• L i n n

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Om både skola och fritids är stängt (studiedag) och barnet är över åtta år (inga föräldradagar att ta ut alltså) hur gör man då?

När man inte känner någon där man bor och det är studiedag på de andra skolorna i stan ( ingen möjlighet att få barnomsorg på annat fritids i kommunen) och man behöver barnomsorg?

Säkert bara jag i hela kommunen som inte har någon jag känner här i södra Sverige , så kan jag kräva att kommunen ska fixa barnomsorg åt mig och mina två barn?

• Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?
  • Aileen Allannah
    chrissepisse skrev 2013-08-19 21:12:14 följande:
    Ett tillägg - du ska inte ha något som helst dåligt samvete för att du säger till att du har behov av barnomsorg. Jag har i regel själv haft möjlighet att ta ledigt dessa dagar, men jag tycker att dessa dagar rent ut sagt är ett ofog. Har man t ex två barn i olika verksamheter (förskola och skola) kan det röra sig om fyra-åtta vardagar per år som man förväntas ta ledigt. Har man fem veckors semester äter dessa uddadagar rejält på den samlade ledigheten.

Följande stod i Svenska Dagbladet häromdagen:  

www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/forskol...   

Där tas upp att kommunerna måste erbjuda ersättningsomsorg. 
    Ett ofog att personalen får en hel dag tillsammans för att planera höstens verksamhet för att det ska bli bättre för era barn? Javisst.
  • L i n n
    Tuffen skrev 2013-08-19 21:13:17 följande:

Vill du verkligen lämna ditt barn med okända personer??? 

Okända?

Mest troligt skulle det nog bli en vikarie eller annan de mött på skolan någon gång.

Ja, de skulle inte ha problem med någon okänd heller.
  • amalie79

Varför klarar sig barnet inte ensamt några timmar? Det borde ju en normal över åttaåring göra. Eller finns det något handikapp, förlåt isf

• L i n n
    PinkSugar skrev 2013-08-19 21:14:10 följande:

Är man över 8 så klarar man att vara ensam hemma en dag.

De har varit ensamma många timmar i sträck!

Men inte en hel dag.

Du har fel.

Alla åttaåringar klarar inte att vara hemma en hel dag...
  • L i n n
    amalie79 skrev 2013-08-19 21:16:09 följande:

Varför klarar sig barnet inte ensamt några timmar? Det borde ju en normal över åttaåring göra. Eller finns det något handikapp, förlåt isf

Det handlar om en hel dag, fast du menar kanske att 7-8 timmar är "några timmar i sträck"?
  • Numminen

Kan du inte ta med barnen till skolan? Laddade med film (med hörlurar), böcker och annan sysselsättning? Jag pluggar också och har haft med mig både 3- och 5-åringen flera gånger. Med större skolbarn bör det vara ännu lättare.

• L i n n
    Numminen skrev 2013-08-19 21:23:04 följande:

Kan du inte ta med barnen till skolan? Laddade med film (med hörlurar), böcker och annan sysselsättning? Jag pluggar också och har haft med mig både 3- och 5-åringen flera gånger. Med större skolbarn bör det vara ännu lättare.

Det är en praktisk yrkesutbildning i en industrilokal/verkstad, så jag vet inte om det är att föredra.

Krånglar hellre till mig omsorg från kommunen då istället för att krångla på den nya skolan.
  • PinkSugar
    L i n n skrev 2013-08-19 21:17:11 följande:
    De har varit ensamma många timmar i sträck!
    Men inte en hel dag.

Du har fel.
    Alla åttaåringar klarar inte att vara hemma en hel dag...
    Då är det väl dax att de får vara det dådå. Klarar man inte det vid den åldern så ska man nog kolla upp om barnet har något utvecklingsstörning
  • BeanBag
    PinkSugar skrev 2013-08-19 21:33:41 följande:
    Då är det väl dax att de får vara det dådå. Klarar man inte det vid den åldern så ska man nog kolla upp om barnet har något utvecklingsstörning
    Skulle inte lämna min åttaåring själv hemma en hel dag.

• L i n n
    PinkSugar skrev 2013-08-19 21:33:41 följande:
    Roligt.

Nej, jag tänker inte vara flera mil iväg hemifrån och ha barnen hemma i sju timmar själva utan att de har någon de känner att de kan gå till om det skulle vara något.

De kan ringa mig, men jag är som sagt flera mil hemifrån och har svårt att snabbt ta mig hem.

Jag känner/umgås inte med någon här. Så jag tänker inte be någon klasskompis mamma jag bara hejat på sitta jour heller.

Då krånglar jag hellre med kommunen om barnomsorg faktiskt!
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?