• L i n n

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Om både skola och fritids är stängt (studiedag) och barnet är över åtta år (inga föräldradagar att ta ut alltså) hur gör man då?

När man inte känner någon där man bor och det är studiedag på de andra skolorna i stan ( ingen möjlighet att få barnomsorg på annat fritids i kommunen) och man behöver barnomsorg?

Säkert bara jag i hela kommunen som inte har någon jag känner här i södra Sverige , så kan jag kräva att kommunen ska fixa barnomsorg åt mig och mina två barn?

• Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?
  • Mercurialis
    Jimman skrev 2013-08-22 17:28:01 följande:
    Ja men va spelar det för roll om det är ledighet utan lön ? Ledighet har man ändå rätt till en dag eller två ibland !
    Visst är det så att jag kan ta ledigt (utan lön) men det är inte det jag har diskuterat här i tråden. Mina inlägg har handlat om att bemöta åsikten att det bara är att ta semester och att det bara är att spara semesterdagar. Det är lätt att glömma bort att semesterdagar att förfoga någorlunda fritt över inte är alla förunnat om man själv är van vid att ha semester att plocka ut.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • chrissepisse
    Tuffen skrev 2013-08-22 14:40:25 följande:
    De flesta kommuner gör ju så att det är samma dagar oavsett om barnet går på förskola, låg eller mellan. 

Det är ju trevligt, men det har inte varit så här i Malmö. Det har varit fyra dagar för förskolan och två då både skola+fritids varit stängda, det vill säga sex dagar per år när man har ett förskolebarn och ett skolbarn.
  • Rockan

Som har nämnts några gånger i tråden så har kommunen skyldighet att ordna barnomsorg för de som behöver även vid studiedagar, förutsatt att man säger till i tid. Visst är det bra för verksamheten med planeringsdagar och de flesta föräldrar brukar ju kunna lösa det, så tillhör man de som inte kan det är det inget att skämmas över.

Alla lever inte lika privilegierat som en själv, som vissa som svarat tycks tro. Alla kan inte styra över sin lediga tid.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Mercurialis
    Tuffen skrev 2013-08-22 17:33:27 följande:
    Ja, men ta det då! Man står och faller inte med några dagars ledighet utan lön. 
    Har jag sagt något om att jag står och faller med några dagars ledighet utan lön? Har jag alls sagt något om vad jag tycker om planeringsdagar? Har jag beklagat mig över planeringsdagarna här i tråden? Nej, det har jag inte! Jag har endast tagit upp hur det förhåller sig med semesterdagar och att alla inte har semesterdagar.
    Mercurialis skrev 2013-08-22 17:38:33 följande:
    Visst är det så att jag kan ta ledigt (utan lön) men det är inte det jag har diskuterat här i tråden. Mina inlägg har handlat om att bemöta åsikten att det bara är att ta semester och att det bara är att spara semesterdagar. Det är lätt att glömma bort att semesterdagar att förfoga någorlunda fritt över inte är alla förunnat om man själv är van vid att ha semester att plocka ut.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • gbgumman

Fast ibland passar det inte att ta ut ledighet. Varken sem eller utan lön. Det mitt jobb skulle gör var så. Chefen hade gått ut med att hon inte under några omständigheter tänker bevilja någon form av ledighet.

• modsey

har bara läst TS
    Du har rätt att kräva att kommun ordnar barnomsorg ändå, men se till att vara ute i god tid inför detta!
    Precis som du skriver kan inte alla få ledighet hur man önskar, hur behjärtansvärt det än är.
    Jag förmodar att du redan pratat med din chef om det.
    Ett alternativ kanske vore att ta med barnet till jobbet?
    Fungerar på vissa arbeten, andra såklart inte alls.

men summarum; kommun är skyldig att ordna barnomsorg!

ps/ kanske kan du kolla med någon klasskompis till barnet om hon kan få vara där?
    Jag hjälpte inte sällan en granne på det viset när mina barn var små. Jag studerade och hade inga problem att ha dem hemma och klasskompisens föräldrar hade jättesvårt att ordna det.

• modsey
    Queenie70 skrev 2013-08-19 21:06:10 följande:

Det borde man ha sett till att spara, man vet ju liksom att dessa dagar kommer. Ingen överraskning efter 8 år som förälder. Annars komp el. Ta en dag obetald ledighet då.
    det här kanske kommer som en total överraskning för flera av er i tråden Flört
    Men alla får inte semester beviljat på det vis ni beskriver, oavsett om man har dagar kvar eller inte. Oavsett om man är beredd att ta ledigt utan lön eller inte.
    Chefen kan *trumvirvel* neka till ledighet om det inte passar!
  • Tuffen
    modsey skrev 2013-08-23 07:07:11 följande:
    det här kanske kommer som en total överraskning för flera av er i tråden Flört
    Men alla får inte semester beviljat på det vis ni beskriver, oavsett om man har dagar kvar eller inte. Oavsett om man är beredd att ta ledigt utan lön eller inte.
    Chefen kan *trumvirvel* neka till ledighet om det inte passar!
    Om min chef nekade mig att ta ut föräldraledighet skulle jag dra in facket och gå till media!!! 
  • Mercurialis
    Tuffen skrev 2013-08-23 07:46:23 följande:
    Om min chef nekade mig att ta ut föräldraledighet skulle jag dra in facket och gå till media!!! 
    Så vitt jag kan se, skriver modsey inget om föräldraledighet utan om semester och ledighet utan lön. Och i fallet i trådstarten handlar det om ett barn som är över åtta år och därmed finns ingen föräldraledighet att ta ut.
  • Tuffen
    Mercurialis skrev 2013-08-23 07:52:24 följande:
    Så vitt jag kan se, skriver modsey inget om föräldraledighet utan om semester och ledighet utan lön. Och i fallet i trådstarten handlar det om ett barn som är över åtta år och därmed finns ingen föräldraledighet att ta ut.
    Ja, fast i det inlägg jag refererade till stod det "dagar kvar". 
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?