• AndersFl

Den största skithålan i hela Sverige..

Ja ni som växt upp i en mindre byhåla där de flesta är inskränkta bondlurkar förstår vad jag menar.

Själv vill jag utmåla Gamleby i Västerviks kommun som den mest inskränkta byhålan. Här får man inte sticka ut eller sticka upp. Alla ska vara intresserade av sport och det högsta nöjet är att supa sig full och slåss på folkets park en fredagkväll.

Är man sedd som udda eller lite egen finns risk att man åker på stryk av byns värstingar.  Och råkar man ha en intelligens eller verbal förmåga över genomsnittet så blir man utfryst och sedd som en som "inte vet vad han snackar om".

Kom igen alla infödda bybor (eller före detta). Vilken är den största skithålan i Sverige?

• Svar på tråden Den största skithålan i hela Sverige..
  • MrsÄpple

hahaha kul!
    Vi brukar skoja om att Emmaboda måste vara det tråkigaste stället på jorden.
    Därifrån är det långt till allt. 6 mil till Kalmar, Karlskrona eller Växjö.
    Ligger verkligen i skogen. Stället som Gud glömde  

• helenen

Jag tar vilken annan håla ni nämnt om jag bara slipper att någonsin återse Tomelilla. Huvva, jag ryser bara jag skriver det! Hålornas håla, de ointelligenta bonntölparnas paradis... Kräks

Eller det kanske har blivit bättre sedan jag växte upp där på 70-80-talen, men jag är skeptisk. Ett ställe där man blir fasthållen och doppad i ankdammen (ankbajs luktar illa) för att man tycker att kultur är skojsigare än fyllefest när man är 13, det stället har nog ingen större potential.

• Enter Sandman

Fast bara för att vara motvalls kärring, så tycker jag att små byar är på gott och ont, precis som storstäderna, och att det beror på vad man söker hur man trivs.
    Det är mycket som stämmer av det ni skriver i den lilla byhåla som jag bodde i, i 15 år, men inte bara det.
    Det var också där som det fanns en omtanke om varandra som jag inte sett nånannanstans.
    Det är bara där som jag blivit välkomnad med sk. "flyttgröt" det vill säga en stor gryta med alltiettmat så jag slapp ställa mig och laga mat mitt i smeten, samma dag som vi flyttade in.
    Det var också där som grannar kom farande med traktorn när jag slirat ner i diket i blixthalkan och var höggravid och maken var iväg på kurs i Tyskland. 
    Dom skjutsade hem mig och sonen, bogserade hem bilen, och åkte och handlade åt mig.
    Då var jag så rörd så jag grät faktiskt, för jag hade stått mig rätt slätt utan hjälpen den gången.
    Det hade aldrig hänt i en storstad.
    Det var också där som en av gammaltanterna tog sig an min son när han blivit getingbiten, rengjorde runt sticket, smorde in med salva, blåste och bjöd på saft och bullar, det hade aldrig hänt i en storstad.
    Det var också där som jag räddade livet på en liten flicka som stod fastfrusen av skräck mitt på vägen när en tradare var på väg rakt mot henne, jag kastade mig rakt ut rent instinktivt och formligen lyfte/släpade henne bort från vägen, då kom tårarna, men hon lever än idag och är idag en ung kvinna, sånt hade inte hänt i en storstad.
    Så dissa inte småhålorna, dom har sina kvalifikationer som storstäderna saknar, och vice versa förstås.           

• kokos

Född och uppväxt i en bonnhåla i Småland... Såå skönt nu att kunna gå ut och handla utan att snacket går

• Unbreakable

Naaw men så trevligt. Sport och slagsmål. Man slåss bättre utan alkohol. Man blir inte kallad intelligent om man slåss så vad är det som är så hemskt. Fyllan? Vad händer om man inte super? Utfryst? Bäst att dra till ett varmare ställe om du är helnykterist annars kan du flytta till Göteborg, de är rätt hyggliga. I  södra Tyskland är det fult att vara full. Slåss och sportar gör de inte heller. Intelligens är ok. Men om du är udda eller för snygg hör du hemma i New York eller Los Angeles.

• Dohgon
    Dompans mamma skrev 2013-04-30 17:42:33 följande:
    Arvika. Är stockholmare och var bosatt 8 år i staden. Att försöka skaffa socialt umgänge med människor man inte känt sedan man kläcktes är otroligt svårt. Att fråga om de nyfunna vännerna ville ta en lunch på stan är der värsta jag gjort där. Ett slag i ansiktet med att det är stockholmsfasoner blev resultatet. Annars är Arvika en mycket vacker stad. Men inte en stad att leva i om man inte är från "byn".
    bott i arvika mycket och ja det kanske kan vara svårt för stockholmare, men tycker det finns ställen som är mycket värre =) synd du fått den uppfattningen av arvika ändå för staden i sig är ju helt ok
    Freas skrev 2013-04-30 16:00:47 följande:
    Det finns en liten håla i Värmland som heter Årjäng.
    Alla känner alla där.
    Samma sak där är att nöjet på helgen är att köra "raggen" och supa.
    äsch, årjäng är inte såå illa ändå =) raggen tröttnar man på och tar bygdeturer istället ;) men supa är det alla gör det är sant =p

Koppom däremot uäääkh. sveriges längsta dike

• Dohgon
    FruNaftra skrev 2013-05-01 21:01:51 följande:
    Grums! Fy fan vilken håla.....hu.
    Håller med dig till fullo  !!
Svar på tråden Den största skithålan i hela Sverige..