• paron

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

Förra lördagen var jag in till akuten pga värk & blödningar. Var i vecka 13 då. Fick göra ett ultraljud och där konstaterade läkaren att fostret bara var 5 veckor. Graviditeten hade stannat av. Dagen efter blev jag kallsvettig, yr och fick väldigt ont. Då kom en stor klump ut och sedan var smärtan borta och jag blödde inte alls lika mycket längre. Fick komma tillbaka i torsdags för ett nytt UL. Det fanns då inget kvar i livmodern. Har varit sjukskriven hela veckan och i fredags slutade det blöda. Vill nu försöka igen och hoppas på att pricka in ÄL nu direkt efter missfallet. Vi ville så gärna ha barnet och detta tog hårt på oss båda två. Vi båda har varit sjukskrivna i en vecka. Vi som va så lyckliga över att vara gravid :( Ville bara skriva av mig....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:34
    Här mina vänner följs vi åt mot vårt plus ❤️

www.familjeliv.se/Forum-4-47/m70674639.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-25 22:37
    www.familjeliv.se/Forum-11-235/m71745681.html

Här är nog rätt länk :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-12-27 11:30
    Hej mina systrar!
    Vill berätta att efter 5 försök efter vårt MA så har vi nu lyckats att odla ett litet frö som nu ska växa till sig!
    Efter alla månader med äl-tester, tiotal gravtester, förväntningar och besvikelser så bestämde jag & sambon att vi tänkte ta en paus. Vi tog en månads semester från alla tester, sexuella kraven och allt som vi använde oss av. Jag tog till och med avstånd från familjeliv. Jag unnade mig vin, brieost och slutade ta folsyra. Vi hade sex när vi kände lust och för en gång skull levde vi som vi brukade göra och all press & stress rann av oss. Att det skulle visa sig nu att det var just denna månad som det tog sig, är ett mirakel.

Så snälla tjejer, ta en månad av, stressa ner, låt kroppen, själen och psyket vila. Ta hand om förhållandet (som blir lite ansträngt under alla dessa försök). Tror att det kan underlätta en befruktning.

Det finns hopp trots allt.
    Puss & kram från TS (Petra)

• Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?
  • F89

Fick reda på att jag fått uteblivet missfall 24/9. Nu väntar jag på skrapning som skall göras på måndag.

• Kaa76

Emaria, tack för svaret. Tänker att det måste främst risk att det helt enkelt inte fäster då? Kan ju inte påverka flera veckor, månader in i graviditeten? Och tja, inte spelar det någon roll att det är svårt att veta vilken vecka exakt så länge det blir ett barn.  Verkar ju inte finnas någon orsak till att inte prova, mer än rent känslomässiga, att man behöver få lov att låta sorgen ta lite tid. 

• F89

Kaa76: Jag pratade med en läkare i veckan som forskar kring missfall. Hon berättade att på en konferens som hon var på tidigare i år i USA så hade en kollega där visat att risken för ytterligare ett missfall var tillbaka på samma risk som innan missfallet när man hade väntat 3 menstruationer (risken sjönk för varje mens innan dess). Hon sa att de inte kunde hitta något samband utöver att det måste vara så att det i de fallen då man fick ytterligare ett missfall finns något kvar sen tidigare graviditets missfall som störde. Hon sa att det räcker med något väldigt lite för att det ska kunna gå snett. Hon rekommenderade (om man inte gjorde skrapning) att man antingen bad om en efterkontroll för att säkerställa att allt var ute eller att man avvaktade åtminstone 2 menstruationer.

• Kaa76
    F89  Ah, okej, tack för svaret. Och det låter rimligt. Jag har gjort tre undersökningar sedan missfallet, och allt är verkligen ute, dessutom sjönk hormonhalten från den förväntade för veckan till ingen graviditet alls väldigt snabbt efter, vilket också borde peka på att allt är som det skall.  Får väl se och hoppas på det bästa helt enkelt. 
  • F89

Jag hämtade precis ut ett stor paket med ägglossnings- och graviditetstester. En skrapning, två veckor av återhämtning och sen är det bebisverkstad som gäller! : )

• Solros78

Men fråga på det där med efterkontroll, hur görs den? Av vem? För jag har varit på gynakuten i hela ma-grejen och fick där papper om återbesök. Det står efter tre veckor kan man komma och träffa en bm som "gör ett gravtest och som kommer att höra hur det har gått". Vad innebär det liksom?

Kommer hon göra undersökning som garanterar att inga rester är kvar? Vad är det för undersökning?

De har också bara dropin 13-15 på tisdagar för detta, jättesvår tid för mig jobbmässigt.

• F89

Solros78: Jag tolkade det som att det innebär VUL men jag undersökte det inte närmare eftersom jag ska skrapas.

• Anonym (violen)
    Solros78 skrev 2013-10-06 10:10:41 följande:
    Men fråga på det där med efterkontroll, hur görs den? Av vem? För jag har varit på gynakuten i hela ma-grejen och fick där papper om återbesök. Det står efter tre veckor kan man komma och träffa en bm som "gör ett gravtest och som kommer att höra hur det har gått". Vad innebär det liksom? Kommer hon göra undersökning som garanterar att inga rester är kvar? Vad är det för undersökning? De har också bara dropin 13-15 på tisdagar för detta, jättesvår tid för mig jobbmässigt.

Jag fick göra ett vul för att konstatera att inget fanns kvar. Jag åkte på en infektion i livmodern och gick på antibiotika, läkaren sa att om jag inte haft det så hade jag inte behövt någon efterkontroll. Då har de tydligen bara telefonkontakt som rutin.
  • Anonym (i)

Hej. Vi fick reda på att det var missfall i onsdags(2/8) och på torsdagen efter skrapades jag. Vi båda är ledsna men vi har bestämt oss för att försöka igen. 
    Har några frågor

Hur ska vi hantera sorgen lättast? Känner mig helt tom och förvirrad. 
    När kan man börja igen efter skrapning?  

Hur går det för er andra har ni plussat än?         

• F89

Anonym (i): Vi fick reda på vårt missfall för nästan två veckor sedan. För oss har det hjälpt att vi båda sjukskrev oss i en vecka. Det var skönt att få slippa omvärlden och bara vara. Jag ska skrapas imorgon och har fått instruktioner om att man ska avvakta med sex, bad, tampong osv i två veckor men sedan har jag fått olika besked på när man kan försöka bli gravid igen. Bara de här veckorna har det gått upp och ner med sorgen. Vissa dagar är allt svart och det mesta känns hopplöst, andra tänker jag att det är vår tur nästa gång. Jag tänker att det viktigaste är att man tillåter sig att känna, oavsett vad man känner, och att man inte springer ifrån det.

Hur var det att göra en skrapning?

Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?