• Anonym (:()

Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(

Jag vet inte vad jag ska göra! Min man tappar tålamodet jätte lätt och blir arg, jag är så arg och besviken på honom. Han slår våran dotter för minsta lilla när han har haft en lång dag på jobbet och är trött, han blir som det hemskaste monster! Våran tvååring snart 3 i sommar är ganska vild och trotsig. Iförrgår fick jag nog, han smällde till henne 5 gånger på bara 2-3 tim, på kvällen före läggdags. Slår henne hårt på rumpan (med blöja på) slog henne med hennes tröja på benet som hon vägrade ta på sig, sen såg jag ett märke på hennes axel vid bröstet som hon visade och sa titta vad pappa gjorde. Sen ville hon inte borsta tänderna och spotta ut massa vatten som rann på hennes tröja då smällde han till henne på armen så det lät högt och Putte till henne hårt så hon hängde fram över handfatet, hon stod på toa stolen. Jag blev förbannad och tog henne och sa åt han att gå därifrån. Jg får trösta henne och jag mår för jävligt. Hur kan jag ha en man som inte har någon kontroll hon är bara ett barn!! Ändå är det jag som har varit hemma med barnen varenda dag, men aldrig att jag skulle slå mina barn när dem är jobbiga. Vi bråkade dagen efter och han får det att låta som att det är mitt fel, han blir arg på MIG! Han säger att han inte vill göra som han gör, men han är stressad och trött då menar han att jag ska hoppa in och ta över allt:/ jag har alltid sagt till mig själv att aldrig vara med en man som slår barn, jag hatar det. Det går emot allt jag står för! För övrigt är han underbar och älskar son familj, kramar och säger att van älskar dem till barnen. Ska kg behöva skydda mina barn mot deras egen far!!? Jag vägrar stå bredvid detta. Han har sagt flertal gånger att han ska sluta. Men nu har set blivit värre. Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(
  • Anonym (hyckleri?)

Ett random utdrag från en nyhetsartikel jag hittade bara sådär, från i år, 2013:

"Helsingborgs tingsrätts milda dom förra året fick stor uppmärksamhet. Föräldrarna stod åtalade för att i två års tid ha misshandlat och hotat sina två barn, bland annat genom att slå dem med ett skärp, med en pinne och med öppen hand på rumpan.

Rättens ende jurist, rådmannen Susanna Pålsson Helander, ville fälla mamman och pappan för grov fridskränkning men blev nerröstad av de tre nämndemännen som ansåg att föräldrarna hade rätt att slå barnen – en treårig flicka och en femårig pojke – i rumpan för att tillrättavisa dem.

Mannen dömdes endast för fem slag med pinnen medan kvinnan friades helt. Straffet blev 50 dagsböter.

Två av nämndemännen uttryckte sin glädje över den friande domen. Den ena nämndemannen menade att det var skillnad mellan att daska och slå medan den andre inte ansåg att det var frågan om barnaga ("aga och aga, det måste ju bli märken"). Att emellanåt visa pinnen och ett skärp för barnen var enligt nämndemännen inte något hot utan "motiverat ur barnuppfostringssynpunkt"."

Finns mängder av liknande artiklar och nä, har som sagt faktiskt aldrig hört om något fall alls i SVerige där en förälder dömts till fängelse för att ha smällt till sina barn på rumpan, inte ens detta verkade göra det fastän hovrätten fastställde att det ändå rörde sig om "mild misshandel, fast där slagen under omständigheterna varit förståeliga men inte rättfärdigat".

• msmadness
    Anonym (Kvinna) skrev 2013-05-10 12:23:04 följande:
    Senare idag så kommer den här tråden ha ett par hundra inlägg som säger att du ska polisanmäla och lämna din man. Vilket du inte kommer göra. För du älskar honom, tror på att han kan ändra sig och är inte alls redo att lämna honom för en sådan här sak. Så du kommer stanna. 

Det bästa du kan göra är att prata med honom. Inte när han är arg, utan när han är lugn och sansad. Förklara att det här är viktigt och på allvar för dig, att du inte vill se honom slå er dotter. Försök hitta lösningar tillsammans för att hans stubin ska hålla längre. Det måste ju finnas någonting annat i grunden som gör att han triggas till detta. Mår han dåligt? Överstressad?

Jag tror att lättare fall av misshandel är extremt vanligt och det är kanske inte en anledning att polisanmäla och lämna alla gånger. För 50 år sedan var det ju snarare normen att daska till sina barn ibland, och 50-talisterna vi har idag växte ju upp som fungerande människor, eller? 
    Så bara för att det var normen för 50 år sedan så ska hon stanna kvar hos sin man som slår sin dotter?
    Samhället har utvecklats och också lagarna mot barnaga.
    Det finns en anledning till att det är förbjudet med barnaga i Sverige.

TS.
    Du skriver själv att du alltid har sagt att du inte skulle stanna kvar hos en man som misshandlar/slåss så varför lyssnar du inte på ditt eget råd?
    Så länge han har lätt för att tappa fattningen så ska du inte stanna kvar i samma lägenhet/hus som honom.
    Din dotter ska inte behöva uppleva hans korta stubin och hans slag.

Med det menar jag inte att du inte ska fortsätta stötta honom men din dotter ska inte lida.
    Så flytta där ifrån med din dotter, se till att han får hjälp för det är något han behöver och känner du att du vill stå vid hans sida så gör det men som sagt var håll dottern utanför.
  • Redaction

Våld har sällan löst ett problem och är allmänt känd som tveksam konfliktlösningsmetod

Listen, when I slap you you'll take it and like it
  • Anonym (En mamma)
    Anonym (hyckleri?) skrev 2013-05-19 02:37:34 följande:
    Ett random utdrag från en nyhetsartikel jag hittade bara sådär, från i år, 2013:

"Helsingborgs tingsrätts milda dom förra året fick stor uppmärksamhet. Föräldrarna stod åtalade för att i två års tid ha misshandlat och hotat sina två barn, bland annat genom att slå dem med ett skärp, med en pinne och med öppen hand på rumpan.

Rättens ende jurist, rådmannen Susanna Pålsson Helander, ville fälla mamman och pappan för grov fridskränkning men blev nerröstad av de tre nämndemännen som ansåg att föräldrarna hade rätt att slå barnen – en treårig flicka och en femårig pojke – i rumpan för att tillrättavisa dem.

Mannen dömdes endast för fem slag med pinnen medan kvinnan friades helt. Straffet blev 50 dagsböter.

Två av nämndemännen uttryckte sin glädje över den friande domen. Den ena nämndemannen menade att det var skillnad mellan att daska och slå medan den andre inte ansåg att det var frågan om barnaga ("aga och aga, det måste ju bli märken"). Att emellanåt visa pinnen och ett skärp för barnen var enligt nämndemännen inte något hot utan "motiverat ur barnuppfostringssynpunkt"."

Finns mängder av liknande artiklar och nä, har som sagt faktiskt aldrig hört om något fall alls i SVerige där en förälder dömts till fängelse för att ha smällt till sina barn på rumpan, inte ens detta verkade göra det fastän hovrätten fastställde att det ändå rörde sig om "mild misshandel, fast där slagen under omständigheterna varit förståeliga men inte rättfärdigat".

Så går det när de flesta nämndemän är äldre män som borde gått i pension.

De flesta yngre har inte en sådan ålderdomlig syn på barnuppfostran.

Gamlingarna borde lämna plats till yngre som ser på barnuppfostran med moderna ögon.

• Suey

Anonym hyckleri
    Bla bla bla... Har du verkligen inga bättre argument än att ingen besvarar vårt "dyrkande" av kändisar som gör samma sak? För att det är helt absurt och så korkat att du ens fortsätter med detta. Du bemöter ju inte något av det andra som frågats dig. Inte för att jag är intresserad av din åsikt...

Nu har ju dessutom mannen slagit så det gett märken och misshandlat dottern. Det finns även något som kallas psykisk misshandel som inte ger fysiska märken, så lägg ner med dina okunniga inlägg, vad du har hört talas om och inte.

"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."
    Detta förtydligar att straffbestämmelsen om misshandel i 3 kap 5 § brottsbalken även innefattar barnaga.

www.barnperspektivet.se/teman/utsatta-situationer/misshandel

Eller vill du komma hem till mig och själv läsa i min lagbok?

• Anonym (hyckleri?)
    Suey skrev 2013-05-19 13:38:05 följande:
    Anonym hyckleri
    Bla bla bla... Har du verkligen inga bättre argument än att ingen besvarar vårt "dyrkande" av kändisar som gör samma sak? För att det är helt absurt och så korkat att du ens fortsätter med detta. Du bemöter ju inte något av det andra som frågats dig. Inte för att jag är intresserad av din åsikt...

Nu har ju dessutom mannen slagit så det gett märken och misshandlat dottern. Det finns även något som kallas psykisk misshandel som inte ger fysiska märken, så lägg ner med dina okunniga inlägg, vad du har hört talas om och inte.

"Barn har rätt till omvårdnad, trygghet och en god fostran. Barn skall behandlas med aktning för sin person och egenart och får inte utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling."
    Detta förtydligar att straffbestämmelsen om misshandel i 3 kap 5 § brottsbalken även innefattar barnaga.

www.barnperspektivet.se/teman/utsatta-situati...

Eller vill du komma hem till mig och själv läsa i min lagbok?
    Vad är det som är korkat? Sitter ni inte och dreglar efter kändisar som Mel Gibson, Beckhams, Madonna m.fl som öppet sagt att de använder aga (och själva blivit agade)?  Snälla, give me a break... Om det är något Sverige är så är det USA-besatt. Alla ska klä sig som stjärnorna gör, äta som de gör, prata som de gör... Att åka till NY ses som status, osv. Förneka inte det som är så j***a uppenbart. Då tycker jag det är så himla hycklande att i ena sekunden gilla på facebook, följa på twitter, lyssna på musik och kolla på filmer/tv program som innefattar alla de människorna som gör sådant mot sina barn. Varför är det plötsligt OK då? Varför kallar ingen Angelina Jolie för en jävla psykopatbitch som slår sina barn? För ni älskar dem. Avgudar marken de går på. Vill se ut som dem.

Och jag har ingenstans försvarat det den här specifika pappan gjort, att ta i så hårt att det ger märken samt dra i håret är inte OK nånstans. Jag jämförde bara hyckleriet mellan att skrika "Jävla misshandlare, vilken psykopat!!!" åt denna mannen medan man inte höjer på ögonbrynen när kända människor gör samma sak, utan bortförklarar det med annat.
  • Anonym (hyckleri?)
    Anonym (En mamma) skrev 2013-05-19 13:34:46 följande:
    Så går det när de flesta nämndemän är äldre män som borde gått i pension.

De flesta yngre har inte en sådan ålderdomlig syn på barnuppfostran.

Gamlingarna borde lämna plats till yngre som ser på barnuppfostran med moderna ögon.

Japp, fast nu var det väl bara en gamling på 70 år, den andra var 26, inte säker på åldern på den tredje.
    Men sen var det ju inte bara nämndemännen i tingsrätten som ansett detta utan även när det gick vidare till hovrätt. Då ansåg ju domaren att "det var förståeligt, men inte försvarsbart, eftersom barnen betett sig på ett sätt som givit upphov till agan"
  • Suey
    Anonym (hyckleri?) skrev 2013-05-20 01:34:29 följande:
    Vad är det som är korkat? Sitter ni inte och dreglar efter kändisar som Mel Gibson, Beckhams, Madonna m.fl som öppet sagt att de använder aga (och själva blivit agade)?  Snälla, give me a break... Om det är något Sverige är så är det USA-besatt. Alla ska klä sig som stjärnorna gör, äta som de gör, prata som de gör... Att åka till NY ses som status, osv. Förneka inte det som är så j***a uppenbart. Då tycker jag det är så himla hycklande att i ena sekunden gilla på facebook, följa på twitter, lyssna på musik och kolla på filmer/tv program som innefattar alla de människorna som gör sådant mot sina barn. Varför är det plötsligt OK då? Varför kallar ingen Angelina Jolie för en jävla psykopatbitch som slår sina barn? För ni älskar dem. Avgudar marken de går på. Vill se ut som dem. Och jag har ingenstans försvarat det den här specifika pappan gjort, att ta i så hårt att det ger märken samt dra i håret är inte OK nånstans. Jag jämförde bara hyckleriet mellan att skrika "Jävla misshandlare, vilken psykopat!!!" åt denna mannen medan man inte höjer på ögonbrynen när kända människor gör samma sak, utan bortförklarar det med annat.

Blev du på dåligt humör nu när du fick svart på vitt att barnaga omfattas av misshandel i Sverige? Som du har drivit så hårt genom tråden... Det är smått fascinerande hur du själv hänger upp dig på dina egna argument (generella ANTAGANDEN) men bemöter inga frågor direkt riktade mot dig. Ha en bra dag!
  • Gung Ho

Aga är inte en egen definition utan faller under misshandel i brottsbalken. I föräldrabalken står att barnaga (tillrättavisning genom prygel) är förbjudet, men straffrättsligt faller det under brottsbalken 3 kap 5 §

Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).
    'Aga' brukar vanligtvis falla under Ringa Misshandel.

Btw, vilka har suttit och försvarat kändisars aga här?

Man skall nog också vara försiktig med att använda tidningsartiklar om sensationella domar som 'bevis' för något. Att föräldrar faktiskt döms enl normalgrad finns inget nyhetsvärde i, varför det är svårt 'att läsa om' på Google.

• Suey
    Gung Ho skrev 2013-05-20 19:07:32 följande:
    Aga är inte en egen definition utan faller under misshandel i brottsbalken. I föräldrabalken står att barnaga (tillrättavisning genom prygel) är förbjudet, men straffrättsligt faller det under brottsbalken 3 kap 5 § Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393). 'Aga' brukar vanligtvis falla under Ringa Misshandel. Btw, vilka har suttit och försvarat kändisars aga här? Man skall nog också vara försiktig med att använda tidningsartiklar om sensationella domar som 'bevis' för något. Att föräldrar faktiskt döms enl normalgrad finns inget nyhetsvärde i, varför det är svårt 'att läsa om' på Google.

Svar på tråden Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(