Inlägg från: Pampim |Visa alla inlägg
  • Pampim

Knäckt läskoden?

Ev lite OT, men då det verkar vara flera med stora kunskaper/insikter i detta ämne: Min sexåring har inte "knäckt koden" enligt någon av de föreslagna definitionerna ovanför. Dock kan han ljuda bokstäver bra, han kan alltså ljuda ett ords bokstäver men inte få ihop det till ett ord. Det gäller även väldigt korta ord som sol, oj, blä. Han känner igen många ordbilder så det är lätt att bli lurad att tro att han kan läsa. Till min fråga; trots ovanstående läge (en väldigt omogen läsare) så kan min pojke skriva. När han sitter och ritar/skriver helt självständigt skriver han avancerade saker som "(SITT NAMN) MOSTE FÅ TITA PÅ TEVE" eller "JÖPA GÅDIS TIL (SITT NAMN)". Dvs "NN måste få titta på TV" resp "Köpa godis till NN". Han skriver sje-ljud som J eftersom vi har en närstående vars namn uttallas sje- men börjar på J. Är det inte konstigt att kunna skriva så "bra" men inte ens kunna läsa ut det enklaste ord? Kan det här bero på någon störning i hans läsförmåga? Hans andra förälder har svår dyslexi så jag är lite oroad.

• Pampim
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 12:34:10 följande:
    I den senaste sjuan jag undervisade så hade jag elever som förståelsemässigt inte klarade exemplet ovan, men även en som läste Mobergs utvandrarserie med behållning.....och så allt däremellan . Den gemensamma nämnaren för goda läsare är att de använder olika lässtrategier på ett skickligt sätt. De som dessutom är medvetna om vilka och hur de använder dessa  har kommit långt.

Jag har aldrig direkt tänkt på läsande som ett teoretiskt fenomen men är själv en duktig läsare. Jag kan snabbt läsa och förstå komplexa texter och återge det viktiga. Jag märker till exempel stora skillnader mellan min förmåga till läsförståelse jämfört med min mans, och då har han ändå ett massivt antal högskolepoäng och konsumerar mycket text i sitt yrke så han borde vinna på vana så att säga. Därför blir jag väldigt nyfiken på det du skriver om "...är medvetna om vilka och hur de använder dessa..". Kan man inte vara en bra läsare utan att ha någon medvetenhet om lässtrategier?
  • Pampim
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-07 13:03:26 följande:
    Jo, självklart. Jag skrev att gemensamt för goda läsare är att använda lässtrategier på ett skickligt sätt. Detta kan man absolut göra omedvetet. Medvetenhet om dem ger dock större möjlighet att mer aktivt vidareutveckla sitt läsande - oavsett nivå. Det underlättare helt enkelt för att komma vidare. Din man låter som ett typexempel på någon som skulle vinna på att bli medveten om lässtrategier .

Ja, du skrev ju "dessutom", så jag kanske inte ska vara så styv i korken vad gäller min läsförståelse, haha! Ja, min man skulle verkligen behöva lära sig att läsa ordentligt, han hade sparat mycket tid på det. Jag har sagt det till honom många gånger men då tycker han att jag ska tala om hur han ska göra, vilket jag inte kan eftersom jag inte är medveten om mina lässtrategier. Det är ganska anmärkningsvärt, vi kan läsa samma tekniska dokument över ett system som är lika okänt för oss båda (vi är i samma branch) och det tar mig 50% av tiden att läsa och när vi sen diskuterar det märker vi båda att jag fått med mig mer info. Jag ska läsa på om detta! (Kanske ska tillägga att min man inte är pappan till barnet jag ställde en annan fråga om.)
  • Pampim
    Wilowa skrev 2013-10-07 15:05:58 följande:
    Du lyssnar inte tillräckligt väl, det är mindre tydliga ljud du ska leta efter. Man gör ett biljud i början och i slutat av konsonantljuden, även volkalljuden har biljud, men de är svårare att benämna i text, de är mer som stön.Spanjorerna lägger till ett språkljud och inte ett biljud till ett språkljud. Har du testat att ljuda med kraft? Biljuden finns där, men du är inte tillräckligt observant för att höra dem.

Extremt intressant att få reda på varför i hela fridens namn min sexåring skriver duv när han menar du. För det måste ju bero på det lite suddiga v:et man hör när man säger du, eller är jag ute och cyklar?
  • Pampim
    Alexi skrev 2013-10-08 07:56:54 följande:
    Flockan och Kråkan: tack för förklaringarna, jätteintressant!Den här tråden är verkligen exempel på familjeliv när det är som bäst!För övrigt väldigt kul insikt att jag helt omedvetet gör så där som med lässtrategierna med mina barn, jag försöker ofta dra någon parallell med det vi möter i boken. Kul att det fanns ett begrepp för det.

Håller helt med, detta är familjeliv som det ska vara! Bollande, utbytande av tankar och erfarenheter och trevlig ton! Extra tack till Flickan och kråkan.
Svar på tråden Knäckt läskoden?