Inlägg från: Mercurialis |Visa alla inlägg
  • Mercurialis

Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?

Queenie70 skrev 2013-08-19 20:55:37 följande:
    Visst kan du kräva det, men seriöst, ta semester liksom...
    Alla har inte semester att ta ut.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Nyfiken gul skrev 2013-08-19 20:58:53 följande:
    har man en schysst arbetsgivare eller arbetsledare kan man deala och jobba in dessa dagar så man får ledigt , har man en dialog med sin arbetsplats så brukar det mesta gå att ordna på något sätt.
    Visst går det mycket att lösa. Det var inte det mitt inlägg gällde utan det faktum att det inte är en självklarhet att man har semesterdagar att ta ut
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mercurialis
    Queenie70 skrev 2013-08-19 21:06:10 följande:

Det borde man ha sett till att spara, man vet ju liksom att dessa dagar kommer. Ingen överraskning efter 8 år som förälder. Annars komp el. Ta en dag obetald ledighet då.
    Det är svårt att spara semesterdagar som inte existerar till att börja med.
  • Mercurialis
    Jimman skrev 2013-08-22 09:25:57 följande:
    Fast det betyder ju att du jobbar på timmar o då får man ju helt enkelt säga till att man inte kan jobba dom dagarna
    Nej, jag jobbar inte på timmar. Jag är lärare och då har jag inte semesterdagar att ta ut utan min ledighet sammanfaller med elevernas lov. Att få ledigt när eleverna är i skolan är inte lätt och då handlar det om att ta ledigt utan lön.
  • Mercurialis
    Jimman skrev 2013-08-22 17:28:01 följande:
    Ja men va spelar det för roll om det är ledighet utan lön ? Ledighet har man ändå rätt till en dag eller två ibland !
    Visst är det så att jag kan ta ledigt (utan lön) men det är inte det jag har diskuterat här i tråden. Mina inlägg har handlat om att bemöta åsikten att det bara är att ta semester och att det bara är att spara semesterdagar. Det är lätt att glömma bort att semesterdagar att förfoga någorlunda fritt över inte är alla förunnat om man själv är van vid att ha semester att plocka ut.
  • Mercurialis
    Tuffen skrev 2013-08-22 17:33:27 följande:
    Ja, men ta det då! Man står och faller inte med några dagars ledighet utan lön. 
    Har jag sagt något om att jag står och faller med några dagars ledighet utan lön? Har jag alls sagt något om vad jag tycker om planeringsdagar? Har jag beklagat mig över planeringsdagarna här i tråden? Nej, det har jag inte! Jag har endast tagit upp hur det förhåller sig med semesterdagar och att alla inte har semesterdagar.
    Mercurialis skrev 2013-08-22 17:38:33 följande:
    Visst är det så att jag kan ta ledigt (utan lön) men det är inte det jag har diskuterat här i tråden. Mina inlägg har handlat om att bemöta åsikten att det bara är att ta semester och att det bara är att spara semesterdagar. Det är lätt att glömma bort att semesterdagar att förfoga någorlunda fritt över inte är alla förunnat om man själv är van vid att ha semester att plocka ut.

• Mercurialis
    Tuffen skrev 2013-08-23 07:46:23 följande:
    Om min chef nekade mig att ta ut föräldraledighet skulle jag dra in facket och gå till media!!! 
    Så vitt jag kan se, skriver modsey inget om föräldraledighet utan om semester och ledighet utan lön. Och i fallet i trådstarten handlar det om ett barn som är över åtta år och därmed finns ingen föräldraledighet att ta ut.
  • Mercurialis
    BeanBag skrev 2013-08-23 13:04:34 följande:
    Semesterdagar måste det väl tolkas som!
    "Men alla får inte semester beviljat på det vis ni beskriver, oavsett om man har dagar kvar eller inte"
    Vad skönt att det inte bara är jag som tolkar det som att "dagar" syftar på semesterdagar. Jag började nästan tvivla på min läsförståelse.
  • Mercurialis
    skogsvitter skrev 2013-08-23 18:24:50 följande:
    Låter märkligt att både skola och fritids har stängt samtidigt. Det har jag nog aldrig hört talas om, förmodligen just pga det dilemma du nu hamnat i...
    Mitt äldsta barn har precis börjat i förskoleklass. I informationen som kommit hem från skolan framgår det att fritids och skolan har två gemensamma planeringsdagar under hösten och två under våren. Då är alltså både skolan och fritids stängda.
Svar på tråden Hur gör man när skola/fritids är stängd och barnet är över åtta år?