• L i n n

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Om både skola och fritids är stängt (studiedag) och barnet är över åtta år (inga föräldradagar att ta ut alltså) hur gör man då?

När man inte känner någon där man bor och det är studiedag på de andra skolorna i stan ( ingen möjlighet att få barnomsorg på annat fritids i kommunen) och man behöver barnomsorg?

Säkert bara jag i hela kommunen som inte har någon jag känner här i södra Sverige , så kan jag kräva att kommunen ska fixa barnomsorg åt mig och mina två barn?

• Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?
  • premis mamma

Prata med förskolan, oftast går det att lösa. Borde finnas fler barn som kommer i kläm. Annars semester? Vara med på jobbet?

• Dixie

Pratar med någon av barnens kompisars föräldrar? Tar semester?

• Nyfiken gul

Semester? Komptid? 

Gå ihop med nån annan förälder och hjälpas åt med barnpassning om nån annan redan är hemma?  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Queenie70

Visst kan du kräva det, men seriöst, ta semester liksom...

• Nyfiken gul

Är du ensamstående?

Fördelen med planeringsdagar o studiedagar är ju att man får veta dom långt i förväg, när jag var ensam så tog jag ledigt dessa dagar och såg till att kunna vara hemma för att verkligen säkerställa att mina barn hade nånstans att ta vägen.

• Mercurialis
    Queenie70 skrev 2013-08-19 20:55:37 följande:
    Visst kan du kräva det, men seriöst, ta semester liksom...
    Alla har inte semester att ta ut.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • L i n n

Men seriöst, jag pluggar och det är bland de första dagarna på utbildningen!

Vet att det säkert inte är några problem att få ledigt en dag, men jag VILL INTE VARA HEMMA!

Jag vill vara där jag ska vara den dagen!

• Anna H

I vår kommun brukar det alltid stå på lapparna de skickar ut att man ska kontakta dem om man inte kan ordna någon alternativ barntillsyb. Det kanske är så i din kommun också, hör efter med dem om du inte hittar någon annan lösning.

• chrissepisse

Skolan är skyldig att ordna annan barnomsorg, något de gärna "glömmer" att informera om. Har du ingen möjlighet att vara ledig, säg till redan nu att du har behov av barnomsorg dessa dagar.

• L i n n
    Nyfiken gul skrev 2013-08-19 20:56:28 följande:

Är du ensamstående?

Fördelen med planeringsdagar o studiedagar är ju att man får veta dom långt i förväg, när jag var ensam så tog jag ledigt dessa dagar och såg till att kunna vara hemma för att verkligen säkerställa att mina barn hade nånstans att ta vägen.

Jag är ensamstående.

Vad är "långt i förväg"?
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?