Vet du mer om periodisk fasta?
Läst en del och även sett vetenskapens värld om det (tror det var det programmet iaf?)
Om Periodisk Fasta
alltså att man regelbundet och kontrollerat fastar under kortare perioder
finns olika varianter på det
en jag läste om handlade om att fasta 16 timmar på ett dygn och äta under 8 timmar, man äter då inte frukost eller äter den mycket senare och äter helt "normalt" under alla 8 timmar, antingen små måltiden ofta eller få större
en var att man skulle fasta i 2-4 dagar på en vecka, varje vecka i 4-8 veckor (om jag inte minns helt fel) och sen upprepar man det med jämna mellanrum, under fastan ska man få sig max 200-300kcal
en annan var att man skulle fasta varannan dag, inget eller max 200-300kcal under fasta och teorin var då att man inte orkar äta 200% av sitt kaloriintag den dagen man ska äta, utan kanske bara äter 100-125% och då har man ju ätit 100-75% mindre under dom två dagarna, låter ju logiskt
En annan som jag läst om, som jag är mest intresserad av att testa
är att man ska fasta 2 dagar i veckan, och då få i sig max 500kcal
dagarna ska inte vara efter varandra och man kan ändra dag nästan hur som helst, bara man verkligen fastar 2 dagar på 7 dagar. "normal" kost men går även bra att kombinera med LCHF/GI
I programmet jag såg så fick mannen som testade det en massa hälsofördelar av att fasta! han kolesterol gick ner, något ämne som ökade risken för tarmcancer minskades, hans celler levde längre (eller så var det någon forskning som visade det?) han kände sig piggare när han kom in i det och gick ner i vikt
och rent historiskt sett så är det ju inte främmande för människokroppen att äta lite eller fasta en kortare period
jag VET att det inte är någon "mirakelkur" att "svälta" sig själv!
och jag tror inte heller att det är lösningen eller att jag kommer gå ner alla kilon eller må perfekt
men jag är intresserad av att testa, både rent vetenskapligt och gå ner ett par kg/bli piggare
att inte äta mat på en längre stund är inget nytt för mig, och jag har i princip aldrig kunnat äta frukost så det kommer inte vara några problem, största problemet är väl att hålla det, ingen bra diciplin på mig ^^
men är det någon här som vet mer om Periodisk Fasta?
som testat det och kan ge tips och råd? fallgropar? tips på "fastemat"?