• Tess1990

Vet du mer om periodisk fasta?

Läst en del och även sett vetenskapens värld om det (tror det var det programmet iaf?)

Om Periodisk Fasta

alltså att man regelbundet och kontrollerat fastar under kortare perioder
    finns olika varianter på det

en jag läste om handlade om att fasta 16 timmar på ett dygn och äta under 8 timmar, man äter då inte frukost eller äter den mycket senare och äter helt "normalt" under alla 8 timmar, antingen små måltiden ofta eller få större

en var att man skulle fasta i 2-4 dagar på en vecka, varje vecka i 4-8 veckor (om jag inte minns helt fel) och sen upprepar man det med jämna mellanrum, under fastan ska man få sig max 200-300kcal

en annan var att man skulle fasta varannan dag, inget eller max 200-300kcal under fasta och teorin var då att man inte orkar äta 200% av sitt kaloriintag den dagen man ska äta, utan kanske bara äter 100-125% och då har man ju ätit 100-75% mindre under dom två dagarna, låter ju logiskt

En annan som jag läst om, som jag är mest intresserad av att testa
    är att man ska fasta 2 dagar i veckan, och då få i sig max 500kcal
    dagarna ska inte vara efter varandra och man kan ändra dag nästan hur som helst, bara man verkligen fastar 2 dagar på 7 dagar. "normal" kost men går även bra att kombinera med LCHF/GI

I programmet jag såg så fick mannen som testade det en massa hälsofördelar av att fasta! han kolesterol gick ner, något ämne som ökade risken för tarmcancer minskades, hans celler levde längre (eller så var det någon forskning som visade det?) han kände sig piggare när han kom in i det och gick ner i vikt

och rent historiskt sett så är det ju inte främmande för människokroppen att äta lite eller fasta en kortare period  

jag VET att det inte är någon "mirakelkur" att "svälta" sig själv!
    och jag tror inte heller att det är lösningen eller att jag kommer gå ner alla kilon eller må perfekt 
    men jag är intresserad av att testa, både rent vetenskapligt och gå ner ett par kg/bli piggare
    att inte äta mat på en längre stund är inget nytt för mig, och jag har i princip aldrig kunnat äta frukost så det kommer inte vara några problem, största problemet är väl att hålla det, ingen bra diciplin på mig ^^

men är det någon här som vet mer om Periodisk Fasta?
    som testat det och kan ge tips och råd? fallgropar? tips på "fastemat"?

• Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?
  • Tess1990
    pluvdo skrev 2013-06-08 09:30:03 följande:
    Min pappa har fastat varje måndag, onsdag och fredag sedan efter påsk och han har gått ner en del i vikt. Om det beror på själva fastandet eller om det beror på andra förändringar han gjort (medvetna eller omedvetna förändringar man gör i samband med försök att bli hälsosammare) vet jag inte. Men ner har han gått i alla fall och han verkar trivas med periodisk fasta (om det nu kallas så.)
    egentligen så handlar det ju inte om rent fett minskning och tvinga kroppen att gå ner, det är mera att kroppen kommer i balans och går till/tillbaka till sin "trivselvikt"
    så om kroppen är i obalans och är för tung (eller för lätt) så när den hamnar i balans så blir det lite automatiskt att den går åt det håller den mår bättre av (vare sig det är upp eller ner) iaf enligt dokumentären.
    men det går ju inte snabbt och är verkligen ingen bantningskur! 
    MalinAnnaJosefine skrev 2013-06-08 09:23:00 följande:
    Att fasta i alla former handlar inte om att gå ner i vikt utan att rena kroppen. Att man går ner i vikt av fastan är mer en bieffekt.
    Så att fasta för att gå ner i vikt är inget att rekommendera!
    en välkommen bieffekt ^^
    jag vill gå ner i vikt, ingen tvekan om saken, men framför allt så vill jag känna mer balans i kroppen, och då borde ju vikten komma lite naturligt, jag menar om man får ner dåliga kolesterolet, sänker stresshormonerna, ökar cellernas återhämtningsförmåga, blir piggare och får i sig lite mindre kalorier (inte nödvändigtvis av bara fastan utan också att man får en balans under tiden man äter också, får mer koll på hungern och mat/sov klockan) så borde man ju gå ner i vikt, som ju är det jag/min kropp behöver

sen funkar det ju inte alls om man redan är där kroppen vill vara! går inte att tvinga ner (eller upp) kroppen så, om man inte tar till extremt, men det är ju Svält/anorexi och verkligen inget för någon!

lite så tänker jag 
  • Tess1990
    flysan skrev 2013-06-08 21:35:03 följande:
    Hej TS! Jag har också läst på, och sett dokumentären på Vetenskapens värld. Sjukt intressant! 

De vanligaste metoderna verkar vara 5:2 (två fastedagar med 500 kcal per vecka) och 16:8 (sexton fastetimmar per dygn) av vad jag har läst mig till. Det bästa är väl att välja den metod som passar sin personlighet och liv. Jag tyckte att 16:8 passar mig bäst. Men jag skulle lägga mina ät-timmar mellan 10-18, då jag har småbarn som vaknar 06 och dessutom äter vi middag vid 17.

Jag läste någonstans att ett bra sätt att bryta fastan på är att träna. Denna vecka som varit har jag "känt på" hur det känns, nästa vecka tänkte jag försöka få in lite träning också. Hittills kan jag säga att jag gillar det! En stor skillnad är hungerkänslorna. Nu känner jag stor skillnad på hunger och vanligt sötsug. Sötsuget är dessutom mycket mindre. Jag valde även att lägga om kosten lite. Jag äter protein, fett och kolhydrater som vanligt och räknar inte kalorier. Däremot äter jag så "ren" mat som möjligt, d.v.s. så få ingredienser och så lite tillsatser som möjligt (t.ex. kyckling - en ingrediens). Jag tror att jag hade som vana att småäta mer än vad jag insåg, speciellt på kvällarna, med 16:8 försvinner det, vilket är bra! Och för mig som är dåligt på att få i mig vätska, och oftast väljer mat istället är fastetimmarna ett bra tillfälle att dricka mer vatten. 

Någon som har mer tankar? 
    Hej! och Tack för ditt svar! 

Jo, jag tror nästan att den 16:8 också skulle ha varit bra för mig, på vintern, just nu på sommaren är inte den optimal, jag har ingen matlust alls när det är varmt utan dricker bara eller äter något kallt (iskall frukt eller glass) och äter mat väldigt sent, och hålla på dom tiderna varje dag tror jag skulle vara svårt just nu, när jag är lite mer social, på vintern skulle det nog funka bättre. 

därför tänkte jag testa 5:2
    och ja som du säger så tänker man på och faktiskt gör det, dricka mer vatten under tiden man fastar, och jag tänkte att på fastedagarna käka soppa/buljong och någon/några grönsaker, ev. kommer jag ta vitamintablett också, men i och med att det bara är en dag i taget som är fasta så tror inte jag att det blir så jobbigt, har gjort så förut men utan något direkt syfte eller tanke (alltså varit så upptagen att jag glömt äta eller bara strejkat/inte haft lust att äta så mycket) men nu blir det mer tanke, kontrollerat och känna efter framför allt!

och ja, huvudsakliga syftet är inte att gå ner av fastan, utan få balans och energi av det för att göra det möjligt att gå ner, därför kommer jag också lägga in träning/fysisk aktivitet allt efter som :)   

rena matvaror och maträtter har jag redan börjat äta mer och mer, ska öka på det nu och slussa ut det dåliga, men kommer ta tid, precis som jag förväntat mig att det kommer göra  
  • Tess1990
    spökplumpen skrev 2013-06-09 15:19:23 följande:
    Jag tycker inte att jag någonsin haft ett komplicerat förhållande till mat. Fast det kanske jag har iom att jag varit överviktig hela livet? Men sen jag började med fasta så har mitt ätande spårat ur helt. Jag hetsäter mat och främst onyttigheter strax innan 20, bara för att hinna med innan ätfönster stängs. En annan ovälkommen sak är att jag är hungrig heeela tiden så totalt sett så äter jag mer än jag gjorde innan. Dessutom så äter jag numera massa kolhydrater och jag åt lchf innan jag började med fastan. Men iom fastan så blir det som att jag har "råd" att unna mig de dagar som jag inte fastar. Nej usch vad fastan har ställt till det för mig. Jag fortsätter dock för hälsoeffekterna (även om det inte känns som det kan finnas några kvar efter detta ätmönster). Fem veckor sa jag från början att jag skulle testa och se vad effekten blir och jag ska köra de fem veckorna innan jag beslutar mig för en ev fortsättning. Men att kroppen renas är det inga tvivel på, har massa ömmande finnar och inte bara i ansiktet. Vikten har gått upp både när det gäller fett och vanligt. Däremot tycker jag att mina armar ser smalare ut.
    låter verkligen inge bra! =/
    Helt ärligt så har jag haft stora problem med BED (binge eating disorder) aka hetsätning/överätning/tröstätning
    men det har varit mycket lugnare nu, framför allt för att jag inte vill/kan köpa sånt jag brukar göra det med för att jag har ett mål som jag ser väldigt mycket framemot som kommer kosta, undviker även att gå och handla själv eller hungrig, det hjälper mycket, och avslappningsövningar istället när jag vill göra det.

så jag har ju kommit en liten bit på vägen mot ett mer hälsosamt ätande, men jag vill göra något mer, mer rena måltider (inge halv/helfabrikat och bättre råvaror) mindre portioner och fasta två dagar i veckan kanske gör susen, kan ju inte veta förren jag testar en längre period 

men ja, det är väl en till anledning till att  16:8 inte passar mig, iaf inte just nu, för jag skulle nog precis som du, känna mig stressad att hinna äta allt jag vill innan fasteperioden.

tror inte periodisk fasta (iaf inte den varianten) är något för dig, och så är det ju, allt passar inte alla. 
    (jag blev tex. jätte sjuk när jag testade LCHF, var verkligen inget för mig)  
  • Tess1990
    flysan skrev 2013-06-09 17:42:58 följande:
    Låter som du har en bra plan :) Det tycker jag är bland det viktigaste, att man funderar på vilka mål man har och bestämmer sig för hur man ska nå dessa mål. Har du hunnit börja med 5:2 än? Tycker det är så svårt i början, innan kroppen fattar.. Jag testade lite förra veckan, men lagom till helgen blev det lite kaos. För mycket onyttigt och dessutom höll jag inte tiderna som jag skulle. Men nu har jag utvärderat lite, gjort lite ändringar och tar nya tag nästa vecka :)
    Jag tänkte börja imorrn

jag vill ha mer energi, dricka mer vatten, få in en mer, svårt att förklara, men en bättre hungerkänsla?
    ork att gå längre promenader, hålla fast vid det jag bestämt mig för (förutsatt att jag mår bra, mår jag fruktansvärt och det inte alls funkar så kommer jag inte fortsätta en längre tid)
    gå ner i vikt, men ja, som sagt det är inte huvudmålet med själva fastan, utan med den mer stabila och bättre matbeteendet och energin som förhoppningsvis kommer med fastan
    och hur länge jag ska hålla på vet jag inte, tänkte börja med 4 veckor iaf, sen får jag som du gjort, utvärdera och kanske ändra lite 
  • Tess1990
    Flisis skrev 2013-06-09 22:01:12 följande:
    När ni har erat ätfönster, är det då några vissa kalorier som gäller. Eller är det bara då man fastar 5:2 som man får äta 500kcal under de 2 fast dagarna? Lite nyfiken på
    Hur kan en dag se ut som ni fastar? Bara frukt eller annat också?

man ska äta så mycket kalorier som man behöver, men exakt vad det är, är olika
    finns lite olika hemsidor där man kan räkna ut sitt kaloribehov, men vanligast är väl 1500-2500cal/dag
    beroende på hur aktiv man är, ämnesomsättning, mål och kroppsform.   
    sen kan ju periodiska fastan i sig ändra ens kaloribehov, i och med att man kanske äter mer näringsrik mat så det är färre kalorier men mer näring i maten
    många äter ju också GI eller LCHF samtidigt som också det påverkar

men en sak i dokumentären var att man inte ska äta så mycket protein om man inte tränar hårt, för protein ökar cellernas omsättning och gör så dom åldras fortare, och det är inte så bra, utan man skulle hellre äta mer långsamma kolhydrater och "nyttigt" fett, som saktar ner den processen, men som sagt finns en massa varianter och kommer inte ihåg exakt vilken det var till    
  • Tess1990

fastade i torsdags, gick jätte bra!
    men dagen efter blev min mage konstig
    sen fastade jag igen i söndags men då blev magen konstig igen!?
    så var tvungen att avbryta och äta, hade konstig mage idag igen och fått mega finne på hakan (vilket jag brukar få under perioder med dålig mage) 

men ska börja igen nästa vecka, vill verkligen testa och tror inte mina magproblem har något med fastan att göra då jag fått så förut (misstänkt IBS)

och om inte 5:2 funkar så kommer jag nog testa 14:10 efter   

• Tess1990

Ingen mer fasta för mig nu, fick veta förra veckan att jag är gravid :D
    chockad men glad, inte direkt planerat att det skulle hända nu, ville gå ner i vikt först, få ordning på matbeteendet och få mer balans i kroppen först
    men men, finns inget att göra nu, får bara hoppas att jag lyckas hålla viktuppgången på minimum och att allt går bra

• Tess1990
    mice skrev 2013-07-24 13:25:16 följande:
    Kan man äta saker med väldigt lite kalorier, t.ex. gurka eller tomat? Eller förstör det också själva grejen? Glad
    beror på vilken variant du kör
    om du kör 5:2 så får du under fastedagarna äta max 500kcal
    men om du kör 16:8 så ska du helst inte äta något alls under fasteperioden
    men det beror ju på hur strikt du vill köra och klarar av, lite gurka eller tomat tror inte jag har något jätte stor effekt, då det innehåller mycket vatten, vitaminer och lite kalorier,  men inte för mycket då om du kör 16:8
    men på 5:2 så funkar det ju perfekt som mellanmål om man vill 
  • Tess1990
    mice skrev 2013-07-24 15:36:13 följande:
    Jag kör 5:2, så det blir ju perfekt. Älskar tomater, brukar äta dem som äpplen!

Tack  {#emotions_dlg.flower} 
    så ren mat och råvaror som möjligt är det bästa, ingen processad och för bearbetad mat, så en massa mogna tomater är ju bra, dessutom innehåller dom ju massa bra vitaminer och antioxidanter, särskilt om man blandar sorter och färger :) och gott är det ju också! 

huvudmålet med periodisk fasta är ju att få balans i kroppen och minska dom skadliga ämnena i kroppen, så tomater fyller ju det syftet perfekt! särskilt om man försöker köpa ekologiska, närodlade eller hemmaodlade ^^ 

har faktiskt själv ett par plantor på balkongen just nu som jag väntar på att ska mogna :)  
  • Tess1990
    mice skrev 2013-07-24 17:20:14 följande:
    Jag äter knäckebröd och rågbröd med frön ibland, tycker att det är gott som mellis. Är lite dålig på att äta någon riktig middag så brukar bli ungefär det + grönsaker. 

Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad som är vad för att vara ärlig... Hittar ingen beskrivning på vad skillnaden är mellan de båda. Har ätit något kring middagstid på kvällen, sovit och börjat dagen med en kopp kaffe. Sen vatten hela dagen tills middagen igen, och sen normalt dagen därpå. Utgick från att det var 5:2.
    5:2 innebär att man fastar 2 dagar i veckan, och under dom dagarna bara får i sig max 500kcal
    (fast en del äter 0kcal under fastedagarna, men det kan vara för hårt för dom flestas kroppar) 
    man kan välja mellan att äta 1-2 större mål eller flera små under dagen, helst inte så mycket protein, då syftet är att minska cellernas omsättning och istället få dom att reparera sig själva
    dom andra 5 dagarna så äter man helt vanligt, enligt vad man själv har för kaloribehov, då är det tillåtet med "dålig" mat men helst ska man äta så ren mat som möjligt, för bästa effekt liksom
    vissa kör 2 dagar i rad, men vad jag läst så ska man helst dela upp det med någon dag imellan

tesen är också att man dagen efter en faste dag inte orkar äta alla dom kalorierna som man missade när man fastade, visst lite mer är okej, kanske 110-125% av ens kaloribehov, men då har man ändå under dom två dagarna (en fastedag + en vanlig dag) ett underskott på 65-50% av ens dagliga dagsbehov (om man räknar på att man behöver 2000kcal om dagen, äter man bara 500kcal en dag och nästa lite mer än 2000kcal så blir det ändå ett underskott då du under dom 2 dagarna inte kommer upp i 4000kcal)
    men därför kan det också vara bättre med en vanlig dag imellan fastedagarna så man inte överanstränger kroppen och tar det för långt, för kroppen är ju i dagens samhälle inte riktigt van vid fasta, men man måste känna efter vad som är bäst för en själv tycker jag

magen får vila, cellerna får en chans att reparera sig själva, skadliga ämnen i kroppen minskar (kan inte hela vetenskapen, men det är fakta iaf) 

16:8 innebär att man fastar 16 timmar på 24 timmar, och att man äter under 8 timmar
    tesen är då att man under ätfönstret äter mer kontrollerat, man småäter inte från tidig morgon till sen kväll utan man planerar bättre och under fastan så får magen vila, cellernas omsättning saktar ner och dom får en chans att reparera sig själv, skadliga ämnen i kroppen minskar
    för en del så funkar den metoden bättre, då dom får äta varje dag och att dom under den tiden inte hinner överäta för mycket kalorier, och anpassar sig att äta saker som håller dom mätta och nöjda längre, då dom bara har en tiden att äta
    det går att ändra tiderna så det passar en själv, och 16:8 är bara en guide, för en del, särskilt i början så funkar 12:12 eller 14:10 bättre 
    man håller på med 5:2 och 16:8 ett par veckor eller någon månad i taget, eller för alltid, vad som känns bäst för en själv.

det är alltid bra om man kollar sina värden innan, någon gång under tiden och sen efter om man slutar, så kan man själv koll hur ens kropp reagerar och mår på insidan 

det är iaf det jag vet, kanske har missuppfattat något ^^
    jag skulle ju börja med 5:2 men är nu gravid och har svårt nog att äta något alls just nu, så medveten fasta skulle vara lite overkill ^^  
  • Tess1990
    MissT01 skrev 2013-10-18 17:07:24 följande:
    Av en slump kom jag in på en sida där man kan räkna den mängd kalorieintag som passar ens längd,vikt och ålder. Eftersom jag är liten tillväxten så blir mitt kcal inte mer än 1543,75 och genomsnitt för kvinnor är 2000 kcal. Enligt 5:2 dieten skall man äta 25% av sitt dagliga behov, hamnar jag på 386 kcal. Det är inte mkt...

Här är sidan för att räkna ut sitt kalorie intag.
    5-2dietenrecept.se/fakta/hur-du-raknar-ut-hur...
    Under 2 dagar ja, men annars ska du äta så mycket som är ditt vanliga behov dom andra 5 dagarna
    dessutom behöver man inte följa det exakt, om du ökar till 500kcal under fastedagarna så gör det absolut inget, det beror på vad du äter och hur du mår
    det handlar ju om att äta så rena och naturliga produkter som möjligt, och inte så mycket lagad mat
    dessutom spelar din aktivitetsnivå, ämnesomsättning och mående in! man kan aldrig lyssna helt och hållet på kalkylatorer och sånt man läser på internet, då det handlar om individer. 
Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?