dreams85 skrev 2014-02-08 19:50:09 följande:
Tänker lite som du!
Vid mitt MA gjorde jag inget VUL men eftersom jag gick ända till vecka nio så hade ju hjärtat börjat slå men sen hände något anna. Att då ha sett ett hjärta på VUL hade bara invaggat mig i falsk trygghet och troligtvis hade besvikelsen blivit ännu större. Läkaren sa till mig att vecka nio är en vanlig vecka att få mf i och om det är det så kan det ju inte stämma att risken för mf minskar så mycket om man sett ett hjärta slå, fostret växer ju inte till vecka nio om hjärtat aldrig börjar slå.
Nu när jag haft två mf vill jag inte göra tidigt VUL, det räcker med KUB-UL eftersom man ofta gör det runt vecka 12 och innan dess kan allt hända ändå.
MEN man är ju olika! Vissa blir lugnare av VUL och då är det naturligtvis bra att det finns men för mig skulle det inte hjälpa. Även om jag skulle bli mindre orolig i just den stunden så skulle oron komma tillbaka sekunden jag går därifrån.
Jag har förstått det som att det är två kritiska perioder när de flesta mf sker. I v 5 tror jag det är (dag 21-22) då hjärtat börjar slå, där gör embryot någon koll och hjärtat börjar inte slå om något är helt galet. Det andra är i v 9-11 typ när moderkakan ska ta över näringstillförseln från gulesäcken.