• AndersFl

Den största skithålan i hela Sverige..

Ja ni som växt upp i en mindre byhåla där de flesta är inskränkta bondlurkar förstår vad jag menar.

Själv vill jag utmåla Gamleby i Västerviks kommun som den mest inskränkta byhålan. Här får man inte sticka ut eller sticka upp. Alla ska vara intresserade av sport och det högsta nöjet är att supa sig full och slåss på folkets park en fredagkväll.

Är man sedd som udda eller lite egen finns risk att man åker på stryk av byns värstingar.  Och råkar man ha en intelligens eller verbal förmåga över genomsnittet så blir man utfryst och sedd som en som "inte vet vad han snackar om".

Kom igen alla infödda bybor (eller före detta). Vilken är den största skithålan i Sverige?

• Svar på tråden Den största skithålan i hela Sverige..
  • Betty Boop

Tolv sidor och ingen har nämnt Fellingsbro! Förvånad Jag har pluggat i två år på folkhögskolan där. En vägkorsning med en pizzeria, en bensinmack utan bemanning, en bank o en ica. Huvva! När jag hade bott där i ett par veckor tog jag ut 10000 från mitt konto på banken (över disk) o de kollade inte id. Hahaa! Det kändes ju säkert!

Kuriosa: TV-serien "Dina guldbruna ögon" som gick för ett par år sen utspelades delvis där.     

• Betty Boop

Haha! Det var väl det jag misstänkte! Ingen har nåt att säga om metropolen Fellingsbro! Skrattande Dessutom har säkert de som vill protestera inte hunnit se mitt förra inlägg eftersom den gudsförgätna hålan har så dålig internetuppkoppling! Flört

• dennis02

Hyltebruk är en riktig skithåla + att där luktar skit från pappersbruket. Bara skitsnack och jävla skvallerkärringar som bor där. Jobbar man inte på bruket är man inte med i samhällsgemenskapen. I Hylte är man antingen knegare eller alkoholist.

Och värst av allt - alla dyrkar ELVIS! De anordnar t.o.m. Elviskvällar där folk klär ut sig till "The King", och den som är mest lik eller sjunger bäst vinner.

Kommer man utifrån och har en annorlunda musiksmak tycker de att man är en "jävla pundare" eller "08:a".

• marengen90

Sommartid har dom sin charm men glöm inte alla hålor i Dalsland/Värmland gott folk! Säffle, Åmål, Bengtsfors, Mellerud och lilla Tösse.

Värre hålor får man leta efter. Alla känner alla och är du inte därifrån blir du utstirrad. Småstads rivalitet och "gäng" finns i varje håla och alla ska slåss, supa och åka sänkt volvo/epa. Sen ska man samlas på torget och supa hembrännt o alla killar som inte växt upp ligger runt med småtjejerna som har urringat ner till navel och brösten upp tryckta i ansiktet.
    OCH dessa gamlingar som klagar på allt o skriver insändare till tidningarna om att gräset är för högt på grannen trädgård eller att nån åkte moped mitt i natten!!

Härliga städer!

• Momat

Jag är född och uppvuxen i en liten håla i västra Finland, och känner igen mig sååå i det som beskrivs i tråden. Alla känner alla, ingen har något privatliv, "utbys"-människor behandlas som rabiessmittade, alkohol och dans i folkparken är favoritnöjet. Stackars den som sticker ut, tänk vad föräldrarna ska skämmas och grannarna ska skvallra!

Nu bor jag i en ännu mindre håla i samma del av landet, men här är det en helt annan atmosfär. Folk är vänliga och trevliga, det flyttar in många yngre familjer, också invandrare, och alla blir accepterade. Det ordnas mycket kurser och aktiviteter, och det räknas som en fördel, inte som skryt, om man är intelligent.

Tänk vilken skillnad det kan vara mellan orter, trots att avståndet rent geografiskt inte är så stort!

• Litet My
    marengen90 skrev 2013-05-28 14:38:13 följande:
    Sommartid har dom sin charm men glöm inte alla hålor i Dalsland/Värmland gott folk! Säffle, Åmål, Bengtsfors, Mellerud och lilla Tösse.

Värre hålor får man leta efter. Alla känner alla och är du inte därifrån blir du utstirrad. Småstads rivalitet och "gäng" finns i varje håla och alla ska slåss, supa och åka sänkt volvo/epa. Sen ska man samlas på torget och supa hembrännt o alla killar som inte växt upp ligger runt med småtjejerna som har urringat ner till navel och brösten upp tryckta i ansiktet.
    OCH dessa gamlingar som klagar på allt o skriver insändare till tidningarna om att gräset är för högt på grannen trädgård eller att nån åkte moped mitt i natten!!

Härliga städer!

För att inte glömma Bäckefors, där alla är släkt med alla, man skall vara engagerad i Bäckefors IF, hänga i parken och vara minst 3 eller fyrmänning med någon av de stora släkterna annars räknas man inte Cool

Bodde där tills jag var 16 år, lite kul att se nu via FB var det blivit av alla, majoriteten har antingen byggt hus eller tagit över morföräldrarnas hus och gift sig med en skolkamrat, det rullar liksom på på exakt samma sätt generation efter generation.
  • Signatur
    Punkster skrev 2013-05-01 09:08:35 följande:
    Kisa, Östergötland. Är dubbelt inställd till det stället. Det är otroligt vackert på sommaren, men samtidigt en klar kandidat till Sveriges värsta håla. Jag bodde där tills jag slutade gymnasiet och var sedan glad att kunna flytta därifrån.

Att läsa vidare efter gymnasiet är mycket suspekt. Alla intelligenta bedrifter mer avancerade än att stava till sitt eget namn är nästan straffbara. Man ska gilla folkrace, lokala fotbollslaget och att dricka sig full på lördagen.  Killarna ska vara vältränade och lukta svett, tjejerna ska vara blonderade. Man ska byta partner med jämna mellanrum, och man ska byta inom det lilla samhället. Familjebanden kan därför bli mycket invecklade. Att skvallra om detta när man ses och super på lördagen är en självklarhet. Man ska arbeta på sågverket, pappersbruket eller på den lokala industrin. För killarna är det ev. acceptabelt att vara egen företagare (eller arbeta i pappas firma) så länge det handlar om någon typ av hantverk eller fysiskt arbete.

Om man på något sätt sticker ut (i mitt fall - kulturella intressen istället för fotboll och bilar) från det ovan nämnda så blir man genast utfryst och betraktad som konstig eller uppseendeväckande.

Förutom de rent sociala aspekterna är Kisa också en tråkig plats, det finns helt enkelt inget att göra. Inga restauranger (förutom pizzerian), bio, barer/klubbar eller något annat. Inget "levande centrum", inget köpcenter, inget som "händer". Vill man göra något kul måste man ta sig till Linköping 5 mil bort. 

Undantaget är somrarna, när "tysken kommer" för att uppleva den fina naturen och bo på campingen. Då vaknar hela bygden till liv för säsongen, och Kisa blir en trevlig plats att vara på för ett kort tag. 
    Nej, jag tror bestämt att du beskriver Arboga. Förutom tyskarna...och att man måste åka till Örebro och inte Linköping.
  • JeanSaft

Haha, jag såg rubriken och det första jag tänkte va "här skulle Gamleby passa in", och så rätt jag hade Flört  Jag är uppvuxen där (bor nu dock bara 2,5 mil därifrån), men jag får ångest så fort jag är i närheten av Gamleby. Efter att ha varit mobbad sedan lekis med lärare som inte gör ett smack åt saken är det inte min favoritplats på jorden Obestämd

• Signatur
    Betty Boop skrev 2013-05-06 20:38:28 följande:
    Tolv sidor och ingen har nämnt Fellingsbro! Förvånad Jag har pluggat i två år på folkhögskolan där. En vägkorsning med en pizzeria, en bensinmack utan bemanning, en bank o en ica. Huvva! När jag hade bott där i ett par veckor tog jag ut 10000 från mitt konto på banken (över disk) o de kollade inte id. Hahaa! Det kändes ju säkert!

Kuriosa: TV-serien "Dina guldbruna ögon" som gick för ett par år sen utspelades delvis där.     
    Klart de inte behövde kolla leg. Alla vet väl vem utbölingen är!
  • dennis02
    JeanSaft skrev 2013-06-03 18:44:38 följande:
    Haha, jag såg rubriken och det första jag tänkte va "här skulle Gamleby passa in", och så rätt jag hade Flört  Jag är uppvuxen där (bor nu dock bara 2,5 mil därifrån), men jag får ångest så fort jag är i närheten av Gamleby. Efter att ha varit mobbad sedan lekis med lärare som inte gör ett smack åt saken är det inte min favoritplats på jorden Obestämd
    Men Gamleby är väl ändå rätt fint på sommaren har jag för mig?

Svar på tråden Den största skithålan i hela Sverige..