• paron

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Förra lördagen var jag in till akuten pga värk & blödningar. Var i vecka 13 då. Fick göra ett ultraljud och där konstaterade läkaren att fostret bara var 5 veckor. Graviditeten hade stannat av. Dagen efter blev jag kallsvettig, yr och fick väldigt ont. Då kom en stor klump ut och sedan var smärtan borta och jag blödde inte alls lika mycket längre. Fick komma tillbaka i torsdags för ett nytt UL. Det fanns då inget kvar i livmodern. Har varit sjukskriven hela veckan och i fredags slutade det blöda. Vill nu försöka igen och hoppas på att pricka in ÄL nu direkt efter missfallet. Vi ville så gärna ha barnet och detta tog hårt på oss båda två. Vi båda har varit sjukskrivna i en vecka. Vi som va så lyckliga över att vara gravid :( Ville bara skriva av mig....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:34
    Här mina vänner följs vi åt mot vårt plus ❤️

www.familjeliv.se/Forum-4-47/m70674639.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:37
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m71745681.html

Här är nog rätt länk :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 11:30
    Hej mina systrar!
    Vill berätta att efter 5 försök efter vårt MA så har vi nu lyckats att odla ett litet frö som nu ska växa till sig!
    Efter alla månader med äl-tester, tiotal gravtester, förväntningar och besvikelser så bestämde jag & sambon att vi tänkte ta en paus. Vi tog en månads semester från alla tester, sexuella kraven och allt som vi använde oss av. Jag tog till och med avstånd från familjeliv. Jag unnade mig vin, brieost och slutade ta folsyra. Vi hade sex när vi kände lust och för en gång skull levde vi som vi brukade göra och all press & stress rann av oss. Att det skulle visa sig nu att det var just denna månad som det tog sig, är ett mirakel.

Så snälla tjejer, ta en månad av, stressa ner, låt kroppen, själen och psyket vila. Ta hand om förhållandet (som blir lite ansträngt under alla dessa försök). Tror att det kan underlätta en befruktning.

Det finns hopp trots allt.
    Puss & kram från TS (Petra)

• Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?
  • JennieCH

Vad skönt att höra att det finns fler som inte hade ont alls. Jag kände nämligen ingenting och är orolig att det skulle betyda att rester finns kvar. Ska på efter kontroll på onsdag så då får jag ett definitivt svar på den funderingen.

Längtar ju efter att få försöka igen men vågar inte förrän vi varit där.

• Emaria

Har varit ganska intensivt i tråden här men det diskuterades antal ultraljud. När mamma var gravid var det två Rul, men kort efter tog de bort det ena. Varför man inte gör fler finns flera anledningar. Resurser är nog en orsak men inte riktigt hela sanningen.

Man vet inte säkert hur undersökningen påverkar fostret och vill därför minimera ev risker. Det man kunnat se är att många ul leder till fler vänsterhänta, inget allvarligt men man ser ändå att det påverkar.

En annan orsak är att man inte vill ge falska förhoppningar. Ett hjärta som slår i v7 ger ingen garanti om att det fortfarande slår i V8. Många som får täta Vul upplever ändå samma oro, vul:et lugnar bara för stunden.

Att göra ett VUL i v12-14 då många gör kub och där det ingår, kan däremot vara en bra ide. Ser allt bra ut då är chansen mycket stor för att allt kommer gå bra. Man kan på det sättet även se vissa missbildningar och stoppa en graviditet med ett foster som inte kommer överleva, i ett tidigare stadie.

Att få ett VUL efter mf ser jag däremot som något som man ska försöka kräva!

• Kuben
    F89 skrev 2013-10-18 04:53:14 följande:
    E2012smamma: Välkommen! Jag pratade med flera olika läkare och BM om tabletter/skrapning och när man kan försöka på nytt. Alla var rörande överens om att det enda som kan göra att det är högre risk för ett nytt missfall när man precis har haft ett är rester, därför brukar man rekommendera att man väntar x antal mens innan man ska försöka igen om man tex tar tabletter där jag bor eftersom man inte får ett återbesök. De räknar med att kroppen ska fixa det helt på egen hand. Det är en av de största anledningarna till att jag valde skrapning. Som Mommy1986 skriver så är det ju dock inte värre än att man får se till att få ett VUL (det går ju att göra privat också) för att ta reda på om allt är ute.

Funderar: Så om man har fått ett vul på återkoll och konstaterat att allt är ute, borde det då vara ok att försöka igen?
    ( Får inget utslag på gravtesten längre och äl-stickorna visade positivt... om jag nu utläser dem rätt ?!? )
  • F89
    Kuben skrev 2013-10-18 09:20:15 följande:

Funderar: Så om man har fått ett vul på återkoll och konstaterat att allt är ute, borde det då vara ok att försöka igen?
    ( Får inget utslag på gravtesten längre och äl-stickorna visade positivt... om jag nu utläser dem rätt ?!? )

Det är den informationen jag har fått till mig, ja.
    Om man inte har gjort ett VUL för att konstatera att allt är ute så rekommenderar de x antal mens för att resterna ska komma med den/de blödningarna.

Det är den enda "risken" jag har hört med att försöka på nytt snabbt efter ett missfall. I övrigt verkar rekommendationen om att avvakta enbart handla om ens eventuella psykiska mående och svårigheten i att datera nya graviditeten.    
  • Kuben

Tack!

Jag funderade lite kring vad som är rätt att göra. Har lite lust att testa om det funkar denna gång. Men är så trött.

Blev ivägtvingad av kollegerna till läkare idag. Har som sagt varit ap-trött de senaste 6 veckorna och jag har skyllt på allt från graviditet, till missfall, till envis förkylning som aldrig bryter ut.... inget av de gick läkaren på, så nu har jag lämnat en hel del prover och gjort EKG!

Jag hade för avsikt att jobba hemifrån under dagen så att jag skulle slippa resor, och hinna till läkaren, och lämna barn. Men nu sitter jag bara här och tittar ut genom fönstret - det är så vackert med sol som skiner på löven som skiftar i färg! Trött in i märg... Vill nog bara sova. Hur ska jag kunna koncentrera mig?!?      Jag får nog ta ut flextimmar för denna dag istället

kram på er, hoppas att ni fått en skön dag! 

• SaandraR
    SaandraR skrev 2013-10-17 18:42:08 följande:
    Oh ja underbart :)
    Ne idag är testet lite svagare än igår :/ fattar inget
  • E2012smamma
    Mommy1986 skrev 2013-10-17 22:31:00 följande:

Skriv gärna sen hur det gick :)
    Hoppas ni får ett nytt plus snart igen :)
    Hej! Det gick inget vidare. Ringde akuten och hon sa att hon tyckte jag skulle komma in. Gjorde det men väl uppe på Gyn så blev jag nekad. Eller hon sa det är ingen ide att sitta här i flera timmar. Dom kommer inte göra mer iallafall. Nästa gång på återbesöket (5 November) så kollar dom och tar ställning. Blir du sjuk med feber eller magsmärtor ska du däremot komma in..

Så jag får vänta till 5 november helt enkelt. men funderar på att boka om den till lite tidigare så att man är klar med denna skit så snart som möjligt så att man kan få ägglossning någon gång!

:) 
  • E2012smamma
    JennieCH skrev 2013-10-17 20:37:26 följande:
    Tack snälla ni som svarat på era symptom. Har en till fråga, kanske väldigt personlig men om någon vill svara skulle jag bli glad:
    Hur såg era missfall ut, hur länge blödde ni färskt blod, hade ni ont?
    Mitt var ganska likt ditt. Förutom att mitt inte kom ut av sig själv. Såg hjärtat i v 6 efter en mindre blödning men en vecka senare så hade hjärtat slutat picka. Däremot hade fostret växt hela veckan så jag måste ha gått på undersökning i princip samma dag som det skedde... Kanske hade kommit ut av sig själv men jag Fick tabletter för att få ut allt men har inte blött mkt eller haft speciellt ont... 
  • SaandraR

Paron: blev ditt äl test svagare efter den bilden du la upp? Jag hade en stegring i två dagar, är även starkare än normalt vid negativt test idag men ändå svagare streck än igår på testet.. Undrar varför jag fick en stegring men inte fullt så starkt som det ska bli...

• Mommy1986
    E2012smamma skrev 2013-10-18 19:01:50 följande:
    Hej! Det gick inget vidare. Ringde akuten och hon sa att hon tyckte jag skulle komma in. Gjorde det men väl uppe på Gyn så blev jag nekad. Eller hon sa det är ingen ide att sitta här i flera timmar. Dom kommer inte göra mer iallafall. Nästa gång på återbesöket (5 November) så kollar dom och tar ställning. Blir du sjuk med feber eller magsmärtor ska du däremot komma in..

Så jag får vänta till 5 november helt enkelt. men funderar på att boka om den till lite tidigare så att man är klar med denna skit så snart som möjligt så att man kan få ägglossning någon gång!

:) 

Men vad surt!! När de först säger att komma in och sen nej.

Det hjälps nog inte, är ju inte sååå länge kvar till återbesöket ändå... Lite mer än två veckor. :)
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?