Vet du mer om periodisk fasta?
Hej TS! Jag har också läst på, och sett dokumentären på Vetenskapens värld. Sjukt intressant!
De vanligaste metoderna verkar vara 5:2 (två fastedagar med 500 kcal per vecka) och 16:8 (sexton fastetimmar per dygn) av vad jag har läst mig till. Det bästa är väl att välja den metod som passar sin personlighet och liv. Jag tyckte att 16:8 passar mig bäst. Men jag skulle lägga mina ät-timmar mellan 10-18, då jag har småbarn som vaknar 06 och dessutom äter vi middag vid 17.
Jag läste någonstans att ett bra sätt att bryta fastan på är att träna. Denna vecka som varit har jag "känt på" hur det känns, nästa vecka tänkte jag försöka få in lite träning också. Hittills kan jag säga att jag gillar det! En stor skillnad är hungerkänslorna. Nu känner jag stor skillnad på hunger och vanligt sötsug. Sötsuget är dessutom mycket mindre. Jag valde även att lägga om kosten lite. Jag äter protein, fett och kolhydrater som vanligt och räknar inte kalorier. Däremot äter jag så "ren" mat som möjligt, d.v.s. så få ingredienser och så lite tillsatser som möjligt (t.ex. kyckling - en ingrediens). Jag tror att jag hade som vana att småäta mer än vad jag insåg, speciellt på kvällarna, med 16:8 försvinner det, vilket är bra! Och för mig som är dåligt på att få i mig vätska, och oftast väljer mat istället är fastetimmarna ett bra tillfälle att dricka mer vatten.
Någon som har mer tankar?