• Solros78

Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?

mimmih skrev 2014-02-06 22:29:34 följande:

På tal om ägglossning? när ska man börja med äl-stickor efter missfall? Kan cykeln vara rubbad så att man ska börja i princip meddetsamma? Vill ju inte missa ägglossningen. Mannen tycker vi ska skippa äl-stickorna och ha sex varannan dag istället. Yeah right. Det pallar jag inte, ha ha.

Jag började testa när jag slutat blöda och när gravtestet visat negativt. Fick äl på dag 16 nu men brukar ha på typ dag 11-13.
  • Solros78
    Augusti82 skrev 2014-02-07 06:38:03 följande:
    Ja vara i en gravidtråd från det jag plussade var det värsta jag gjort. Så många som trissar upp nojjigheterna och så många som slutade i missfall. Nej det blir nog också efter v15-18 någonting innan jag hår med i en sådan.
    Jag skapade en nojartråd för att slippa de vanliga gravidtrådarna men ändå ha någonstans att älta gravidnojorna.
  • Solros78
    Patricia4 skrev 2014-02-08 12:40:17 följande:
    En till här med samma känsla:(

Du är inte ensam. Jag är på ÄL +8..
    Brukar ni ha en känsla så tidigt? De enda känningar jag brukar ha innan plus är mycket flytningar och det har jag ju ändå precis före mens osv så en vecka före bim brukar jagnog aldrig veta något.
  • Solros78
    Augusti82 skrev 2014-02-08 13:31:40 följande:
    När vi var på återbesök efter missfallet så sa vår läkare att nästa gång vi blev gravida skulle vi in på VUL i v 7 (efter v6+2 helst 7+0) så att de kunde verifiera graviditeten och se ett hjärta. För ser de ett hjärta minskar risken för missfall. Så vi skulle ringa direkt då. Kan inte ni göra samma så att du kan få lite mer ro i kroppen?
    Det trodde jag också när jag såg hjärtat slå i vecka 8 men när missfallet konstaterades i v 10 hjälpte det inte ett dugg..
  • Solros78
    Patricia4 skrev 2014-02-08 15:27:59 följande:
    Vill inte förstöra nåt men jag måste säga att det där med att se pickande hjärta och att det skulle minska risken för missfall .. Stämde inte i mitt fall. Hade ytterst lite brun flytning och fick se ett pickande hjärta på vul i v 8 . En timme senare ( skojar inte) började jag få smärtor och missfallet började. Fostret såg starkt ut men slemhinnorna gav vika och då följer fostret med.

Därför har jag nu förstått att vul lugnar bara för stunden. Kommer inte begära fler vul för jag vill inte vaggas in i falsk säkerhet. Som sagt, jag säger det inte för att ta bort allas förhoppningar men vill inte heller att andra blir lurade av den där statistiken om att det skulle minska missfallsrisken som jag ifrågasätter. Förstår att det är en kritisk period i fostrets utveckling när hjärtat ska börja slå, men missfall kan bero på andra saker med. Däremot förstår jag om man har haft ofostrig graviditet och gått länge med det. Eller jag menar att jag förstår behovet att vul överhuvudtaget men att det inte är ngn garanti...:(
    Jag har ju (som jag just skrev i ett inlägg) samma erfarenheter som du. Men jag kommer ändå göra vul just för att utesluta ofostrig grav eller tidigt missfall och utesluta tvillingar. Tänker inte få några överraskningar långt senare.
  • Solros78
    dreams85 skrev 2014-02-08 19:50:09 följande:

Tänker lite som du!

Vid mitt MA gjorde jag inget VUL men eftersom jag gick ända till vecka nio så hade ju hjärtat börjat slå men sen hände något anna. Att då ha sett ett hjärta på VUL hade bara invaggat mig i falsk trygghet och troligtvis hade besvikelsen blivit ännu större. Läkaren sa till mig att vecka nio är en vanlig vecka att få mf i och om det är det så kan det ju inte stämma att risken för mf minskar så mycket om man sett ett hjärta slå, fostret växer ju inte till vecka nio om hjärtat aldrig börjar slå.

Nu när jag haft två mf vill jag inte göra tidigt VUL, det räcker med KUB-UL eftersom man ofta gör det runt vecka 12 och innan dess kan allt hända ändå.

MEN man är ju olika! Vissa blir lugnare av VUL och då är det naturligtvis bra att det finns men för mig skulle det inte hjälpa. Även om jag skulle bli mindre orolig i just den stunden så skulle oron komma tillbaka sekunden jag går därifrån.
    Jag har förstått det som att det är två kritiska perioder när de flesta mf sker. I v 5 tror jag det är (dag 21-22) då hjärtat börjar slå, där gör embryot någon koll och hjärtat börjar inte slå om något är helt galet. Det andra är i v 9-11 typ när moderkakan ska ta över näringstillförseln från gulesäcken.
  • Solros78
    SaandraR skrev 2014-02-09 11:44:04 följande:

Kikar in här , va ju ett tag sen nu..nyfiken hur det går för er tjejer!

Är det någon som vet om man får hjälp om man ringer gyn och säger att jag endast haft ägglossning 2 gånger sen skrapningen i september?

Skulle haft äl i tisdags och testen är starka men det slår aldrig om :/

Jag var hos gyn av den anledningen i november, fast det blev också som en efterkontroll efter mitt mf. Fast då skulle jag söka hjälp igen efter ett halvår om inget hände, det syntes aktivitet i äggstockarna i alla fall.
  • Solros78
    SaandraR skrev 2014-02-09 17:48:00 följande:

Nja menar mer att få hjälp att få regelbunden menscykel och få igång ägglossningen med typ pergotime.
    Testa akupunktur på dig själv, det har jag gjort. Googla på tre punkter, ägglossning mm. Finns en sida man kan anmäla sig till och få info. I väntan på sjukvården...
  • Solros78
    P81 skrev 2014-02-09 21:17:47 följande:
    Vilket bra tips! Ska testa då min kropp är seeeg sedan mfet i oktober. Bara haft mens 2 ggr o sist när jag började ältesta gav det inget utslag så då sket jag i allt. Mensen kom efter 61 dgr. Nu är jag på cd 14.

Var e du i cykeln? Kram P..
    Ja det är punkter för livmoder, äggstockar och sköldkörteln.

Jag ska ha bim någon gång i slutet på veckan tror jag men eftersom det är första mensen efter mf så vet jag inte riktigt.
  • Solros78
    SaandraR skrev 2014-02-09 21:59:45 följande:

Menar du zonterapi? Hur funkade det för dig då? Tack för tipset, värt att testa iaf:)
    Jag fick äl i alla fall efter två månader utan i somras.
Svar på tråden Någon mer som precis fått mf och vill försöka igen?