• MrsCecilia

Vi som nyss plussat med ÄD

Jag vill gärna ha en tråd för oss som nyss har plussat. Jag känner att jag har massor med tankar och funderingar jag vill ventilera med er andra.

Själv har jag äntligen plussat med ÄD i Riga efter 12 års kämpande och minst 13 försök (inkl IVF)
    så allt känns välidgt nytt och lite skakigt.

• Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD
  • Jenkis
    MrsCecilia skrev 2013-05-30 10:36:06 följande:
    Pili: Åh nej Det här är verkligen tortyr! Håller tummarna!

Hur gör ni andra med...ehh..samlivet? 

Fick rådet att inte ha sex överhuvudtaget så länge jag hade problem med blödningar. Sen har vi glömt bort det, så vi har fått till det en gång sedan i februari... Jag är inte så intresserad och sambon låter mig ta initiativet, så då blir det inte mycket. Men många i andra trådar är som kaniner, så allt är normalt som det så fint heter
  • pili

Hej, min plötsliga och ymniga färskblodsblödning slutade tvärt under eftermiddagen igår. Inget blod alls sedan dess bara små minimala bruna fragment. Dock kom det ett tunt rödsvart flak (ej klump) precis innan det började avta. Vad det var vill man inte tänka på. Jag ska boka in ett ultraljud till nästa vecka som förhoppningsvis kan ge svar. Så det blir några dagar av orolig väntan. ;-(. En mindre angenäm form av att vara i väntans tider kan man säga. Stor styrkekram och lycka till idag på ultrAljudet MrsCecilia

• pili

...och välkommen vivela! Vilken härlig milstolpe att se ett pickande hjärta

• ahm66

Men va f...... Skulle du på ul idag? Om inte så får du ringa akutgyn och få tid idag. Ta ascorutin tabletter och vila! Jag fick ta ascorutin över 5 dagar, och inte bara 1 gång. Vad säger de i Riga?.

• ahm66

Du borde få en sjukakrivning och vila framöver. Be om det när du är på gyn. Ha du några C- vitaminer tillgängliga då? Jag har nog tagit extra progestron också. Prova att ta det så lungt sm möligt fram till ul. Det är många som blött mycke utan att det påverkat graviditeten, så försök att vara positiv. Framöver så får du se till att du alltid har med tabletter om du skulle behöva. Jag gick inte ett steg utan för jag kom upp i vecka 18 typ. Lycka till nu. Mina tankar provar att hjälpa de små att hålla sig kvar. Kram

• Knasse

Håller tummarna för dig MrsCecilia.

Är inte gravid (ännu), men tjuvläser lite. Vad är Ascorutin egentligen? Förstår att det är ascorbinsyra, men vad skiljer det från C-vitamin? Finns det i Sverige?

• MrsCecilia

Det fanns ett litet knytte där :) Gyn hade världens sämsta ultraljud så det var lite svårt att se, man kunde inte heller se hjärtat med detta UL.

Jag fick provera istället för progesteron samt nått blodstillande som jag ska ta när jag får blödningar.

Nån som vet nåt om provera?   

• ahm66

Låter positivt MrsCecilia !!!!
    Provera ordineras när man fått blödning på grund av för lite Progestronproduktion. Så du har nog haft för låg halt av det.
    När du tog HCG prov, tog du inte då prov på progestron halt?
    Det fick jag besked av Riga att göra, för att kunna finna ut riktig dosering. Tror att man skal ligga på typ över 100 i alla fall. Om du ska göra fler HCG prov, kan det ju vara smart att också mäta progestronhalten i din kropp.
    Konstigt att du inte fått besked av Riga att göra det...

Du kan helt säktert också fortsätta med C-vitaminer,det är ju inte direkt någon fara att göra. Det gör så att slemhinnorna inte blöder lika lätt, i värsta fall blir du lite dålig i magen av för mycket C-vitamin, men annars så är det ingen fara.

Du skulle ha blivit sjukskriven när du har svårt att ta det med ro på jobbet. Du har kanske inte lust att berätta att du är gravid där ?

Vila, vila och lite mer vila, är garanterat bra när man har blödning !!!!!

Kram         

Svar på tråden Vi som nyss plussat med ÄD