• Tess1990

Vet du mer om periodisk fasta?

Läst en del och även sett vetenskapens värld om det (tror det var det programmet iaf?)

Om Periodisk Fasta

alltså att man regelbundet och kontrollerat fastar under kortare perioder
    finns olika varianter på det

en jag läste om handlade om att fasta 16 timmar på ett dygn och äta under 8 timmar, man äter då inte frukost eller äter den mycket senare och äter helt "normalt" under alla 8 timmar, antingen små måltiden ofta eller få större

en var att man skulle fasta i 2-4 dagar på en vecka, varje vecka i 4-8 veckor (om jag inte minns helt fel) och sen upprepar man det med jämna mellanrum, under fastan ska man få sig max 200-300kcal

en annan var att man skulle fasta varannan dag, inget eller max 200-300kcal under fasta och teorin var då att man inte orkar äta 200% av sitt kaloriintag den dagen man ska äta, utan kanske bara äter 100-125% och då har man ju ätit 100-75% mindre under dom två dagarna, låter ju logiskt

En annan som jag läst om, som jag är mest intresserad av att testa
    är att man ska fasta 2 dagar i veckan, och då få i sig max 500kcal
    dagarna ska inte vara efter varandra och man kan ändra dag nästan hur som helst, bara man verkligen fastar 2 dagar på 7 dagar. "normal" kost men går även bra att kombinera med LCHF/GI

I programmet jag såg så fick mannen som testade det en massa hälsofördelar av att fasta! han kolesterol gick ner, något ämne som ökade risken för tarmcancer minskades, hans celler levde längre (eller så var det någon forskning som visade det?) han kände sig piggare när han kom in i det och gick ner i vikt

och rent historiskt sett så är det ju inte främmande för människokroppen att äta lite eller fasta en kortare period  

jag VET att det inte är någon "mirakelkur" att "svälta" sig själv!
    och jag tror inte heller att det är lösningen eller att jag kommer gå ner alla kilon eller må perfekt 
    men jag är intresserad av att testa, både rent vetenskapligt och gå ner ett par kg/bli piggare
    att inte äta mat på en längre stund är inget nytt för mig, och jag har i princip aldrig kunnat äta frukost så det kommer inte vara några problem, största problemet är väl att hålla det, ingen bra diciplin på mig ^^

men är det någon här som vet mer om Periodisk Fasta?
    som testat det och kan ge tips och råd? fallgropar? tips på "fastemat"?

• Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?
  • Flisis

Kände att jag var mindre hungrig dagen efter faste dagen. Trodde jag skulle vakna upp vrålhungrig men hungern satte inte till förräns 13 tiden. Hoppas det inte var en engångs företeelse

• skypigeon

Jag har kört 5:2 nu i 5 veckor..funkar hur bra som helst! Jag är inte intresserad av viktnedgången eftersom jag är normalviktig utan av att minska risken för åldersrelaterade sjukdomar så som Michael Mosely beskriver det i dokumentären på Vetenskapens värld. Jag har hans bok och har köpt en del kokböcker baserade på 5:2. De ä'r alltså kaloriberäknade och gör att man kan variera maten på fastedagarna.

Jag äter mycket de andra dagarna för att kompensera viknedgången men har ändå gått ner 2 kg...väger nu 53, (165 cm lång) så nu börjar jag närma mig undervikt tyvärr....

• spökplumpen
    Tess1990 skrev 2013-06-11 14:45:46 följande:
    låter verkligen inge bra! =/
    Helt ärligt så har jag haft stora problem med BED (binge eating disorder) aka hetsätning/överätning/tröstätning
    men det har varit mycket lugnare nu, framför allt för att jag inte vill/kan köpa sånt jag brukar göra det med för att jag har ett mål som jag ser väldigt mycket framemot som kommer kosta, undviker även att gå och handla själv eller hungrig, det hjälper mycket, och avslappningsövningar istället när jag vill göra det.

så jag har ju kommit en liten bit på vägen mot ett mer hälsosamt ätande, men jag vill göra något mer, mer rena måltider (inge halv/helfabrikat och bättre råvaror) mindre portioner och fasta två dagar i veckan kanske gör susen, kan ju inte veta förren jag testar en längre period 

men ja, det är väl en till anledning till att  16:8 inte passar mig, iaf inte just nu, för jag skulle nog precis som du, känna mig stressad att hinna äta allt jag vill innan fasteperioden.

tror inte periodisk fasta (iaf inte den varianten) är något för dig, och så är det ju, allt passar inte alla. 
    (jag blev tex. jätte sjuk när jag testade LCHF, var verkligen inget för mig)  
    Nja, jag skulle säga att det är 5:2 som ställde till det för mig. Jag tyckte det var sjukt jobbigt att gå hungrig hela dagen och när man väl åt något så var det alldeles för lite för att man ens skulle kunna lura kroppen att bli mätt på det. Hungern satt sen i i flera dagar efteråt och gjorde att jag åt mer mat än vad jag vanligtvis gör. 

Nu kör jag istället enbart 16:8 och det funkar fint. Jag försöker hitta ett hållbart sätt att äta, men det är ganska skönt att veta att det går att äta massa kolhydrater och ändå gå ner i vikt samtidigt som man tar hand om kroppen. I det långa loppet kommer det nog gå ännu bättre. Just nu frossar jag ganska duktigt i fika, glass, frukt och bär, dock inom ätfönstret och ja jag går ner i vikt. Känns jättekonstigt och galet lyxigt. Fast det är klart att jag känner mig hemskt uppsvälld pga alla kolhydrater. 
  • Tess1990

Ingen mer fasta för mig nu, fick veta förra veckan att jag är gravid :D
    chockad men glad, inte direkt planerat att det skulle hända nu, ville gå ner i vikt först, få ordning på matbeteendet och få mer balans i kroppen först
    men men, finns inget att göra nu, får bara hoppas att jag lyckas hålla viktuppgången på minimum och att allt går bra

• MissT01

Tess1990

Grattis! Lycka till med graviditeten och vikthållningen.Solig

Själv kunde jag bara fasta i drygt två dagar (kör 14:10) sen kom midsommarfirandet och förstörde. Nu är jag tillbaka i vardan och börjat igen. Tror det skall gå bättre denna gången.    

• Tjohalia03
    MissT01 skrev 2013-06-16 11:48:35 följande:
    Intressant det där att kuna äta nån timme senare men inte tidigare. Det låter logiskt. På en sida om leangains stod det att som kvinna kan man börja med 14:10 först för att sedan gå över till 16:8. Det låter rätt bra för min del för jag vet inte om jag skulle orka så längre, mentalt. Visst ska jag försöka men behöver jag äta redan efter 14h så känner inte så hemsk iaf. Det gäller att hitta en medelväg så man inte lägger av efter ett tag. Ska köra 14:10 idag iaf. Tycker äta kl 1 är bättre än kl 3. 

Är det proteinet i mjölken som kan reta kroppen och starta hungerkänslan? Hur funkar det med mjölkpulver? Får dricka te men där vill jag också ha mjölk... 

Enligt vad de sade i Vetenskapens Värld så triggar proteinet frisättandet av tillväxthormon, vilket är det man vill motverka om cellerna ska repareras istället för att dela sig.
  • MissT01
    Tjohalia03 skrev 2013-06-24 15:09:47 följande:

Enligt vad de sade i Vetenskapens Värld så triggar proteinet frisättandet av tillväxthormon, vilket är det man vill motverka om cellerna ska repareras istället för att dela sig.

Jaha... Då får jag börja min 14h fasta tidigare på kvällen då så jag kan starta min  10h mattid med att dricka kaffe. Det känns som att det ska funka och sluta äta efter kl 7 på kvällen.
  • bellenbus

Hej alla! Jag har läst lite om 5:2 och funderar på att ge det ett försök. Jag undrar lite om fastedagarna, är det 24 timmar som gäller, dvs att om ni äter sista målet kl 19 på söndag ska man då äta igen vid 19 på måndagen eller vänta till frukost på tisdag? Jag har även nyligen börjat träna spinning och jympa, är det bra eller dåligt att träna på fastedagarna?

Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?