Aspie skrev 2013-05-01 10:28:45 följande:
Hällefors. Det ligger i Västmanland, men tillhör Örebro län. Gränsar till Värmland och har nära till Dalarna. Mitt i smeten ligger det. När det varit med i media har ingen sagt rätt om dess geografiska punkt...
Med sina 2 små icabutiker och med sitt enda trafikljus skulle jag säga att det är en håla. Jag var en s.k. udda filur där och folk försökte köra på mig med sina blöjraggarbilar och kastade billiga ölflaskor efter mig. Dessutom så var jag lite smartare än många, och när jag kom med vettiga argument så blev de förbannade. Tjejerna kunde säga åt deras 5-10 år äldre pojkvänner att köra ihjäl mig. Så fort jag gick ut på "torget" fick jag passa mig om jag såg en jämnårig tjej i en bil... Kul!
Majoriteten var dessutom rasister och tyckte man annat kunde man bli kallad "rödstrumpa" av pensionärer som spottade efter en. Skitskumt.
Vid de få tillfällen jag gått på fest i samhället så har jag blivit utkastad. Ibland p.g.a. mitt val av kläder (inte mjukisbyxor och en topp med fult tryck), ibland för att jag inte velat ligga med festens "kung" och ibland för att jag sagt att jag inte tycker vi borde eftersträva att leva som vikingarna gjorde.
Dessutom så pratade "urhälleforsarna" med sån bred dialekt att jag inte förstod vad de sade, fast jag var uppväxt där. Det var ju rätt jobbigt.
Usch. Jag flyttade därifrån när jag var 15 och det var banne mig mitt livs lyckligaste dag.
Haha, riktigt så illa är det inte i Gamleby där jag bodde, men jag känner igen det där med att de blir förbannade om man har något vettigt eller intellektuellt att säga. Anledningarna till detta brukar vara:
1. Att de inte förstår vad man pratar om
2. Att man går emot den rådande åsikten/trenden (brukar vara mycket farligt i mindre hålor)
3. Att de är så jävla icke-verbala att de inte kan argumentera på ett sofistikerat sätt.
4. De är mer eller mindre födda i farstun.
Det är lite "Fucking Åmål" över det du beskriver..