• paron

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Förra lördagen var jag in till akuten pga värk & blödningar. Var i vecka 13 då. Fick göra ett ultraljud och där konstaterade läkaren att fostret bara var 5 veckor. Graviditeten hade stannat av. Dagen efter blev jag kallsvettig, yr och fick väldigt ont. Då kom en stor klump ut och sedan var smärtan borta och jag blödde inte alls lika mycket längre. Fick komma tillbaka i torsdags för ett nytt UL. Det fanns då inget kvar i livmodern. Har varit sjukskriven hela veckan och i fredags slutade det blöda. Vill nu försöka igen och hoppas på att pricka in ÄL nu direkt efter missfallet. Vi ville så gärna ha barnet och detta tog hårt på oss båda två. Vi båda har varit sjukskrivna i en vecka. Vi som va så lyckliga över att vara gravid :( Ville bara skriva av mig....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:34
    Här mina vänner följs vi åt mot vårt plus ❤️

www.familjeliv.se/Forum-4-47/m70674639.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:37
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m71745681.html

Här är nog rätt länk :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 11:30
    Hej mina systrar!
    Vill berätta att efter 5 försök efter vårt MA så har vi nu lyckats att odla ett litet frö som nu ska växa till sig!
    Efter alla månader med äl-tester, tiotal gravtester, förväntningar och besvikelser så bestämde jag & sambon att vi tänkte ta en paus. Vi tog en månads semester från alla tester, sexuella kraven och allt som vi använde oss av. Jag tog till och med avstånd från familjeliv. Jag unnade mig vin, brieost och slutade ta folsyra. Vi hade sex när vi kände lust och för en gång skull levde vi som vi brukade göra och all press & stress rann av oss. Att det skulle visa sig nu att det var just denna månad som det tog sig, är ett mirakel.

Så snälla tjejer, ta en månad av, stressa ner, låt kroppen, själen och psyket vila. Ta hand om förhållandet (som blir lite ansträngt under alla dessa försök). Tror att det kan underlätta en befruktning.

Det finns hopp trots allt.
    Puss & kram från TS (Petra)

• Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?
  • F89
    0fia skrev 2013-11-04 10:05:31 följande:
    Är inte tiden mellan äl och bim alltid 14 dagar?! Det är väl längden mellan mensens första dag och äl som kan variera?!

Nix, inte alltid. Den kallas lutealfas och alla har inte samma längd, dock brukar 14  betraktas som "standard".
    Min är alltid 14 annars men efter MA vet jag ju inte riktigt.. Och jag tänker eftersom jag använder ÄL-test. De kan ju varna upp till 48 timmar INNAN så jag blir inte riktigt klok på räkningen.. 
  • 0fia
    F89 skrev 2013-11-04 10:13:06 följande:
    Nix, inte alltid. Den kallas lutealfas och alla har inte samma längd, dock brukar 14  betraktas som "standard".

Min är alltid 14 annars men efter MA vet jag ju inte riktigt.. Och jag tänker eftersom jag använder ÄL-test. De kan ju varna upp till 48 timmar INNAN så jag blir inte riktigt klok på räkningen.. 

Tänk vad man lär sig här inne . Jag hade kört på 14 dagar om det är din normala. Jag tempar ju så då kan man lite mer exakt säga när ägget lossar och dessutom kan man veta att man haft ägglossning och inte bara en LH-stegring. Använder www.fertilityfriend.com och är grymt nöjd. Körde den även vid tidigare graviditeter också. Ganska kul att följa och dessutom kunna jämföra med tidigare gånger och missfall.....
  • F89
    0fia skrev 2013-11-04 12:24:24 följande:

Tänk vad man lär sig här inne . Jag hade kört på 14 dagar om det är din normala. Jag tempar ju så då kan man lite mer exakt säga när ägget lossar och dessutom kan man veta att man haft ägglossning och inte bara en LH-stegring. Använder www.fertilityfriend.com och är grymt nöjd. Körde den även vid tidigare graviditeter också. Ganska kul att följa och dessutom kunna jämföra med tidigare gånger och missfall.....

Då räknar jag 14 från positivt ÄL-test.
    Kul, då är jag på BIM-6 istället för BIM-8 : )
  • is1
    F89 skrev 2013-11-04 12:59:54 följande:
    Då räknar jag 14 från positivt ÄL-test.

Kul, då är jag på BIM-6 istället för BIM-8 : )

Hur räknar man? har inte riktigt fattat
  • F89
    is1 skrev 2013-11-04 13:29:11 följande:

Hur räknar man? har inte riktigt fattat

Såhär brukar min cykel se ut:

1.Mens

2. ÄL ca 14 dagar efter mensens första dag

3. BIM 14 dagar efter ÄL och alltså 28 dagar sedan förra mensen.

Kvinnor har ju olika längd, dels på hela cykeln - från mens till mens (punkt 1-3), men också från mens till ÄL (punkt 1-2) och från ÄL till nästa mens (punkt 2-3). Ofta vet man ju dagarna i sin egna cykel och kan då lätt räkna ut när ÄL är och när BIM är.

Det som gör mig fundersam och varför jag frågade alls är 1) jag har inte fått tillbaka min mens efter mitt MA och vet därför inte om min cykel stämmer som tidigare 2) på grund av det är det enda jag har att gå på mitt positiva ÄL-test och då skulle jag ju lätt kunna räkna 14 dagar från positivt ÄL-test men eftersom att ÄL-testen ska varna x antal timmar INNAN man har ägglossning så skulle ju antal dagar till BIM också vara 16 dagar.      
  • is1
    F89 skrev 2013-11-04 13:37:24 följande:
    Såhär brukar min cykel se ut:

1.Mens

2. ÄL ca 14 dagar efter mensens första dag

3. BIM 14 dagar efter ÄL och alltså 28 dagar sedan förra mensen.

Kvinnor har ju olika längd, dels på hela cykeln - från mens till mens (punkt 1-3), men också från mens till ÄL (punkt 1-2) och från ÄL till nästa mens (punkt 2-3). Ofta vet man ju dagarna i sin egna cykel och kan då lätt räkna ut när ÄL är och när BIM är.

Det som gör mig fundersam och varför jag frågade alls är 1) jag har inte fått tillbaka min mens efter mitt MA och vet därför inte om min cykel stämmer som tidigare 2) på grund av det är det enda jag har att gå på mitt positiva ÄL-test och då skulle jag ju lätt kunna räkna 14 dagar från positivt ÄL-test men eftersom att ÄL-testen ska varna x antal timmar INNAN man har ägglossning så skulle ju antal dagar till BIM också vara 16 dagar.      

Okej, men om jag hade äl positivt test 24/25 ska jag ha mens så den 6/10 eller 10/10?
  • F89
    is1 skrev 2013-11-04 14:48:38 följande:

Okej, men om jag hade äl positivt test 24/25 ska jag ha mens så den 6/10 eller 10/10?

Det beror ju helt på din cykel så det kan jag inte svara på.
    Om du har 28 dagars cykel och 14 dagars lutealfas (mellan ÄL och BIM) som jag har så hade jag räknat BIM 7/11 om ÄL var 24/10 och 8/11 om ÄL var 25/10. Men som sagt - alla har inte samma längd på cykel och lutealfas.

• SaandraR

Så vadå.. Bara för att jag hade ägglissning för 13 dagar sedan betyder det inte att jag har bim imorgon?

• F89
    SaandraR skrev 2013-11-04 15:55:44 följande:
    Så vadå.. Bara för att jag hade ägglissning för 13 dagar sedan betyder det inte att jag har bim imorgon?
    Jag förstår inte din fråga?

Som jag har skrivit ovan flera gånger så kan jag inte dom här grejerna utan och innan och jag vet bara hur MIN cykel fungerar. JAG har i regel 14 dagar mellan ÄL och BIM men jag vet att det finns dom som har kortare och längre än så, det är ju (precis som allt annat i princip) helt individuellt på samma sätt som att vissa har längre eller kortare cykel än 28 dagar.
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?