Inlägg från: AndersFl |Visa alla inlägg
  • AndersFl

Den största skithålan i hela Sverige..

Ja ni som växt upp i en mindre byhåla där de flesta är inskränkta bondlurkar förstår vad jag menar.

Själv vill jag utmåla Gamleby i Västerviks kommun som den mest inskränkta byhålan. Här får man inte sticka ut eller sticka upp. Alla ska vara intresserade av sport och det högsta nöjet är att supa sig full och slåss på folkets park en fredagkväll.

Är man sedd som udda eller lite egen finns risk att man åker på stryk av byns värstingar.  Och råkar man ha en intelligens eller verbal förmåga över genomsnittet så blir man utfryst och sedd som en som "inte vet vad han snackar om".

Kom igen alla infödda bybor (eller före detta). Vilken är den största skithålan i Sverige?

• Svar på tråden Den största skithålan i hela Sverige..
  • AndersFl
    I love me skrev 2013-04-30 21:50:40 följande:
    Jag är upplänning ända in i benmärgen och har bott i Uppland i hela mitt 43-åriga liv bortsett från 2 år då jag bodde i Småland = Bankeryd & Anderstorp - 2 jävligt inskränkta orter där man måste vara smålänning för att bli accepterad. 
    Är inte folk ändå ganska sociala i Anderstorp? När jag vistades där hos en släkting några veckor fick jag intrycket av att det var många som var trevliga och inbjöd till umgänge. Åtmintone på Månsgatan, där min släkting bodde.

Minns att de hade en stor second hand butik där också, där det fanns en jääävla massa prylar.

• AndersFl
    Punkster skrev 2013-05-01 09:08:35 följande:
    Kisa, Östergötland. Är dubbelt inställd till det stället. Det är otroligt vackert på sommaren, men samtidigt en klar kandidat till Sveriges värsta håla. Jag bodde där tills jag slutade gymnasiet och var sedan glad att kunna flytta därifrån.

Att läsa vidare efter gymnasiet är mycket suspekt. Alla intelligenta bedrifter mer avancerade än att stava till sitt eget namn är nästan straffbara. Man ska gilla folkrace, lokala fotbollslaget och att dricka sig full på lördagen.  Killarna ska vara vältränade och lukta svett, tjejerna ska vara blonderade. Man ska byta partner med jämna mellanrum, och man ska byta inom det lilla samhället. Familjebanden kan därför bli mycket invecklade. Att skvallra om detta när man ses och super på lördagen är en självklarhet. Man ska arbeta på sågverket, pappersbruket eller på den lokala industrin. För killarna är det ev. acceptabelt att vara egen företagare (eller arbeta i pappas firma) så länge det handlar om någon typ av hantverk eller fysiskt arbete.

Om man på något sätt sticker ut (i mitt fall - kulturella intressen istället för fotboll och bilar) från det ovan nämnda så blir man genast utfryst och betraktad som konstig eller uppseendeväckande.

Förutom de rent sociala aspekterna är Kisa också en tråkig plats, det finns helt enkelt inget att göra. Inga restauranger (förutom pizzerian), bio, barer/klubbar eller något annat. Inget "levande centrum", inget köpcenter, inget som "händer". Vill man göra något kul måste man ta sig till Linköping 5 mil bort. 

Undantaget är somrarna, när "tysken kommer" för att uppleva den fina naturen och bo på campingen. Då vaknar hela bygden till liv för säsongen, och Kisa blir en trevlig plats att vara på för ett kort tag. 
    Haha ja Kisa känner jag till. Är det inte därifrån Magnus Samuelsson kommer. Han är väl vältränad och bonnig om någon! Åtminstone när man hör hans dialekt.

• AndersFl
    Coccolina skrev 2013-04-30 16:10:55 följande:
    Haha hmm jag är inflyttad i en byhåla... 2 bensinmackar (fast bara pumparna inte affärer), en pizzeria med Sveriges sämsta pizza, ett litet kafé, och en färgaffär.... En skola, ett dagis och ett ålderdomshem... Och så jag då... som känner det som jag bor i djupaste skogen... Alla pratar fyrhjulingar och jakt... Känner mig heeeeelt vilse här:-S Tur jag har sambon och bonusarna som piggar upp mig
    Finns inte mycket som man stör sig så på när det inte finns någon butik vid bensinmacken. För övrigt låter det som en håla jag känner till....

• AndersFl
    Gizmo skrev 2013-04-30 17:35:16 följande:
    Är det inte väldigt lugnt och tyst i en liten stad/by? I så fall flyttar jag gärna dit. (Bor i en stor stad i mellansverige).
    Visst är det tyst och lugnt. Men om man inte gillar samhällen där folk snackar en massa skit bakom ryggen, skvallrar så fort man släpper en fis och är allmänt oallmänbildade och tröga, så lär man nog inte trivas trots lugnet och tystnaden.

• AndersFl
    Aspie skrev 2013-05-01 10:28:45 följande:
    Hällefors. Det ligger i Västmanland, men tillhör Örebro län. Gränsar till Värmland och har nära till Dalarna. Mitt i smeten ligger det. När det varit med i media har ingen sagt rätt om dess geografiska punkt...

Med sina 2 små icabutiker och med sitt enda trafikljus skulle jag säga att det är en håla. Jag var en s.k. udda filur där och folk försökte köra på mig med sina blöjraggarbilar och kastade billiga ölflaskor efter mig. Dessutom så var jag lite smartare än många, och när jag kom med vettiga argument så blev de förbannade. Tjejerna kunde säga åt deras 5-10 år äldre pojkvänner att köra ihjäl mig. Så fort jag gick ut på "torget" fick jag passa mig om jag såg en jämnårig tjej i en bil... Kul!
    Majoriteten var dessutom rasister och tyckte man annat kunde man bli kallad "rödstrumpa" av pensionärer som spottade efter en. Skitskumt.
    Vid de få tillfällen jag gått på fest i samhället så har jag blivit utkastad. Ibland p.g.a. mitt val av kläder (inte mjukisbyxor och en topp med fult tryck), ibland för att jag inte velat ligga med festens "kung"  och ibland för att jag sagt att jag inte tycker vi borde eftersträva att leva som vikingarna gjorde.
    Dessutom så pratade "urhälleforsarna" med sån bred dialekt att jag inte förstod vad de sade, fast jag var uppväxt där. Det var ju rätt jobbigt.

Usch. Jag flyttade därifrån när jag var 15 och det var banne mig mitt livs lyckligaste dag. 
    Haha, riktigt så illa är det inte i Gamleby där jag bodde, men jag känner igen det där med att de blir förbannade om man har något vettigt eller intellektuellt att säga. Anledningarna till detta brukar vara:

1. Att de inte förstår vad man pratar om
    2. Att man går emot den rådande åsikten/trenden (brukar vara mycket farligt i mindre hålor)
    3. Att de är så jävla icke-verbala att de inte kan argumentera på ett sofistikerat sätt.
    4. De är mer eller mindre födda i farstun.

Det är lite "Fucking Åmål" över det du beskriver..

• AndersFl
    Apopan skrev 2013-05-02 01:04:26 följande:
    Är Gamleby verkligen värre än Överum? De v-vikare jag känner säger att en behöver ett paket sobril bara en åker igenom Överum då det ligger en tjock dimma av ångest i "byn"... Har en vän som blev totalt utstirrad och utfrågad på en personalfest för att han bar en lila skjorta när han jobbade där. De tyckte det var lite väl "feminint" så att säga ^^
    Nej Överum är ingen höjdare heller, jag förstår vad du menar med ångestfylld håla... haha. Trots allt kanske det är lite roligare i Gamleby, men det är ett väldigt inskränkt klimat. Det märker man bara man vistas i Gamleby centrum en förmiddag.

Finns väl 2 alkisar i hela byn som förhöjer stämningen lite, annars är det mest stendött.

• AndersFl
    MissMf skrev 2013-05-02 00:43:17 följande:
    I underbara Västervik så startades de en "gossip girl" blogg för o kunna hänga ut alla optimalt o sprida osanningar.. Den blev polisanmäld rätt fort dock..
    Intressant. Vad var det då för personer som hängdes ut?

• AndersFl
    SillyJokes skrev 2013-05-02 12:04:37 följande:
    Orsa i Dalarna.
    Jag har aldrig stött på så fega och elaka människor som i den skithålan. De flesta av barnen blir utsatta och mobbade i skolorna och de vuxna gör absolut ingenting för att förhindra det. De ligger på samma nivå som sina barn.

Flytta aldrig dit!
    Det tycks utvecklas en fegfalsk mentalitet i sådana mindre hålor. Det finns en större benägenhet att känna sig bättre på andras bekostnad. Särlingar och udda typer stöts ut ur gemenskapen. Skitsnacket och skvallret gör att vissa människor som inte passar in i mallen, nästan tvingas hålla sig inomhus för att undgå alla tråkningar och sarkastiska kommentarer från folk.

Det är för jävligt!

• AndersFl
    pippilirum skrev 2013-05-02 18:44:52 följande:
    Jag nominerar Västervik. Fy fan, jag får ångest bara av att höra namnet.
    Haha! Du är inte ensam! Det är något ångestladdat över hela Västerviks kommun tycker jag. Det¨är bara på sommaren staden lever upp lite, med visfestivalen osv, men annars är det helt stendött!

Svar på tråden Den största skithålan i hela Sverige..