Knäckt läskoden?
Eller nej.
Jag fattade inte.
Men det gör inget.
Definitionsmässigt är "att kunna läsa" svårare. För att läsa krävs både avkodning samt förståelse. Ta min snart 6-åring igen. Jag anser att han kan läsa, men han klarar ju inte att läsa vad som helst. Han kan avkoda det mesta men inte läsa det mesta. Vilken nivå läsningen befinner sig på handlar om erfarenheter och förkunskaper i olika ämnen samt hur skicklig man är på att använda lässtrategier. Förståelse är inget fast utan i ständig förändring och där bli man aldrig klar. Det här är exempelvis en uppgift som sorgligt nog inte alla elever klarar i år 7-9:
Lisa gungar. Lisa gungar högre och högre, högre och högre. Plötsligt sitter Lisa på marken.
Vad gör Lisa? Hon gungar (detta svarar alla rätt på)
Varför sitter Lisa plötsligt på marken? Nu blir det svårt. Jag har aldrig haft en klass där inte flera omgående konstaterat att "Det står inte!" Majoriteten löser uppgiften och svarar att hon antingen hoppat eller ramlat av gungan, men några har ingen aning. De förstår inte. De kan inte utifrån erfarenheter och sammanhang läsa mellan raderna.
I de nya kursplanerna så är lässtrategier centrala redan under år 1-3. Det är något positivt som man som förälder kan pusha på vid utvecklingssamtal. Som förälder kan man enkelt hjälpa sitt barn med lässtrategier. När man läser högt så kan man själv genom modellering berätta vilka kopplingar man själv gör och uppmuntra barnet att dra kopplingar:
"Vad glad jag bklir när jag läser det här. Det är precis som när jag var liten och vi var hos mormor och morfar i deras sommarstuga. Vi brukade också....."
"Vad härligt det låter med sommar och bad. Kommer du ihåg när vi....."
"Oj vad arg Emils pappa blev. Kommer du ihåg bok X som vi läste i förrgår? Där var det en mamma som blev arg. Varför tror du de blev arga?"
"Vad ledsen Kalle blev när han inte fick vara med. Har du känt så någon gång?"
"Vet du vad. När vi läser om Anna så kommer jag att tänka på Nils i bok X. Gör du det? Jag tycker att de är rätt lika varandra. Båda......"
Man kan också göra förutsägelser eller hjälpa sitt barn att göra det:
"Hu vad läskigt. Undrar hur det kommer att gå för Stina. Jag tror att.....eftersom......"
"Vad tror du att det står i brevet?"/"Vem tror du det är som är inne i huset?" etc.