• L i n n

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Om både skola och fritids är stängt (studiedag) och barnet är över åtta år (inga föräldradagar att ta ut alltså) hur gör man då?

När man inte känner någon där man bor och det är studiedag på de andra skolorna i stan ( ingen möjlighet att få barnomsorg på annat fritids i kommunen) och man behöver barnomsorg?

Säkert bara jag i hela kommunen som inte har någon jag känner här i södra Sverige , så kan jag kräva att kommunen ska fixa barnomsorg åt mig och mina två barn?

• Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?
  • Jimman
    puss skrev 2013-08-22 13:19:59 följande:
    Som sagt så finns det fler varianter än tv och tim.
    Du läser ju inte vad jag skriver
  • gbgumman

Vi ät en familj som oftast inte kan få barnvakt. För oss är detta ett problem. Oftast har man kunnat ta ledigt men en gång gick det inte. Mycket pinsam och jobbig dag.

• puss
    Jimman skrev 2013-08-22 14:21:07 följande:
    Du läser ju inte vad jag skriver
    Jag läser precis vad du skriver. Vill du tillägga något?
  • Tuffen
    chrissepisse skrev 2013-08-22 14:01:24 följande:

Om man har ett barn i förskola och ett barn i skola kan det röra sig om 6-8 dagar per år. Om man är ensamstående och har 25 semesterdagar per år är det en hög andel av årets totala ledighet man måste ta i anspråk för detta ändamål. Alla har inte möjlighet att spara föräldraledighet utan måste kanske ta ut fullt för att klara sig ekonomiskt när barnet är litet. 

De flesta kommuner gör ju så att det är samma dagar oavsett om barnet går på förskola, låg eller mellan. 
  • Sticka

När jag var åtta så var jag ensam hemma om det var ledigt från skolan en enstaka dag. Värmde lunch i micron.

• puss
    Jimman skrev 2013-08-22 13:25:36 följande:
    Ok så du menar att det finns mera anställningar än vik o tv ? Nu var det ju inte det som det handlade om heller utan du vill inte ha en ledig dag med ditt barn ?
    Vill jag inte ha en ledig dag med mitt barn? Vad pratar du om?
  • Mercurialis
    Jimman skrev 2013-08-22 09:25:57 följande:
    Fast det betyder ju att du jobbar på timmar o då får man ju helt enkelt säga till att man inte kan jobba dom dagarna
    Nej, jag jobbar inte på timmar. Jag är lärare och då har jag inte semesterdagar att ta ut utan min ledighet sammanfaller med elevernas lov. Att få ledigt när eleverna är i skolan är inte lätt och då handlar det om att ta ledigt utan lön.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jimman
    Mercurialis skrev 2013-08-22 17:16:30 följande:
    Nej, jag jobbar inte på timmar. Jag är lärare och då har jag inte semesterdagar att ta ut utan min ledighet sammanfaller med elevernas lov. Att få ledigt när eleverna är i skolan är inte lätt och då handlar det om att ta ledigt utan lön.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
    Ja men va spelar det för roll om det är ledighet utan lön ? Ledighet har man ändå rätt till en dag eller två ibland !
  • Tuffen
    Mercurialis skrev 2013-08-22 17:16:30 följande:
    Ja, men ta det då! Man står och faller inte med några dagars ledighet utan lön. 
  • L i n n
    Jimman skrev 2013-08-22 17:28:01 följande:
    Ja men va spelar det för roll om det är ledighet utan lön ? Ledighet har man ändå rätt till en dag eller två ibland !
    Vad det spelar för roll?

För min del, som ensamstående till tre barn (två på heltid) skulle en dag utan ersättning/lön och ett inkomstbortfall på en tusenlapp eller två vara rätt stort!

Nu är inte fallet så, jag ska ju plugga som jag skrivit innan.

Men OM...
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?