• flysan

Vet du mer om periodisk fasta?

Hej TS! Jag har också läst på, och sett dokumentären på Vetenskapens värld. Sjukt intressant! 

De vanligaste metoderna verkar vara 5:2 (två fastedagar med 500 kcal per vecka) och 16:8 (sexton fastetimmar per dygn) av vad jag har läst mig till. Det bästa är väl att välja den metod som passar sin personlighet och liv. Jag tyckte att 16:8 passar mig bäst. Men jag skulle lägga mina ät-timmar mellan 10-18, då jag har småbarn som vaknar 06 och dessutom äter vi middag vid 17.

Jag läste någonstans att ett bra sätt att bryta fastan på är att träna. Denna vecka som varit har jag "känt på" hur det känns, nästa vecka tänkte jag försöka få in lite träning också. Hittills kan jag säga att jag gillar det! En stor skillnad är hungerkänslorna. Nu känner jag stor skillnad på hunger och vanligt sötsug. Sötsuget är dessutom mycket mindre. Jag valde även att lägga om kosten lite. Jag äter protein, fett och kolhydrater som vanligt och räknar inte kalorier. Däremot äter jag så "ren" mat som möjligt, d.v.s. så få ingredienser och så lite tillsatser som möjligt (t.ex. kyckling - en ingrediens). Jag tror att jag hade som vana att småäta mer än vad jag insåg, speciellt på kvällarna, med 16:8 försvinner det, vilket är bra! Och för mig som är dåligt på att få i mig vätska, och oftast väljer mat istället är fastetimmarna ett bra tillfälle att dricka mer vatten. 

Någon som har mer tankar? 

• flysan
    Tess1990 skrev 2013-06-09 15:03:10 följande:
    Hej! och Tack för ditt svar! 

Jo, jag tror nästan att den 16:8 också skulle ha varit bra för mig, på vintern, just nu på sommaren är inte den optimal, jag har ingen matlust alls när det är varmt utan dricker bara eller äter något kallt (iskall frukt eller glass) och äter mat väldigt sent, och hålla på dom tiderna varje dag tror jag skulle vara svårt just nu, när jag är lite mer social, på vintern skulle det nog funka bättre. 

därför tänkte jag testa 5:2
    och ja som du säger så tänker man på och faktiskt gör det, dricka mer vatten under tiden man fastar, och jag tänkte att på fastedagarna käka soppa/buljong och någon/några grönsaker, ev. kommer jag ta vitamintablett också, men i och med att det bara är en dag i taget som är fasta så tror inte jag att det blir så jobbigt, har gjort så förut men utan något direkt syfte eller tanke (alltså varit så upptagen att jag glömt äta eller bara strejkat/inte haft lust att äta så mycket) men nu blir det mer tanke, kontrollerat och känna efter framför allt!

och ja, huvudsakliga syftet är inte att gå ner av fastan, utan få balans och energi av det för att göra det möjligt att gå ner, därför kommer jag också lägga in träning/fysisk aktivitet allt efter som :)   

rena matvaror och maträtter har jag redan börjat äta mer och mer, ska öka på det nu och slussa ut det dåliga, men kommer ta tid, precis som jag förväntat mig att det kommer göra  
    Låter som du har en bra plan :) Det tycker jag är bland det viktigaste, att man funderar på vilka mål man har och bestämmer sig för hur man ska nå dessa mål. Har du hunnit börja med 5:2 än? Tycker det är så svårt i början, innan kroppen fattar.. Jag testade lite förra veckan, men lagom till helgen blev det lite kaos. För mycket onyttigt och dessutom höll jag inte tiderna som jag skulle. Men nu har jag utvärderat lite, gjort lite ändringar och tar nya tag nästa vecka :)
  • flysan
    spökplumpen skrev 2013-06-09 15:19:23 följande:
    Jag tycker inte att jag någonsin haft ett komplicerat förhållande till mat. Fast det kanske jag har iom att jag varit överviktig hela livet? Men sen jag började med fasta så har mitt ätande spårat ur helt. Jag hetsäter mat och främst onyttigheter strax innan 20, bara för att hinna med innan ätfönster stängs. En annan ovälkommen sak är att jag är hungrig heeela tiden så totalt sett så äter jag mer än jag gjorde innan. Dessutom så äter jag numera massa kolhydrater och jag åt lchf innan jag började med fastan. Men iom fastan så blir det som att jag har "råd" att unna mig de dagar som jag inte fastar. Nej usch vad fastan har ställt till det för mig. Jag fortsätter dock för hälsoeffekterna (även om det inte känns som det kan finnas några kvar efter detta ätmönster). Fem veckor sa jag från början att jag skulle testa och se vad effekten blir och jag ska köra de fem veckorna innan jag beslutar mig för en ev fortsättning. Men att kroppen renas är det inga tvivel på, har massa ömmande finnar och inte bara i ansiktet. Vikten har gått upp både när det gäller fett och vanligt. Däremot tycker jag att mina armar ser smalare ut.

Tråkigt att du upplever att det har spårat ur :( Jag ska precis börja med upplägget 16:8, har hittills bara provat på lite grann. Tycker själv att det är lätt att fastna i hetsätning, som om ett litet snedsteg "sabbar" allt och då låter jag allt spåra ur. Bäst kontroll hade jag när jag åt LCHF, behövde inte fundera så mycket över mat. Tidigare har jag alltid tänkt mycket på matt vilket nästa gjort mig mer hungrig och sugen på onyttigheter. Det är en fin balansgång. Hoppas det ordnar upp sig!
  • flysan

Jag försöker att inte räkna kalorier, då det lätt spårar ur för min del. Men med viktnedgång handlar det ju om kalorier in/kalorier ut. Jag försöker äta hälsosamt med mycket grönsaker, långsamma kolhydrater och bra protein. Det som jag tycker är bra med 16:8 är att småätandet minskar!

• flysan
    Tess1990 skrev 2013-06-11 15:04:59 följande:

man ska äta så mycket kalorier som man behöver, men exakt vad det är, är olika
    finns lite olika hemsidor där man kan räkna ut sitt kaloribehov, men vanligast är väl 1500-2500cal/dag
    beroende på hur aktiv man är, ämnesomsättning, mål och kroppsform.   
    sen kan ju periodiska fastan i sig ändra ens kaloribehov, i och med att man kanske äter mer näringsrik mat så det är färre kalorier men mer näring i maten
    många äter ju också GI eller LCHF samtidigt som också det påverkar

men en sak i dokumentären var att man inte ska äta så mycket protein om man inte tränar hårt, för protein ökar cellernas omsättning och gör så dom åldras fortare, och det är inte så bra, utan man skulle hellre äta mer långsamma kolhydrater och "nyttigt" fett, som saktar ner den processen, men som sagt finns en massa varianter och kommer inte ihåg exakt vilken det var till    

Såg den där dokumentären igår igen, gick i repris på SVT2. Och för mycket protein gör att cellerna delar sig snabbare (högt IGF-1) och när tillväxthormonet IGF-1 är lågt fokuserar kroppen på att reparera cellerna istället. Sänka sitt IGF-1 värde kan man göra med kaloribegränsning eller genom att minska proteiner eller fasta. Dock vet jag inte hur pass lite protein som är optimalt?
Svar på tråden Vet du mer om periodisk fasta?