• Tess1990

Vet du mer om periodisk fasta?

Läst en del och även sett vetenskapens värld om det (tror det var det programmet iaf?)

Om Periodisk Fasta

alltså att man regelbundet och kontrollerat fastar under kortare perioder
    finns olika varianter på det

en jag läste om handlade om att fasta 16 timmar på ett dygn och äta under 8 timmar, man äter då inte frukost eller äter den mycket senare och äter helt "normalt" under alla 8 timmar, antingen små måltiden ofta eller få större

en var att man skulle fasta i 2-4 dagar på en vecka, varje vecka i 4-8 veckor (om jag inte minns helt fel) och sen upprepar man det med jämna mellanrum, under fastan ska man få sig max 200-300kcal

en annan var att man skulle fasta varannan dag, inget eller max 200-300kcal under fasta och teorin var då att man inte orkar äta 200% av sitt kaloriintag den dagen man ska äta, utan kanske bara äter 100-125% och då har man ju ätit 100-75% mindre under dom två dagarna, låter ju logiskt

En annan som jag läst om, som jag är mest intresserad av att testa
    är att man ska fasta 2 dagar i veckan, och då få i sig max 500kcal
    dagarna ska inte vara efter varandra och man kan ändra dag nästan hur som helst, bara man verkligen fastar 2 dagar på 7 dagar. "normal" kost men går även bra att kombinera med LCHF/GI

I programmet jag såg så fick mannen som testade det en massa hälsofördelar av att fasta! han kolesterol gick ner, något ämne som ökade risken för tarmcancer minskades, hans celler levde längre (eller så var det någon forskning som visade det?) han kände sig piggare när han kom in i det och gick ner i vikt

och rent historiskt sett så är det ju inte främmande för människokroppen att äta lite eller fasta en kortare period  

jag VET att det inte är någon "mirakelkur" att "svälta" sig själv!
    och jag tror inte heller att det är lösningen eller att jag kommer gå ner alla kilon eller må perfekt 
    men jag är intresserad av att testa, både rent vetenskapligt och gå ner ett par kg/bli piggare
    att inte äta mat på en längre stund är inget nytt för mig, och jag har i princip aldrig kunnat äta frukost så det kommer inte vara några problem, största problemet är väl att hålla det, ingen bra diciplin på mig ^^

men är det någon här som vet mer om Periodisk Fasta?
    som testat det och kan ge tips och råd? fallgropar? tips på "fastemat"?

• Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?
  • MissT01

Shit, detta är så spännande får se hur länge jag klarar av det. Jag kommer som sagt att glömma av det och kommer säkert ta en lite bit mörk choklad vid 9 tiden.

• acacia

Det är ju inte hela världen om man glömmer bort sig ibland - man måste ju leva också! i synnerhet när man "råkar" äta en bit choklad Flört

Jag tycker inte det är hela världen ifall man råkar äta fler timmar än man tänkt, men jag försöker vara benhård att inte bryta fastan i förväg. Bryter man fastan innan lunch bara för att man är hungrig så blir det svårare dagen därpå att "härda ut". Därför är det bra att köra 16:8 både vardag och helg, så kroppen inte blir "förvirrad" och börjar skicka hungers-signaler i tid och otid. Då blir det bara jobbigt på sikt

lycka till med kaffet och försök dra ner även på mjölken, om det går. Jag kan inte så mycket om hormoner, men det känns som en skvätt mjölk kan kicka igång ghrelinet för att kroppen tror det ska komma mer mat...och så blir man hungrig bara för att man drack lite mjölk. Ju mindre du "retar" kroppen desto lättare är det att befinna sig i fasta.

• MissT01
    acacia skrev 2013-06-16 10:50:02 följande:
    Det är ju inte hela världen om man glömmer bort sig ibland - man måste ju leva också! i synnerhet när man "råkar" äta en bit choklad Flört

Jag tycker inte det är hela världen ifall man råkar äta fler timmar än man tänkt, men jag försöker vara benhård att inte bryta fastan i förväg. Bryter man fastan innan lunch bara för att man är hungrig så blir det svårare dagen därpå att "härda ut". Därför är det bra att köra 16:8 både vardag och helg, så kroppen inte blir "förvirrad" och börjar skicka hungers-signaler i tid och otid. Då blir det bara jobbigt på sikt

lycka till med kaffet och försök dra ner även på mjölken, om det går. Jag kan inte så mycket om hormoner, men det känns som en skvätt mjölk kan kicka igång ghrelinet för att kroppen tror det ska komma mer mat...och så blir man hungrig bara för att man drack lite mjölk. Ju mindre du "retar" kroppen desto lättare är det att befinna sig i fasta.

Intressant det där att kuna äta nån timme senare men inte tidigare. Det låter logiskt. På en sida om leangains stod det att som kvinna kan man börja med 14:10 först för att sedan gå över till 16:8. Det låter rätt bra för min del för jag vet inte om jag skulle orka så längre, mentalt. Visst ska jag försöka men behöver jag äta redan efter 14h så känner inte så hemsk iaf. Det gäller att hitta en medelväg så man inte lägger av efter ett tag. Ska köra 14:10 idag iaf. Tycker äta kl 1 är bättre än kl 3. 

Är det proteinet i mjölken som kan reta kroppen och starta hungerkänslan? Hur funkar det med mjölkpulver? Får dricka te men där vill jag också ha mjölk... 
  • acacia

Ja, prova 14:10 till att börja med, det viktigaste är ju att det funkar så man orkar hålla på med det en längre tid.

Det är allt i mjölken, dvs både fett, protein och kolhydrater som kan "reta" hungern. Allt som måste brytas ner i mage/tarm. När mjölken hamnar i magen måste "maskineriet" startas upp för att fettet, proteinet och kolhydraterna måste brytas ner till mindre beståndsdelar. Jag gissar att mjölkpulver innehåller någon form av kalorier, så det är samma sak som vanlig mjölk.

Svart kaffe innehåller inga kalorier (inget fett, kolhydrater eller protein). Därför behöver "maskineriet" inte startas upp och kroppen förblir i fasta

Men som sagt, det ska vara okej att dricka bara lite mjölk. Personligen tyckte jag bara att det var svårt att veta hur mycket, så jag valde att vänja mig vid svart kaffe istället. Det är jättegott när man väl härdat ut en vecka ;)

• MissT01

Jag tror det skall funka med kaffe och mjölk. Brukar dricka det på fastande mage och jag känner inte att jag blir hungrigare. Tvärtom känns det som att det dämpar hungern eller att jag kan gå längre tid utan frukost. Det är kanske inte bra för det betyder ju att maskineriet kickar igång?

• acacia

Om du känner att det funkar med mjölk, då ska du köra på det :)
    Oavsett om maskineriet kickar igång eller inte så är det viktigaste att man känner att dieten är hållbar, något man kan syssla med resten av livet. Kör på bara och njut av fördelarna med periodisk fasta :)

• Flisis

Ska försöka att ge mig på 5:2 fr.o.m. Idag. Men mjölken i kaffet måste jag bara ha!om 500kcal på fastedagarna är ok så inbillar jag mig att det ska vara ok ð???
    Vad äter ni andra de dagar som ni fastar?

• Flisis

Första dagen avklarad. Och jag klarade av att lägga mig hungrig

• Tess1990

fastade i torsdags, gick jätte bra!
    men dagen efter blev min mage konstig
    sen fastade jag igen i söndags men då blev magen konstig igen!?
    så var tvungen att avbryta och äta, hade konstig mage idag igen och fått mega finne på hakan (vilket jag brukar få under perioder med dålig mage) 

men ska börja igen nästa vecka, vill verkligen testa och tror inte mina magproblem har något med fastan att göra då jag fått så förut (misstänkt IBS)

och om inte 5:2 funkar så kommer jag nog testa 14:10 efter   

Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?