• L i n n

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Om både skola och fritids är stängt (studiedag) och barnet är över åtta år (inga föräldradagar att ta ut alltså) hur gör man då?

När man inte känner någon där man bor och det är studiedag på de andra skolorna i stan ( ingen möjlighet att få barnomsorg på annat fritids i kommunen) och man behöver barnomsorg?

Säkert bara jag i hela kommunen som inte har någon jag känner här i södra Sverige , så kan jag kräva att kommunen ska fixa barnomsorg åt mig och mina två barn?

• Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?
  • Cookiesandcream
    PinkSugar skrev 2013-08-19 21:33:41 följande:
    Då är det väl dax att de får vara det dådå. Klarar man inte det vid den åldern så ska man nog kolla upp om barnet har något utvecklingsstörning

Du kanske har tips på vart man kan kolla upp det, vart gjordes din utredning? Skulle aldrig lämnat min dotter hemma en hel dag när hon var åtta år.
  • L i n n
    Cookiesandcream skrev 2013-08-19 21:40:04 följande:

Du kanske har tips på vart man kan kolla upp det, vart gjordes din utredning? Skulle aldrig lämnat min dotter hemma en hel dag när hon var åtta år.
  • chrissepisse
    Aileen Allannah skrev 2013-08-19 21:15:48 följande:
    Ett ofog att personalen får en hel dag tillsammans för att planera höstens verksamhet för att det ska bli bättre för era barn? Javisst.
    Nej, det är ett ofog att stänga utan att erbjuda annan omsorg, vilket man är skyldig att göra. Planering av verksamheten förekommer på så gott som alla arbetsplatser, men i regel klaras detta av utan att kunderna blir lidande.
  • Jimman

Minst 2 mån innan får vi veta alla stängda dagar på fsk o fritids

• Aileen Allannah
    chrissepisse skrev 2013-08-19 21:46:56 följande:
    Nej, det är ett ofog att stänga utan att erbjuda annan omsorg, vilket man är skyldig att göra. Planering av verksamheten förekommer på så gott som alla arbetsplatser, men i regel klaras detta av utan att kunderna blir lidande.
    Okej. Alla ställen jag varit med på har alltid informerat föräldrar om att om de behöver barnomsorg ska de kontakta rektorn. I vår kommun står det även på hemsidan. För min del anser jag att man som förälder är skyldig att hålla sig informerad om vad som gäller, men det är klart att man kan påminna extra vid varje planeringsdag.
  • glassen
    PinkSugar skrev 2013-08-19 21:33:41 följande:
    Då är det väl dax att de får vara det dådå. Klarar man inte det vid den åldern så ska man nog kolla upp om barnet har något utvecklingsstörning

Eller så kan man behöva kolla upp om man har en bristande föräldraförmåga. Självklart är inte alla barn mogna att vara själva en hel dag i den åldern.
  • Simben

Här i min kommun vet vi redan nu alla dagar som stängs helt och alla lovdagar under hela läsåret 2013/2014, både fått mail från läraren och det står på kommunens hemsida under barnomsorg och skola. Vid lov så är ju fritids öppet som vanligt medans det vid stängningsdagar måste vi kontakta expeditionen om att vi behöver fritids/barnomsorg och då får barnen det. Troligen blir det en sammanslagning av flera förskolor och skolor om det inte är många som behöver och det sätts in vikarier. Är det många kan jag tänka mig att de delar förskola och skola men det är oxå därför de vill veta i god tid på expeditionen vilka som har behov av omsorg. Så ring expeditionen och prata med dom är mitt tips. Lycka till!!

• glassen

Kolla med ditt fritids om de erbjuder någon alternativplats. Vet att de gjorde det förr i min kommun, men numera har de tagit bort det. I gengäld går de ut i väldigt god tid och informerar om stängningsdagar.
    Men om dina barn är så pass stora så kanske de leker en del med kompisar? Kanske finns det någon snäll förälder som ändå är hemma som kan tänka sig att ha ditt barn också. I ett sånt läge du beskriver hade jag absolut ställt upp för mitt barns kompis. Under förutsättning att det är ett barn som sköter sig normalt och inte river halva huset när det kommer bort någonstans. 

• Tre Töser

Hej TS! Mitt inlägg till dig är bara för att visa mina sympatier och be dig bortse från alla nedlåtande kommentarer! Vad är det för en ton? Är det så vi hjälper varandra? Är det förebilden för våra barn?! Däremot, många skriver fina råd. Lyssna på dem! Tala med skola/ fritids i god tid. Kanske kan någon lärare leda dig till ett annat barns förälder som kam barnvakta för en dag? Kanske en förälder vars barn dina barn trivs bra med? Du har min största förståelse för att du inte vill ta ledigt från skolan! En missad skoldag kan ge stora kunskapshål och vara tung att komma ifatt. Nej, försök i första hand att få till alternativ barnomsorg i kommunens regi. Om dina barn kan vara tillsammans under denna dag, har de ju varandra, vilket är en stor fördel även om det skulle vara en ny miljö och ny personal denna dag! Lycka till!

• Mercurialis
    Queenie70 skrev 2013-08-19 21:06:10 följande:

Det borde man ha sett till att spara, man vet ju liksom att dessa dagar kommer. Ingen överraskning efter 8 år som förälder. Annars komp el. Ta en dag obetald ledighet då.
    Det är svårt att spara semesterdagar som inte existerar till att börja med.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?