras lärare säger att det handlar om att vi lär oss på olika sätt. Man kan se olikheterna även i andra sammanhang, hon gav exempel på hur man lägger pussel. Den som lär sig skriva snabbare väljer oftast att börja med ramen i pussel, den som börjar läser hela ord direkt utan att ljuda dem börjar med något i bilden i pusslet (om jag nu inte blandar ihop det...)
Det stämde i alla fall på mina barn då.