• Anonym (villmenvågarinte)

Att kyssa en tjej

Hej!
    Snabb bakrundsinfo:
    Jag har nyligen lärt känna en tjej genom gemensamma vänner. Vi träffades på en grillkväll och det sa bara klick. Sedan dess har vi umgåtts ganska mycket och trots att vi båda ser oss som hetro så upplever jag att det finns en spänning mellan oss som inte brukar finnas där med andra tjejer. I början försökte jag trycka undan det men nu är det bara att acceptera faktum- jag har gått och blivit kär i en tjej. 
    Jag vet inte om hon känner samma. Hon säger att hon är hetro men samtidigt verkar hon lite smånyfiken på tjejer. Vi är inte särskilt fysiska med varandra, kramas inte så mkt tex, men ibland upplever jag att hon rör vid mig på ett nästan romantiskt/intimt sätt. Typ när översta knappen i mitt linne hade gått upp och hon ställde sig nära, tittade mig i ögonen och knäppte den åt mig. Hon sa inget utan bara log, nästan lite blygt. Haha, vad töntigt det känns att skriva, men vill ge en liten bild av situationen! 

Nu till min fråga: Hur tar jag det här steget längre, för att se om det kan bli något? Att rakt ut berätta vad jag känner vågar jag inte, det hade framför allt blivit väldigt pinsamt med gemensamma vänner och så om hon inte känner samma. Och vill inte göra henne obekväm. Skulle vilja kyssa henne, men hur gör man? Vill ju inte våldföra mig på henne om hon inte vill, och dessutom vore det så grymt pinsamt om jag har missuppfattat situationen! Några titta-varandra-i-ögonen-och-så-bara-händer-det-moments kan jag nog inte räkna med utan jag måste ha en bättre plan än så. Av olika skäl kan jag inte heller ta till alkohol som knep. 

Så hjälp mig nu, HUR sk jag göra? Hur fick ni till första kyssen med någon som ni fortfarande var osäker på huruvida den gillade er eller inte? :) 

• Svar på tråden Att kyssa en tjej
    Platypus skrev 2013-06-04 08:09:40 följande:
    Visst är det en härlig känsla att vara kär, men ack så frustrerande.

DEt går till på precis samma sätt att kyssa en tjej som en kille, man för sina läppar mot den andres läppar tills det skapas kontakt

Förstår att det kan kännas ovant.

Tycker de tips du fått ovan verkar väldigt bra, alltid bra med saker som kan bortförklaras om du märker att hon inte är med.

Det som jag tror mycket på är komplimanger och lättare beröringar så som att lägga händerna på hennes axlar, midja eller höft om ni ska passera varandra på något trångt ställe, då kan man få känna samt kanske hålla kvar lite längre än nödvändigt. 
    Haha, de tekniska detaljerna i kyssen har jag inga problem med ;) Det jobbiga är att med en kille så utgår man oftast från att man gillar varandra och vill kyssas om man umgås så intensivt som vi gör. Då dejtar/ är man ju oftast på g, om ni förstår vad jag menar? Här är det lite mer otydligt, officiellt så är vi ju bara vänner och tänk om det bara är jag som känner den här spänningen mellan oss! 

Lättare beröring är bra! Det leder ju ofta till att man blir mer bekväm i att ta på varandra = mer bekväm i att vara nära = fler möjligheter, haha. Fler tips på lätt beröring/ saker som kan förklaras bort om det blir pinsamt? 
    mice skrev 2013-06-04 14:16:14 följande:
    Sätt dig inte i andra änden av soffan! Glad
    Haha, men det kommer verka så konstigt om jag sätter mig bredvid henne! När man bara är två brukar man ju sätta sig i var sitt hörn och typ ta upp benen och sätta sig bekvämt. Så gör vi i alla fall. Men å andra sidan kan jag ju sätta mig lite mer i mitten av soffan, så blir det liiite mindre avstånd i alla fall. Men om jag sätter mig jättenära kommer det nog bli konstigt. Eller överanalyserar jag nu? 

Shit vad mycket enklare allt är med killar när man i stort sett VET att han vill hångla bara genom att han umgås med en ;) Haha 
  • mice
    Anonym (villmenvågarinte) skrev 2013-06-04 14:19:15 följande:
    Haha, men det kommer verka så konstigt om jag sätter mig bredvid henne! När man bara är två brukar man ju sätta sig i var sitt hörn och typ ta upp benen och sätta sig bekvämt. Så gör vi i alla fall. Men å andra sidan kan jag ju sätta mig lite mer i mitten av soffan, så blir det liiite mindre avstånd i alla fall. Men om jag sätter mig jättenära kommer det nog bli konstigt. Eller överanalyserar jag nu? 

Shit vad mycket enklare allt är med killar när man i stort sett VET att han vill hångla bara genom att han umgås med en ;) Haha 
    Ne, det är nog inte konstigt. Sätt dig i mitten till att börja med.. Det kanske inte kommer att gå lika snabbt att bygga upp ett förtroende och få det att kännas naturligt som med en grabb.. Men om du är tålmodig och ni fortsätter att umgås som ni gör nu så kommer det nog att kunna bli mer och mer klart hur långt du får gå.
    Är du lika blyg med killar? 
    mice skrev 2013-06-04 14:24:45 följande:
    Ne, det är nog inte konstigt. Sätt dig i mitten till att börja med.. Det kanske inte kommer att gå lika snabbt att bygga upp ett förtroende och få det att kännas naturligt som med en grabb.. Men om du är tålmodig och ni fortsätter att umgås som ni gör nu så kommer det nog att kunna bli mer och mer klart hur långt du får gå.
    Är du lika blyg med killar? 
    Haha, så tacksam att jag har en egen coach på fl som kan guida mig igenom det här! ;) 
    Nej, jag är absolut inte lika blyg med killar. Kommer låta så stöddig nu, men med killar utgår jag från att de vill ha mig på ett annat sätt. Jag hamnar liksom inte i de situationerna med killar som inte garanterat är kära i mig/ vill ligga med mig. De gör sig inte besväret. Den här tjejen däremot, hon kanske bara letar efter en väldigt nära tjejkompis. Vad vet jag. Önskar jag visste vad hon tänkte!
  • mice
    Anonym (villmenvågarinte) skrev 2013-06-04 14:28:22 följande:
    Haha, så tacksam att jag har en egen coach på fl som kan guida mig igenom det här! ;) 
    Nej, jag är absolut inte lika blyg med killar. Kommer låta så stöddig nu, men med killar utgår jag från att de vill ha mig på ett annat sätt. Jag hamnar liksom inte i de situationerna med killar som inte garanterat är kära i mig/ vill ligga med mig. De gör sig inte besväret. Den här tjejen däremot, hon kanske bara letar efter en väldigt nära tjejkompis. Vad vet jag. Önskar jag visste vad hon tänkte!
    Jag är en sån som inte tror att alla som är bi/gay föds så, men att miljön man lever i kan påverka en åt båda håll. Jag visste det redan i det som förut hette förskolan (sexårsverksamhet?) att jag gillade båda, jag hade mest förälskelser i pojkar för att det var normen, men en del av mig kände ändå att det inte var normen för MIG. Det berodde nog på att tjejerna i min klass var rätt öppensinnade, speciellt en av dem, och gav mig tillfällen att testa om det var min grej i praktiken.

Så det kan vara svårt och kännas ovant att behöva "tänka om" när man redan kommit rätt långt i den sexuella och romantiska utvecklingen. Inte alla som ens tänker tanken innan man (som du) träffar den där speciella personen som får en att helt tänka om. Glad

Så förstår att det känns lite knäppt att känna sådär nu, men du ska veta att det är svårt det här även om man vetat att man varit bi/gay länge.

Borde kanske inte officiellt rekommendera detta, men det kanske är lättare efter ett par öl/cider? Inte så mycket att man helt tappar omdömet men bara så man mjuknar lite. Vet iofs inte hur gammal du är. ^^

Hm, detta kanske låter skumt, men försök att minska mellanrummet mellan er när ni umgås som vanligt, så du har fler tillfällen att röra vid henne. Du säger att ni inte riktigt har en sån fysisk relation än, men du får försöka göra den det! Steg för steg. Jätteläskigt, men det är som att våga hoppa från hopptornet.. När man gjort det ett par gånger så blir det inte lika läskigt längre. Flört

Ja, jag har verkligen fått "tänka om" de senaste veckorna. Det roliga är att när jag ser tillbaka på min barndom så ser jag ju mönster genom hela uppväxten som jag nu i efterhand överanalyserar ("ah, det fanns där redan då"), haha. 

Angående alkohol så har vi båda systemet-åldern inne (även om jag inser att jag framstår som en kärlekskrank fjortonåring när jag skriver det här, haha), så det är egentligen inget problem. Problemet är bara hur jag introducerar det smidigt. Inser att jag är löjlig nu, med andra tjejkompisar är jag ju absolut inte nervös för att föreslå att vi ska ta en öl... Det är bara det att i hennes närvaro tänker jag så otroligt mycket på vad jag säger, gör, skriver, hur jag rör mig... Jag försöker ju liksom hinta lite, samtidigt som jag absolut inte vill att hon ska ana för mycket om vad jag känner innan jag vet vad HON känner.

Okej, det är väl lika bra att försöka hoppa från det där tornet nu! Det måste ju inte gå över en kväll heller (även om det ju inte kan gå fööör långsamt, då blir jag väl alltför friendzonad antar jag? Svår balans!) 

• mice

Hehe, lätt att hitta det man letar efter. Flört Men det kan ju mycket väl så vara.

Du kanske kan messa henne och fråga, om det känns lättare. Typ "Åh jag är så sugen på en öl, har du tid i helgen?" eller dylikt. 

Tror inte det är något negativt att hon börjar ana att du är intresserad av mer än vänskap, hon kanske sitter på andra sidan och känner likadant.. Eller så kanske det väcker intresse?

• Anonym (kännerIgenMig)

Jag har varit en likadan situation. Tycker inte du ska börja ta på hennes fysiskt  kommer bara bli konstigt och pinsamt.. Istället så kan du kolla henne i ögonen lite för längee :) ögonen säger ju allt.. Typ när ni fikar kan du skämta lite, flörta MKT ha en intensiv ögonkontakt.. Om du märker att hon pillar sig i håret eller kanske blir lite spänt, nervös då är hon intresserad... :D det har funkat för mig iaf haha ;) lycka tilll!!!

• Anonym (Emma)

Alltså, jag har själv varit i den här situationen och det är knepigt, mycket värre än med killar. Om hon är intresserad av dig så är hon ju i samma situation som du (vill-men-vågar-inte). Du säger att ni pratar ganska mycket med varandra, tror du att du skulle kunna fiska lite mer efter hennes inställning? Tex om ni sitter och pratar relationer skulle du lite försiktigt kunna leda över samtalet på förälskelse. Kanske hålla det lite allmänt och inte för närgånget först, typ "minns du din första förälskelse? hur kändes den? var den besvarad?" De flesta har ju något lite roligt och inte så känsligt minne av hur man frågade chans på någon i mellanstadiet eller att man var helt besatt av någon i ett pojkband. Ni kan prata en stund om era respektive sådana. Sedan kan du liksom glida över till lite mer närliggande förälskelser, fråga vad hon brukar falla för, kanske fråga om hon någonsin har blivit förälskad i någon hon inte trodde att hon skulle kunna gilla på det sättet, kanske fråga om hon är förälskad i någon just nu eller något liknande. Jag håller tummarna för dig!

• Ettsteglängre

Hej, Vill bara säga att jag känner igen mig till viss del i det du skriver . Jag är själv hetro och lever tillsammans med min sambo. För ett tag sedan träffade jag en tjej genom gemensamma vänner. Vi har hängt en del och jag tycker hon är väldigt attraktiv. Av en slump var vi ute tillsammans och jag var lite berusad. Till slut sa jag helt enkelt till henne när vi stod bredvid varandra och skulle säga hej då, "kyss mig". Hon skrattade till och sen gjorde hon det. Vi hånglade en kort stund. Direkt efter kommer jag inte ihåg vad vi sa till varandra för jag blev så förvånad och så var jag ju lite berusad.... Nu har jag gått runt ett bra tag och funderat på vad det var som hände? Var det ett in fall från oss båda? Betydde det något för henne? Vi har inte pratat med varandra om det och inte heller träffats så mycket sedan det hände. Hur eller hur kan jag unte sluta att tänka på det, på henne... Det jag vill komma till är att det inte alltid är bra att få kyssen utan att veta vad den står för. Även om det är den jobbiga vägen är det nog inte så dumt att lägga fram det genom att prata lite känslor. Typ, "det här kanske är lite konstigt, men jag känner mig lite attraherad av dig" eller något liknande.

Svar på tråden Att kyssa en tjej