IVF i vår/sommar?
Hej alla,
Jag börjar spruta runt 14 april. Äntligen! Har försökt ta mig dit sedan juli 2012. Någon mer som kommer att göra ungefär samtidigt?
Hej alla,
Jag börjar spruta runt 14 april. Äntligen! Har försökt ta mig dit sedan juli 2012. Någon mer som kommer att göra ungefär samtidigt?
Jorun vad roligt! Ja jag har varit på besök, allt är klart väntar bara på mensen. Jag kommer nog att börja ca 1 vecka innan dig då :) Jag vill bara komma igång!
Jadå Jorun :) Jag gör korta metoden. Vet inte varför, men jag är nöjd med det så länge det funkar. Vilken ska du göra?
Ja inte lätt med jobbet alltså! Vad gör man? Nu kommer jag nog att ta semester iaf och vara ledig hela behandlingen. Jag gör behandlingen utomlands så kommer att vara på plats för alla kontroller och så. Och så kan jag passa på att vila och ta hand om mig under behandlingen.
Som du säger, det löser sig nog. Men man har ju liksom nog att tänka på ändå.
Vi har försökt i 3,5 år :( och försökt få göra ivf sedan i juli förra året. Ni då?
Nej man behöver nog inte ta ledigt, eller sjukskriva sig, så länge man mår ok. Men det är nog bra att ta det lite lugnt i af. Jag ska som sagt göra utomlands så det blev för svårt att få ihop allt på annat sätt. Annars hade jag försökt jobba så mkt jag kunde under tiden.
Man kommer nog känna sig svullen, och kansek inte helt på topp under behandlingen. men alla reagerar ju olika.
Man kan säkert få sjukskriva sig om man mår dåligt eller komplikationer uppstår, men kanske inte i normalfall. Prata med din läkare. Vet inte heller vad man säger till kollegorna. Man får väl dra till med nåt. Det måste jag okcså göra.
Jorun: det funkar säkert att få ihop det utan att de på jobbet märker, speciellt om man som du har lite oregelbundna tider. Känns svårt när man jobbar varje vardag och alla undersökningar, telefonsamtal och besök m.m. också måste vara de tiderna.
Ja det är synd att folk inte kan respektera. Jadu Jorun, nu känner jag att vi har varit väldigt tröga, men jag trodde hela tiden att det skulle gå att bli gravid naturligt. Sen har min utredning tagit tid, med olika väntetider men också för att jag har avbokat flera gånger pga rädsla för vad resultatet ska bli. Nu fattar jag inte hur vi kunde vänta så länge med att ta tag i problemet och skaffa hjälp. Nu är jag så fokuserad, och förväntansfull för att få göra ivf och vill inte vänta en dag för mycket. När vi väl bestämt oss för att försöka få hjälp har vi väntat några månader här, tills det kom fram att kliniken inte kunde hjälpa oss, sen har vi äntligen hittat till rätt klinik, men även där fått vänta några månader ytterligare. Men nu är vi alltså där :) Och utomlands blir det eftersom vi inte kan få hjälp i Sverige. Vi är inte folkbokförda ihop under 1 el 2 år eller vad det är...
Semlorna: du var hemma efter äggplock, menar du typ dagen efter, eller var det längre? Känns det som vanligt igen efter två dagar? För dig alltså. Så att jag kan förbereda mig lite :)
Sjukskriv dig de två dagarna då Jorun. Vad ska man göra?
Ok förstår, men då kan du verkligen göra det nu, för det behövs ju :) Det är ju inte så att du stannar hemma för att du har lust att slappa. Och en vit lögn är ibland nödvändig. Jag vill inte heller nämna den riktiga orsaken till varför jag är borta, så då får man dra till med nåt.
Man ska inte lämnas ensam :) he he med tanke på att man kan behöva ompyssling och uppassning då antar jag att de menar? Tur att man har ngn som kan passa upp på en.