• L i n n

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Om både skola och fritids är stängt (studiedag) och barnet är över åtta år (inga föräldradagar att ta ut alltså) hur gör man då?

När man inte känner någon där man bor och det är studiedag på de andra skolorna i stan ( ingen möjlighet att få barnomsorg på annat fritids i kommunen) och man behöver barnomsorg?

Säkert bara jag i hela kommunen som inte har någon jag känner här i södra Sverige , så kan jag kräva att kommunen ska fixa barnomsorg åt mig och mina två barn?

• Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?
  • L i n n

Jag hade ändå inte velat vara hemma den dagen det gäller om jag så hade haft en timanställning!

Varför ska jag säga att jag inte vill jobba den dagen, utan ersättning, för att vara hemma för att skolan inte kan erbjuda barnomsorg när jag betalar för detta?

Jag vill vara där jag ska vara den dagen - skola (som i det här fallet som arbete!

• Jimman
    puss skrev 2013-08-22 13:19:59 följande:
    Som sagt så finns det fler varianter än tv och tim.
    Ok så du menar att det finns mera anställningar än vik o tv ? Nu var det ju inte det som det handlade om heller utan du vill inte ha en ledig dag med ditt barn ?
  • puss
    L i n n skrev 2013-08-22 13:23:31 följande:

Jag hade ändå inte velat vara hemma den dagen det gäller om jag så hade haft en timanställning!

Varför ska jag säga att jag inte vill jobba den dagen, utan ersättning, för att vara hemma för att skolan inte kan erbjuda barnomsorg när jag betalar för detta?

Jag vill vara där jag ska vara den dagen - skola (som i det här fallet som arbete!

"När jag betalar för detta" är ju bara både korkat och uppkäftigt.
  • L i n n
    Jimman skrev 2013-08-22 13:25:36 följande:
    Ok så du menar att det finns mera anställningar än vik o tv ? Nu var det ju inte det som det handlade om heller utan du vill inte ha en ledig dag med ditt barn ?
    Det handlar om att jag mycket väl kan vara ledig en dag med mina barn, men då när det passa mig.

En dag JAG får bestämma, som passar mitt schema.

Det gör inte den här dagen.

Den här dagen ska/vill jag vara på skolan.
  • L i n n
    puss skrev 2013-08-22 13:26:45 följande:
    "När jag betalar för detta" är ju bara både korkat och uppkäftigt.
    Ok.
  • Fröken Vargh

Jag har också funderat på detta (pluggar också). Har vi labb eller något projekt den dagen i skolan så är det väldigt viktigt att delta.

• Tuffen

Jag tycker att det är bra att personalen får tid till detta. De planerar verksamheten och får fortbildning. Det gör barnens övriga dagar BÄTTRE. Gillar ni inte det??? 

• chrissepisse
    Tuffen skrev 2013-08-22 12:18:46 följande:
    Kan man inte fixa några ynka dagar per år så kanske man inte ska ha barn? 

Om man har ett barn i förskola och ett barn i skola kan det röra sig om 6-8 dagar per år. Om man är ensamstående och har 25 semesterdagar per år är det en hög andel av årets totala ledighet man måste ta i anspråk för detta ändamål. Alla har inte möjlighet att spara föräldraledighet utan måste kanske ta ut fullt för att klara sig ekonomiskt när barnet är litet. 

• puss
    Dina08 skrev 2013-08-22 13:51:52 följande:

Semester eller tjänstledighet.

Nu är det ju så att det inte går.
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?