• Vintervacker

<3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3

Startar den tråden jag själv saknar.

Hoppas att vi kan umgås och prata här under vår graviditet Gravid
    Kanske träffas på en fika Kaffe eller picknick {#emotions_dlg.flower}

Och hänga även när våra bebisar kommit Baby

Välkommen! {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-13 16:31
    UPPDATERING: Det finns numera en hemlig Facebook-grupp för denna tråd. Skicka din e-post i ett privatmeddelande till Vintervacker så blir du inbjuden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-26 22:37
    OBS! Du måste maila från en mail som du använder, och inte bara den mail som står registrerad på Facebook. Du får nämligen en länk med en inbjudan i inkorgen. Om du inte fått en inbjudan trots att du inboxat, påminn mig igen //Vintervacker.
  • Svar på tråden <3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3
  • Y o L o
    Brumelisa76 skrev 2013-07-16 16:46:55 följande:
    Jag minns att min sambo var väldigt besviken vid första besöket (vid första barnet) att han inte fick några frågor alls heller. Inga om hans bakgrund eller sjukdommar (inte för att ha hade några). Han kände sig utanför och bortglömd. Men min BM förklarade att det handlade om själva graviditeten. Hans ev sjukdommar påverkade inte hur jag skulle må i min graviditet. Hon frågade om MIG och min kropp nu, inte om det blivande barnen så att säga.

Aha ja tänker man så känns det ju mer logiskt att de inte frågar om mannen.

Har läst boken man fick "vänta barn" och börjar verkligen längta efter att få bli mamma.
  • Vintervacker

Hej alla! Vi har varit på semester utan internet så jag har inte skrivit på ett tag. Vi har även berättat för våra närmaste vilket känns jättekul :) Vi funderar på nupp/kubb, ni som ska göra/gjort, hur tänker ni?

• Brumelisa76

Jag har gjort NUP/KUB vid mina två tidigare graviditeter. Vi var av inställningen att vi ville veta alla förutsättningar. Denna gången är min situation inte den bästa och jag har tagit beslutet att om det är några problem eller handikapp hos barnet kommer jag nog inte att klara av det. Därför vill/måste jag veta. Jag är ju 37 år och risken blir ju större i och med åldern.

• Y o L o
    Vintervacker skrev 2013-07-17 16:03:16 följande:
    Hej alla! Vi har varit på semester utan internet så jag har inte skrivit på ett tag. Vi har även berättat för våra närmaste vilket känns jättekul :) Vi funderar på nupp/kubb, ni som ska göra/gjort, hur tänker ni?

Jag ska göra det om 1,5 v. Vill veta. Men om man måste göra fostervattenprov eller moderkaksprov så tänker jag att jag nog inte vill veta om allt. Tänk om man då får höra att tex barnet bär på något som hjärtfel (om de kan se sånt)... Vart drar man gränsen menar jag? Blir svårare ju mer jag läser på om det.

Men är iaf övertygad om ta reda på risken för DS.
  • Golden Robot

Hej! Var också på inskrivning igår, och fick ett tidigt ultraljud idag. Det var tur! Jag var nästan en hel vecka längre gången än enligt "snurran" (förmodligen för att min cykel är 23-27 dagar). Kan ju förklara varför jag upplevde att illamåendet kom så tidigt den här gången :)                                                                                                                                                         Vi gjorde inte KUB förra gången, men kände att vi ville göra det den här gången; dels p g a ålder men också på grund av att man redan har ett barn, som ju ska bli storasyster. Man vill liksom vara mer förberedd, och kunna förbereda henne också. Vi bokade in tider för blodprov och ultraljud igår, men utifrån den här nya informationen är det lite nya datum att förhålla sig till så vi får väl se hur det går att få andra tider :) Är nu 8+4 istället för 7+5. Spännande!

• louder than bombs

gjorde kub sist och kommer göra det nu också. var på inskrivning i tisdags och lämnade prover och har fått tid för ultraljudet om knappt 3 veckor

• Y o L o

Alla ni (vi) som gör kub, är man beredd att göra fostervattenprov om det behövs? Jag är så inställd på att få positivt besked att det känns väldigt långt borta. Bara en tanke som slog mig nu.

• Soltussen

Ska göra min kub imorgon och tar alla ev . Beslut efter det. Ska bli så skönt att få se och få graviditeten bekräftad av annat än illamående ;)

• louder than bombs
    Y o L o skrev 2013-07-18 15:35:51 följande:
    Alla ni (vi) som gör kub, är man beredd att göra fostervattenprov om det behövs? Jag är så inställd på att få positivt besked att det känns väldigt långt borta. Bara en tanke som slog mig nu.
    ja, om riskskattningen skulle indikera att det troligtvis var nån avvikelse. vid trisomi 13 och 18 skulle jag tveklöst avbryta graviditeten, trisomi 21 vet jag inte men skulle iaf vilja vara förberedd. men man är nog inställd på att slippa ta det beslutet
  • Golden Robot

Vi diskuterade otroligt mycket angående KUB o ev resultat förra graviditeten. Det var framförallt trisomi 13 o 18 som vi i så fall ville veta; DS var vi helt överens om att vi inte skulle kunna välja bort ett barn för... Efter mycket vändande och vridande (vi skulle dessutom få betala 1 600 kr för KUB -inte så att vi inte skulle ha råd, men vi såg det nog lite som ett typ incitament för att det inte bedömdes vara nån stor risk) så avstod vi eftersom trisomi 13 o 18 normalt upptäcks vid rutinultraljudet enligt den informationen vi fått. Visserligen får man reda på det några veckor senare då, men det kändes ändå OK.                                                                                                                                              Den här gången hade vi väl egentligen inte hunnit fundera så mycket eller prata (tiden springer iväg på ett helt annat sätt med en tvååring, haha - nu blev vi ju dessutom framkastade nästan en hel vecka också), men på väg till inskrivningen nämndes det, och vi ville båda göra det. Vi vet inte alls vad vi gör om det skulle visa sig vara hög sannolikhet för Downs den här gången - vi får ta det om vi hamnar där. Men eftersom jag är äldre än förra gången (fyller 35 under 2014) och man redan har ett barn så går tankarna i lite andra banor... Man tänker massa "omutifallatt" och hur det skulle påverka blivande storasyster: Kommer vi orka? Hur mycket kommer hon få "stå tillbaka"? Men från de tankarna är det nog fortfarande väldigt långt bort för oss att s a s "välja bort" Downs... Hoppas ni förstår hur jag menar, för det ser verkligen inte roligt ut skrivet svart på vitt såhär. Och förlåt för långt inlägg utan styckeindelning; ser bra ut på skärmen men radbrytningarna försvinner vid publicering (skriver på mobilen - e blir ofta r också men det är inte FL:s fel, utan mina tjockfingrars).

Svar på tråden <3 Stockholmare 30+ bebis vår / sommar 2014 <3