Inlägg från: Rockan |Visa alla inlägg
  • Rockan

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Som har nämnts några gånger i tråden så har kommunen skyldighet att ordna barnomsorg för de som behöver även vid studiedagar, förutsatt att man säger till i tid. Visst är det bra för verksamheten med planeringsdagar och de flesta föräldrar brukar ju kunna lösa det, så tillhör man de som inte kan det är det inget att skämmas över.

Alla lever inte lika privilegierat som en själv, som vissa som svarat tycks tro. Alla kan inte styra över sin lediga tid.

Egentligen är jag förbannat snäll
  • Rockan
    L i n n skrev 2013-09-09 11:22:13 följande:
    Det här mailet fick jag från rektorn när jag meddelade att jag ville ha barnomsorg den dagen skola och fritids är stängt:

"Hej!

Vi har rätt att stänga tre dagar på ett år och då får man som förälder lösa det.
    Vi har varit ute med informationen sex veckor före tidpunkten.
    Tyvärr så kan vi inte hjälpa dig med detta."
    Kommunen har inte rätt att stänga alla fritids/förskolor samtidigt utan är enligt skollagen skyldiga att se till att det finns barnomsorg tillgänglig dagtid. Ta direktkontakt med kommunen istället för rektorn kanske? Det är där huvudansvaret ligger.
    Egentligen är jag förbannat snäll
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?