Inlägg från: Aileen Allannah |Visa alla inlägg
  • Aileen Allannah

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

L i n n skrev 2013-08-19 20:57:37 följande:
    Men seriöst, jag pluggar och det är bland de första dagarna på utbildningen!
    Vet att det säkert inte är några problem att få ledigt en dag, men jag VILL INTE VARA HEMMA!
    Jag vill vara där jag ska vara den dagen!
    Du "vill" inte stanna hemma och ta hand om dina barn de få dagar det handlar om? Okej. Men visst kan du testa att kräva barnomsorg, det lär de säkert kunna ordna, men troligen på ett fritids där barnet inte känner någon.
  • Aileen Allannah
    chrissepisse skrev 2013-08-19 21:12:14 följande:
    Ett tillägg - du ska inte ha något som helst dåligt samvete för att du säger till att du har behov av barnomsorg. Jag har i regel själv haft möjlighet att ta ledigt dessa dagar, men jag tycker att dessa dagar rent ut sagt är ett ofog. Har man t ex två barn i olika verksamheter (förskola och skola) kan det röra sig om fyra-åtta vardagar per år som man förväntas ta ledigt. Har man fem veckors semester äter dessa uddadagar rejält på den samlade ledigheten.

Följande stod i Svenska Dagbladet häromdagen:  

www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/forskol...   

Där tas upp att kommunerna måste erbjuda ersättningsomsorg. 
    Ett ofog att personalen får en hel dag tillsammans för att planera höstens verksamhet för att det ska bli bättre för era barn? Javisst.
  • Aileen Allannah
    chrissepisse skrev 2013-08-19 21:46:56 följande:
    Nej, det är ett ofog att stänga utan att erbjuda annan omsorg, vilket man är skyldig att göra. Planering av verksamheten förekommer på så gott som alla arbetsplatser, men i regel klaras detta av utan att kunderna blir lidande.
    Okej. Alla ställen jag varit med på har alltid informerat föräldrar om att om de behöver barnomsorg ska de kontakta rektorn. I vår kommun står det även på hemsidan. För min del anser jag att man som förälder är skyldig att hålla sig informerad om vad som gäller, men det är klart att man kan påminna extra vid varje planeringsdag.
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?