Inlägg från: L i n n |Visa alla inlägg
  • L i n n

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Om både skola och fritids är stängt (studiedag) och barnet är över åtta år (inga föräldradagar att ta ut alltså) hur gör man då?

När man inte känner någon där man bor och det är studiedag på de andra skolorna i stan ( ingen möjlighet att få barnomsorg på annat fritids i kommunen) och man behöver barnomsorg?

Säkert bara jag i hela kommunen som inte har någon jag känner här i södra Sverige , så kan jag kräva att kommunen ska fixa barnomsorg åt mig och mina två barn?

• Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?
  • L i n n

Men seriöst, jag pluggar och det är bland de första dagarna på utbildningen!

Vet att det säkert inte är några problem att få ledigt en dag, men jag VILL INTE VARA HEMMA!

Jag vill vara där jag ska vara den dagen!

• L i n n
    Nyfiken gul skrev 2013-08-19 20:56:28 följande:

Är du ensamstående?

Fördelen med planeringsdagar o studiedagar är ju att man får veta dom långt i förväg, när jag var ensam så tog jag ledigt dessa dagar och såg till att kunna vara hemma för att verkligen säkerställa att mina barn hade nånstans att ta vägen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Jag är ensamstående.

Vad är "långt i förväg"?
  • L i n n
    Aileen Allannah skrev 2013-08-19 21:01:37 följande:
    Du "vill" inte stanna hemma och ta hand om dina barn de få dagar det handlar om? Okej. Men visst kan du testa att kräva barnomsorg, det lär de säkert kunna ordna, men troligen på ett fritids där barnet inte känner någon.
    Exakt. Du fattade helt rätt!

Ska höra med skolan hur det ska lösas.

Har varit med om det här en gång innan, då var det på min minstas förskola.

Då ordnade dem så att en tjej (som jobbar i köket) hade min som hemma hos sig.

Funkade bra för oss
  • L i n n
    Tuffen skrev 2013-08-19 21:13:17 följande:

Vill du verkligen lämna ditt barn med okända personer??? 

Okända?

Mest troligt skulle det nog bli en vikarie eller annan de mött på skolan någon gång.

Ja, de skulle inte ha problem med någon okänd heller.
  • L i n n
    PinkSugar skrev 2013-08-19 21:14:10 följande:

Är man över 8 så klarar man att vara ensam hemma en dag.

De har varit ensamma många timmar i sträck!

Men inte en hel dag.

Du har fel.

Alla åttaåringar klarar inte att vara hemma en hel dag...
  • L i n n
    amalie79 skrev 2013-08-19 21:16:09 följande:

Varför klarar sig barnet inte ensamt några timmar? Det borde ju en normal över åttaåring göra. Eller finns det något handikapp, förlåt isf

Det handlar om en hel dag, fast du menar kanske att 7-8 timmar är "några timmar i sträck"?
  • L i n n
    Numminen skrev 2013-08-19 21:23:04 följande:

Kan du inte ta med barnen till skolan? Laddade med film (med hörlurar), böcker och annan sysselsättning? Jag pluggar också och har haft med mig både 3- och 5-åringen flera gånger. Med större skolbarn bör det vara ännu lättare.

Det är en praktisk yrkesutbildning i en industrilokal/verkstad, så jag vet inte om det är att föredra.

Krånglar hellre till mig omsorg från kommunen då istället för att krångla på den nya skolan.
  • L i n n
    PinkSugar skrev 2013-08-19 21:33:41 följande:
    Då är det väl dax att de får vara det dådå. Klarar man inte det vid den åldern så ska man nog kolla upp om barnet har något utvecklingsstörning
    Roligt.

Nej, jag tänker inte vara flera mil iväg hemifrån och ha barnen hemma i sju timmar själva utan att de har någon de känner att de kan gå till om det skulle vara något.

De kan ringa mig, men jag är som sagt flera mil hemifrån och har svårt att snabbt ta mig hem.

Jag känner/umgås inte med någon här. Så jag tänker inte be någon klasskompis mamma jag bara hejat på sitta jour heller.

Då krånglar jag hellre med kommunen om barnomsorg faktiskt!
  • L i n n
    Cookiesandcream skrev 2013-08-19 21:40:04 följande:

Du kanske har tips på vart man kan kolla upp det, vart gjordes din utredning? Skulle aldrig lämnat min dotter hemma en hel dag när hon var åtta år.
  • L i n n

Jag hade ändå inte velat vara hemma den dagen det gäller om jag så hade haft en timanställning!

Varför ska jag säga att jag inte vill jobba den dagen, utan ersättning, för att vara hemma för att skolan inte kan erbjuda barnomsorg när jag betalar för detta?

Jag vill vara där jag ska vara den dagen - skola (som i det här fallet som arbete!

• L i n n
    Jimman skrev 2013-08-22 13:25:36 följande:
    Ok så du menar att det finns mera anställningar än vik o tv ? Nu var det ju inte det som det handlade om heller utan du vill inte ha en ledig dag med ditt barn ?
    Det handlar om att jag mycket väl kan vara ledig en dag med mina barn, men då när det passa mig.

En dag JAG får bestämma, som passar mitt schema.

Det gör inte den här dagen.

Den här dagen ska/vill jag vara på skolan.
  • L i n n
    puss skrev 2013-08-22 13:26:45 följande:
    "När jag betalar för detta" är ju bara både korkat och uppkäftigt.
    Ok.
  • L i n n
    Jimman skrev 2013-08-22 17:28:01 följande:
    Ja men va spelar det för roll om det är ledighet utan lön ? Ledighet har man ändå rätt till en dag eller två ibland !
    Vad det spelar för roll?

För min del, som ensamstående till tre barn (två på heltid) skulle en dag utan ersättning/lön och ett inkomstbortfall på en tusenlapp eller två vara rätt stort!

Nu är inte fallet så, jag ska ju plugga som jag skrivit innan.

Men OM...
  • L i n n

Det här mailet fick jag från rektorn när jag meddelade att jag ville ha barnomsorg den dagen skola och fritids är stängt:

"Hej!

Vi har rätt att stänga tre dagar på ett år och då får man som förälder lösa det.

Vi har varit ute med informationen sex veckor före tidpunkten.

Tyvärr så kan vi inte hjälpa dig med detta."

• L i n n
    Rockan skrev 2013-09-09 11:36:16 följande:
    Kommunen har inte rätt att stänga alla fritids/förskolor samtidigt utan är enligt skollagen skyldiga att se till att det finns barnomsorg tillgänglig dagtid. Ta direktkontakt med kommunen istället för rektorn kanske? Det är där huvudansvaret ligger.
    Egentligen är jag förbannat snäll
    Jag jag varit i kontakt med kommunen som hänvisade mig till administratören på skolan, haha.

Han i sin tur gav mig numret till rektorns chef samt en kvinna på kommunen som är insatt i barnomsorg.

De är dock på möte nu tills på eftermiddagen, ska ringa dem senare.
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?