• L i n n

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Om både skola och fritids är stängt (studiedag) och barnet är över åtta år (inga föräldradagar att ta ut alltså) hur gör man då?

När man inte känner någon där man bor och det är studiedag på de andra skolorna i stan ( ingen möjlighet att få barnomsorg på annat fritids i kommunen) och man behöver barnomsorg?

Säkert bara jag i hela kommunen som inte har någon jag känner här i södra Sverige , så kan jag kräva att kommunen ska fixa barnomsorg åt mig och mina två barn?

• Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?
  • BeanBag
    Tuffen skrev 2013-08-23 08:19:00 följande:
    Ja, fast i det inlägg jag refererade till stod det "dagar kvar". 
    Semesterdagar måste det väl tolkas som!
    "Men alla får inte semester beviljat på det vis ni beskriver, oavsett om man har dagar kvar eller inte"
  • Mercurialis
    BeanBag skrev 2013-08-23 13:04:34 följande:
    Semesterdagar måste det väl tolkas som!
    "Men alla får inte semester beviljat på det vis ni beskriver, oavsett om man har dagar kvar eller inte"
    Vad skönt att det inte bara är jag som tolkar det som att "dagar" syftar på semesterdagar. Jag började nästan tvivla på min läsförståelse.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • BeanBag
    Mercurialis skrev 2013-08-23 13:06:06 följande:
    Vad skönt att det inte bara är jag som tolkar det som att "dagar" syftar på semesterdagar. Jag började nästan tvivla på min läsförståelse.
  • modsey
    Tuffen skrev 2013-08-23 07:46:23 följande:
    Om min chef nekade mig att ta ut föräldraledighet skulle jag dra in facket och gå till media!!! 
    semester skrev jag väl?
  • Jimman
    modsey skrev 2013-08-23 07:07:11 följande:
    det här kanske kommer som en total överraskning för flera av er i tråden Flört
    Men alla får inte semester beviljat på det vis ni beskriver, oavsett om man har dagar kvar eller inte. Oavsett om man är beredd att ta ledigt utan lön eller inte.
    Chefen kan *trumvirvel* neka till ledighet om det inte passar!
    Men väldigt sällan om man säger till i tid dvs 2 mån i förväg då man vet om att det är stängt
  • modsey
    Jimman skrev 2013-08-23 17:56:30 följande:
    Men väldigt sällan om man säger till i tid dvs 2 mån i förväg då man vet om att det är stängt
    ok min erfarenhet är ändå att man absolut kan få ett nej.
    Säkert branschberoende
  • Jimman
    modsey skrev 2013-08-23 18:06:57 följande:
    ok min erfarenhet är ändå att man absolut kan få ett nej.
    Säkert branschberoende
    Klart man kan få ett nej men då ska det nog vara väldigt speciella skäl om man söker i tid
  • skogsvitter

Låter märkligt att både skola och fritids har stängt samtidigt. Det har jag nog aldrig hört talas om, förmodligen just pga det dilemma du nu hamnat i...

• Mercurialis
    skogsvitter skrev 2013-08-23 18:24:50 följande:
    Låter märkligt att både skola och fritids har stängt samtidigt. Det har jag nog aldrig hört talas om, förmodligen just pga det dilemma du nu hamnat i...
    Mitt äldsta barn har precis börjat i förskoleklass. I informationen som kommit hem från skolan framgår det att fritids och skolan har två gemensamma planeringsdagar under hösten och två under våren. Då är alltså både skolan och fritids stängda.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • modsey
    Jimman skrev 2013-08-23 18:19:38 följande:
    Klart man kan få ett nej men då ska det nog vara väldigt speciella skäl om man söker i tid
    tja många branscher har så tight med personal att det bara är så.
  • skogsvitter
    Mercurialis skrev 2013-08-23 18:29:54 följande:
    Mitt äldsta barn har precis börjat i förskoleklass. I informationen som kommit hem från skolan framgår det att fritids och skolan har två gemensamma planeringsdagar under hösten och två under våren. Då är alltså både skolan och fritids stängda.
    Ok, här fick jag besked om motsatsen när min dotter just började så det kändes som vanligt. Nu kommer hon inte behöva gå under studiedagar ändå, men om hon skulle behöva så är det ju super att fritids håller öppet. För mig i min värld är det självklart.
  • L i n n

Det här mailet fick jag från rektorn när jag meddelade att jag ville ha barnomsorg den dagen skola och fritids är stängt:

"Hej!

Vi har rätt att stänga tre dagar på ett år och då får man som förälder lösa det.

Vi har varit ute med informationen sex veckor före tidpunkten.

Tyvärr så kan vi inte hjälpa dig med detta."

• Rockan
    L i n n skrev 2013-09-09 11:22:13 följande:
    Det här mailet fick jag från rektorn när jag meddelade att jag ville ha barnomsorg den dagen skola och fritids är stängt:

"Hej!

Vi har rätt att stänga tre dagar på ett år och då får man som förälder lösa det.
    Vi har varit ute med informationen sex veckor före tidpunkten.
    Tyvärr så kan vi inte hjälpa dig med detta."
    Kommunen har inte rätt att stänga alla fritids/förskolor samtidigt utan är enligt skollagen skyldiga att se till att det finns barnomsorg tillgänglig dagtid. Ta direktkontakt med kommunen istället för rektorn kanske? Det är där huvudansvaret ligger.
    Egentligen är jag förbannat snäll
  • L i n n
    Rockan skrev 2013-09-09 11:36:16 följande:
    Kommunen har inte rätt att stänga alla fritids/förskolor samtidigt utan är enligt skollagen skyldiga att se till att det finns barnomsorg tillgänglig dagtid. Ta direktkontakt med kommunen istället för rektorn kanske? Det är där huvudansvaret ligger.
    Egentligen är jag förbannat snäll
    Jag jag varit i kontakt med kommunen som hänvisade mig till administratören på skolan, haha.

Han i sin tur gav mig numret till rektorns chef samt en kvinna på kommunen som är insatt i barnomsorg.

De är dock på möte nu tills på eftermiddagen, ska ringa dem senare.
  • Kodia

Jag känner bara till några kommuner, men där har de gemensamma studiedagar 1-2 dagar/termin. Jag trodde att det var så överallt. Du kan nog se vilka dagar det rör sig om på kommunens hemsida. De brukar lägga ut det ett år i förväg.
    Kolla med någon av barnets klasskompisar om det kan vara hos dem den dagen - det är säkert inga problem!

Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?