• Anonym (Förväntansfull)

IVF i vår/sommar?

Jag och min sambo står i kö för IVF sedan 2 månader tillbaka. Det står att kötiden är 3-6 månader men om jag förstår det hela rätt så kan det ta längre tid än så. Det vore så kul om några fler som väntar på att göra IVF ville följas åt nu i vår! Jag känner mig både rädd, förväntansfull, uppgiven och hoppfull på samma gång. Känslorna bubblar och det vore kul att prata med någon i samma sits! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF i vår/sommar?
  • Jorun
    mikispikis90 skrev 2013-03-22 17:26:34 följande:
    Åh vad roligt Jorun!!! :)) själv börjar jag i slutet på maj :)!!

Då kan vi ju tala om för dig hur det går till då
  • Jorun
    leah2012 skrev 2013-03-22 20:36:53 följande:
    Jorun vad roligt! Ja jag har varit på besök, allt är klart väntar bara på mensen. Jag kommer nog att börja ca 1 vecka innan dig då :) Jag vill bara komma igång!

Och du talar om för mig hur det går till
    Vet du om ni ska göra den långa eller korta behandlingen?

Var egentligen inte beredd på att få komma igång såhär tidigt så jag känner mig lite oförberedd faktiskt. Men det ordnar sig! Sen ser jag inte alls fram emot de där biverkningarna av hormonerna.. Och hur gör man med jobbet? Jag jobbar visserligen väldigt oregelbundet så jag kanske slipper ta ledigt och så, men om.. Vill ju inte att de ska veta vad jag sysslar med!    
  • leah2012

Jadå Jorun :) Jag gör korta metoden. Vet inte varför, men jag är nöjd med det så länge det funkar. Vilken ska du göra?

Ja inte lätt med jobbet alltså! Vad gör man? Nu kommer jag nog att ta semester iaf och vara ledig hela behandlingen. Jag gör behandlingen utomlands så kommer att vara på plats för alla kontroller och så. Och så kan jag passa på att vila och ta hand om mig under behandlingen.

Som du säger, det löser sig nog. Men man har ju liksom nog att tänka på ändå. 

• Jorun

Vet inte ännu vilken det blir men skulle tro den korta. Hoppas på det iallafall. Orka vänta längre än nödvändigt

Hur länge har ni försökt?

• mikispikis90

Behöver man alltså typ ta ledigt? Man blir inte sjukskriven? Jag tänkte typ på mitt jobb då jag jobbar med tunga last, stress osv.

• Jorun

Jag hade varken tänkt sjukskriva mig eller ta ledigt men mår jag dåligt och det inte funkar att jobba så kommer jag sjuka mig.

• leah2012

Vi har försökt i 3,5 år :( och försökt få göra ivf sedan i juli förra året. Ni då?

Nej man behöver nog inte ta ledigt, eller sjukskriva sig, så länge man mår ok. Men det är nog bra att ta det lite lugnt i af. Jag ska som sagt göra utomlands så det blev för svårt att få ihop allt på annat sätt. Annars hade jag försökt jobba så mkt jag kunde under tiden.

Man kommer nog känna sig svullen, och kansek inte helt på topp under behandlingen. men alla reagerar ju olika.
    Man kan säkert få sjukskriva sig om man mår dåligt eller komplikationer uppstår, men kanske inte i normalfall. Prata med din läkare. Vet inte heller vad man säger till kollegorna. Man får väl dra till med nåt.  Det måste jag okcså göra. 

• mikispikis90

Jag vet inte så mycket, en bekant till mig tog det 7 år för .. Jag och min man sökte hjälp i jan 2013 och får våran första IVF nu i maj.

Okej okej, får se hur jag gör. Mycket prat på jobbet redan nu när jag har gått iväg på undersökningar osv .. Får höra minst 1 gång om dagen "är du gravid" och jag har snart lust att skrika ut all min ilska på dom!! De vet att min man har haft cancer och då tycker jag man kan hålla truten! Har jag fel? Det krävs ju trots allt 2 för ett barn ...

• Jorun

Mikis: Ingen aning om hur det fungerar med sjukskrivning. Till kollegorna har jag inte tänkt säga något alls. De kommer inte ens märka vad jag sysslar med är min plan, då vi ändå jobbar oregelbundet och jag tänkt lägga så mycket som möjligt innan/efter jobbet och på lediga dagar. Tror det ska kunna gå!

Det är skitjobbigt med folk som håller på och tjatar. Får också höra en del bara för att man är gift och har flyttat till hus. Är det inte dags snart? brukar man ju få höra.

Svar på tråden IVF i vår/sommar?