• Anonym (:()

Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(

Jag vet inte vad jag ska göra! Min man tappar tålamodet jätte lätt och blir arg, jag är så arg och besviken på honom. Han slår våran dotter för minsta lilla när han har haft en lång dag på jobbet och är trött, han blir som det hemskaste monster! Våran tvååring snart 3 i sommar är ganska vild och trotsig. Iförrgår fick jag nog, han smällde till henne 5 gånger på bara 2-3 tim, på kvällen före läggdags. Slår henne hårt på rumpan (med blöja på) slog henne med hennes tröja på benet som hon vägrade ta på sig, sen såg jag ett märke på hennes axel vid bröstet som hon visade och sa titta vad pappa gjorde. Sen ville hon inte borsta tänderna och spotta ut massa vatten som rann på hennes tröja då smällde han till henne på armen så det lät högt och Putte till henne hårt så hon hängde fram över handfatet, hon stod på toa stolen. Jag blev förbannad och tog henne och sa åt han att gå därifrån. Jg får trösta henne och jag mår för jävligt. Hur kan jag ha en man som inte har någon kontroll hon är bara ett barn!! Ändå är det jag som har varit hemma med barnen varenda dag, men aldrig att jag skulle slå mina barn när dem är jobbiga. Vi bråkade dagen efter och han får det att låta som att det är mitt fel, han blir arg på MIG! Han säger att han inte vill göra som han gör, men han är stressad och trött då menar han att jag ska hoppa in och ta över allt:/ jag har alltid sagt till mig själv att aldrig vara med en man som slår barn, jag hatar det. Det går emot allt jag står för! För övrigt är han underbar och älskar son familj, kramar och säger att van älskar dem till barnen. Ska kg behöva skydda mina barn mot deras egen far!!? Jag vägrar stå bredvid detta. Han har sagt flertal gånger att han ska sluta. Men nu har set blivit värre. Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(
  • Mrs VW

Mycket vanligt att man förmildar en jobbig situation när man möter motstånd. Men TS inte tänker du väl förminska det som hänt? Det din dotters far har gjort är inte okej oavsätt kultur. Du känner ju i kroppen att detta inte är rätt, annars hade du inte skrivit tråden. Gör det ditt mammahjärta säger är rätt.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (:() skrev 2013-05-10 19:07:19 följande:
    Många som skrivit. Har inte kunnat komma online förens nu. Jag vet att det är hemskt/ låter väldigt konstigt. Detta har inte hänt över en natt eller började så fort dottern föddes, det har trappats upp suksesivt. Från att bara ha blivit irriterad/ små arg ( som vi alla föräldrar blir) till att han små puttit henne. Från nu när han började jobba heltid samtidigt som han studerar, han är aldrig ledig en dag eller helg i veckan. Han sa idag att han gråter när han tänker på det han gör, att han inte vill men bara tappar kontrollen och blir arg. Han vet att det är fel och ska sluta sa han. Jag varnade honom och sa att jag går härifrån med dottern om han försöker igen. Jag tänker inte tolerera det han gör, jag är emot sånt och vill att min dotter ska må bra. Jag vet att det låter väldigt hemskt det jag skrev. Men i verkligheten är det inte så illa som det låter, han står inte och smäller till henne flera gånger eller slår hårt som ni kanske tror. Men det spelar ingen roll ändå, det är fel. I hand kultur anses det att uppfostra barnen till bra människor. Så som det var i Sverige förr. Han har det inptänat i hjärnan och han har själv blivit"uppfostrad" så, och dem ser det inte som något hemskt. Men han gör det nu då jag har förklarat vad som kan hända och hur en människa kan må efter något sådant.
    Jasa, stackarn grater nar han tanker pa det, och har aldrig en ledig dag.
    Dessutom ar det ok enligt hans kultur.
    Och, han har lovat att sluta.

Hur hjalper nagot av det dar er dotter?
    Hur ursaktar nagot av det dar vad han gjort, eller ger nagon som helst garanti for att det inte hander igen?

Anledningen till att han gor illa sin dotter ar ointressant.
    Vad han sager ar irrelevant.
    Det som betyder nagot ar vad han gjort, gor och kommer att gora. Vad han kommer att gora i framtiden vet ingen, men baserat pa vad du skriver ser jag inget som utesluter att detta hander igen.

Pga av den stora risken att det hander igen, packa nu en liten vaska, ta med dig dottern och stick.
    Annars ar det lika mycket ditt fel som hans, och din dotter kommer aldrig att forlata dig.

• Anonym (Lämna)

Om detta är på riktigt blir jag tung och fylld av sorg i hjärtat. Snälla ts, lämna omedelbart den här mannen. För ditt barns skull och för din egen. Nån du kan sova hos i natt? Föräldrar, vänner, kvinnojour? Kontakta omedelbart socialtjänsten i din kommun, du kan söka på kommunens socialtjänstjour. Kan du snabbt packa en väska, ta barnet i vagnen, gå en promenad och ringa till socialtjänstjouren? Eller om det känns för skrämmande, ringa till nån vän/ släkting som hämtar upp er? Jag vet hur svårt det är( jag levde fem år med en man innan jag träffade min sons pappa och fast det har gått sju år nu så minns jag den där ensamma förtvivlan som jag kände. Då var jag ung och barnlös, vilket gjorde det hela lättare än för dig nu). Om det är praktiska saker som ekonomi, boende, etc som hindrar dig vill jag bara säga att även om det känns oöverkomligt nu så kommer det att lösa sig. Den känslomässiga biten , bandet mellan dig och den här mannen.. Tja.. Det är svårare men ts, han slår ditt barn. Berövar ditt barn på Hennes barndom.du kan inte bara blunda nu. Kramar till er

• Anonym (stackars barn)
    Anonym (:() skrev 2013-05-10 12:11:24 följande:
    Ska kg behöva skydda mina barn mot deras egen far!!? Jag vägrar stå bredvid detta. Han har sagt flertal gånger att han ska sluta. Men nu har set blivit värre. Vad ska jag göra? :(
    Ja du ska skydda dina barn även om det är deras egen pappa. Det du ska göra är att lämna honom och även anmäla honom.

Stackars dina barn som har en sån pappa och en mamma som inte skyddar dem :(
  • Anonym (En mamma)
    Indianica skrev 2013-05-10 19:39:49 följande:
    Det här med misshandel sker just så att det trappas upp, så är det alltid. De här männen som slår är ju inga monster ifrån början, då skulle ingen bli kär i dem, utan de är trevliga och kärleksfulla och misshandeln börjar succesivt. De skyller ifrån sig, de skyller på andra och på sin situation och på att de inte slår så hårt (vilket delvis handlar om att de vill undvika att lämna märken på fru och/eller barn, så dessa märken inte avslöjar dem).

Vad som är oroväckande är att du "förstår honom", du är vad jag vill kalla för "medberoende". Du tycker också att studierna och jobbet gjort allt värre, men tillägger att "han slår inte så hårt". Men jag ska berätta att vi är många som jobbat och studerat utan att bli monster mot våra barn! Det är ingen ursäkt! Och när man blir slagen är det inte slagen som är värst. Din man har glömt det, men det har inte jag. Det som är värst är inte den fysiska smärtan, utan det fullständigt vidriga faktumet att ens egen förälder vill göra en illa, det är det som gör ont! Som barn kan man inte förstå hur en förälder t ex kan slå till en om man tappar mjölkglaset- det var ju en olycka! Men det som gör ondast är att ens egen förälder då inte hjälper en med glaset eller inte snällt ber en borsta tänderna eller gör en rolig lek av situationen, utan istället vill skada en. I det ögonblicket är ens egen förärälder en fiende. Man känner sig totalt förvirrad och värdelös och hjälplös. Man kan både hata och bli rädd för sin egen förälder. Men framför allt lär man sig att man aldrig kan lita på sin förälder. Man lär sig att ljuga, att gömma och att hålla sig undan. Ärd et ett sådant barn du vill ha TS?

Jag blev inte heller slagen hårt. Jag blev inte heller slagen särskilt "ofta" och mestadels var det nyp, knuffar och daskar, men jag minns vissa tillfällen mycket väl och de gjorde mig absolut till en "mental krympling", dvs rädd, vaksam, misstrogen: mot min egen förälder och idag mot många andra människor ofta. Vem kan man lita på liksom, när man inte ens kan lita på att ens egen förälder inte ska slå, putta och knuffa en?

Jag kan själv bli så jävla arg idag på mina barn. Och eftersom jag själv blivit slagen har jag alltid vetat att jag ligger i riskzonen att själv slå och det får inte hända. Det jag gjort är att utarbeta strategier. När mina barn varit överjävliga och jag ibland fått sådan lust att bara ta tag i dem och skaka "vett i dem " (vilket jag i mitt sunda förnuft vet inte går) har jag t ex bara lämnat rummet och gått och slagit hårt i t ex en kudde eller bara vrålat rakt ut i ett annat rum och sparkat i väggen, så har faktiskt den monstruösa känslan försvunnit ganska fort...

Jag lärde mina strategier genom att läsa på nätet, men man kan säkert också få vettiga tips av t ex en BVC-psykolog. Ofta funkar det inte att bara säga att "Jag ska sluta vara dum mot mina barn" utan man måste ha andra alternativ klara för sig. Vad ska man göra istället? Var inte rädda för att ta hjälp utifrån, det är ett tecken på bra föräldraskap!
    Jag har också blivit misshandlad som barn och vet att jag ligger i riskzonen. Jag berättade det för BVC-sköterskan och sa att när jag känner att jag är på gränsen till att orka vill jag ha hjälp. Så BVC-psykologen har jag kontakt med till och från. Numera mest från.

Jag har gått i flera år och pratar om det och fått hjälp att bearbeta det. Hörselskydd för att hålla mig lugn, gå in i rummet bredvid och räkna. Tänka på hur många år jag försökte innan det blev barn är ett annat knep jag har, påminna mig om det.

Men TS.

Du måste verkligen sätta stopp för detta här och nu. 

Du får inte tillåta din man att misshandla din dotter!

Det tar många år att bearbeta sånt innan man blir en hel vuxen! Tänk på vad du gör mot din dotter.

Det spelar ingen roll hur din man är uppväxt! Här i Sverige är det förbjudet och det borde vara det överallt.

Om han inte slutar omedelbart att behandla din dotter illa så anmäl honom. Det är din skyldighet!!!

• Anwen
    Anonym (:() skrev 2013-05-10 19:07:19 följande:
    Många som skrivit. Har inte kunnat komma online förens nu. Jag vet att det är hemskt/ låter väldigt konstigt. Detta har inte hänt över en natt eller började så fort dottern föddes, det har trappats upp suksesivt. Från att bara ha blivit irriterad/ små arg ( som vi alla föräldrar blir) till att han små puttit henne. Från nu när han började jobba heltid samtidigt som han studerar, han är aldrig ledig en dag eller helg i veckan. Han sa idag att han gråter när han tänker på det han gör, att han inte vill men bara tappar kontrollen och blir arg. Han vet att det är fel och ska sluta sa han. Jag varnade honom och sa att jag går härifrån med dottern om han försöker igen. Jag tänker inte tolerera det han gör, jag är emot sånt och vill att min dotter ska må bra. Jag vet att det låter väldigt hemskt det jag skrev. Men i verkligheten är det inte så illa som det låter, han står inte och smäller till henne flera gånger eller slår hårt som ni kanske tror. Men det spelar ingen roll ändå, det är fel. I hand kultur anses det att uppfostra barnen till bra människor. Så som det var i Sverige förr. Han har det inptänat i hjärnan och han har själv blivit"uppfostrad" så, och dem ser det inte som något hemskt. Men han gör det nu då jag har förklarat vad som kan hända och hur en människa kan må efter något sådant.
    Har ej läst alla inlägg... Du skrev förut att han tidigare sagt att han ska sluta, men slagit igen iaf.. hur kan du lita på honom denna gång? Fråga honom HUR han tänkt gå tillväga för att ändra sitt beteende, vilka strategier han tänkt ta till. Håll en fortsatt dialog, prata om hans mående och beteende regelbundet, hur det ska bli bättre. Tycker du ska kräva att han söker professionell hjälp... och händer det en enda gång (oavsett hur litet) till så tar du henne och drar därifrån. Se till att han vet om det, och om det sker så GÖR det också! Det är din skyldighet att skydda ditt barn, även om det är mot din egen man/hennes far.
  • liten fin en

Men du TS, om du nu inte tycker att det är så himla farligt i och med att han inte slår så hårt, så kanske det här är något du kan rekommendera oss andra att göra? Kollegan lämnar inte in rapporten i tid - en skarp smäll över fingrarna med linjalen. Servitrisen spiller kaffe i mitt knä - en rask örfil utdelas. Spärrvakten är otrevlig - får en ordentlig knuff. Eller tror du kanske att polisen tillkallas i och med att jag är en idiot som beter mig på det sättet?

• liten fin en

Mitt exempel handlade dessutom om vuxna människor som kan försvara sig och som inte på något sätt står i beroendeställning till mig. Det ni, både du och din man, gör mot er dotter är långt värre.

• Anonym (mjiji)

Jag har förståelse att det är svårt för dig att lämna och att det är svårt att förstå vad som sker.

Rädslan att inte kunna skydda barnet om det döms till umgänge är hemskt. Jag skulle ha svårt att lämna en man som slår mina barn för jag skulle inte vilja låta honom ha okontrollerat umgänge. Jag skulle gå och prata med soc och förklara läget och be om hjälp att komma bort och så mannen fick behandling  

• Jkpg Deluxe
    Indianica skrev 2013-05-10 19:39:49 följande:
    Det här med misshandel sker just så att det trappas upp, så är det alltid. De här männen som slår är ju inga monster ifrån början, då skulle ingen bli kär i dem, utan de är trevliga och kärleksfulla och misshandeln börjar succesivt. De skyller ifrån sig, de skyller på andra och på sin situation och på att de inte slår så hårt (vilket delvis handlar om att de vill undvika att lämna märken på fru och/eller barn, så dessa märken inte avslöjar dem).

Vad som är oroväckande är att du "förstår honom", du är vad jag vill kalla för "medberoende". Du tycker också att studierna och jobbet gjort allt värre, men tillägger att "han slår inte så hårt". Men jag ska berätta att vi är många som jobbat och studerat utan att bli monster mot våra barn! Det är ingen ursäkt! Och när man blir slagen är det inte slagen som är värst. Din man har glömt det, men det har inte jag. Det som är värst är inte den fysiska smärtan, utan det fullständigt vidriga faktumet att ens egen förälder vill göra en illa, det är det som gör ont! Som barn kan man inte förstå hur en förälder t ex kan slå till en om man tappar mjölkglaset- det var ju en olycka! Men det som gör ondast är att ens egen förälder då inte hjälper en med glaset eller inte snällt ber en borsta tänderna eller gör en rolig lek av situationen, utan istället vill skada en. I det ögonblicket är ens egen förärälder en fiende. Man känner sig totalt förvirrad och värdelös och hjälplös. Man kan både hata och bli rädd för sin egen förälder. Men framför allt lär man sig att man aldrig kan lita på sin förälder. Man lär sig att ljuga, att gömma och att hålla sig undan. Ärd et ett sådant barn du vill ha TS?

Jag blev inte heller slagen hårt. Jag blev inte heller slagen särskilt "ofta" och mestadels var det nyp, knuffar och daskar, men jag minns vissa tillfällen mycket väl och de gjorde mig absolut till en "mental krympling", dvs rädd, vaksam, misstrogen: mot min egen förälder och idag mot många andra människor ofta. Vem kan man lita på liksom, när man inte ens kan lita på att ens egen förälder inte ska slå, putta och knuffa en?

Jag kan själv bli så jävla arg idag på mina barn. Och eftersom jag själv blivit slagen har jag alltid vetat att jag ligger i riskzonen att själv slå och det får inte hända. Det jag gjort är att utarbeta strategier. När mina barn varit överjävliga och jag ibland fått sådan lust att bara ta tag i dem och skaka "vett i dem " (vilket jag i mitt sunda förnuft vet inte går) har jag t ex bara lämnat rummet och gått och slagit hårt i t ex en kudde eller bara vrålat rakt ut i ett annat rum och sparkat i väggen, så har faktiskt den monstruösa känslan försvunnit ganska fort...

Jag lärde mina strategier genom att läsa på nätet, men man kan säkert också få vettiga tips av t ex en BVC-psykolog. Ofta funkar det inte att bara säga att "Jag ska sluta vara dum mot mina barn" utan man måste ha andra alternativ klara för sig. Vad ska man göra istället? Var inte rädda för att ta hjälp utifrån, det är ett tecken på bra föräldraskap!
Svar på tråden Min man tappar tålamodet och slår våran tös :(