• qosmo

5 min metoden? skrika sig till söms?

Hej alla!

Har en tjej på 6 månader som den senaste månaden börjat vakna flera ggr på nätterna och skriker..somnar bara när ja tar upp henne å vaknar snabbt en stundefter ja lagt henne igen..De senaste nätterna har hon fått sovit bredvid mig i sängen för att jag inte orkat mer och behövt sömn. Då vaknar hon knappt nåt.
    På bvc sa doim att ja borde pröva 5 min metoden..låta dom skrika..
    Har vart emot detta hela tiden för de finns inget hemskare än när hon gråter..gör så ont i mitt hjärta!
    Skulle försöka ikväll..hon grät i en timma..sen fick hon mat..grät lite till..till slut orkade jag inte så satte mig bredvid sängen så hon såg mig..efter ca 10 min somnade hon..å har gjort sen dess..
    Får se hur de kmr gå inatt nu då..
    Hon brukar sen en tid tillbaka somna runt halv 8- 9 på kvällarna å vakna mellan 7-9 på morgonen.

Problemet e också på dagarna..hon vägrar sova då med..kanske en haltvimma som max ett par ggr på dagen..vilket gör att hon fortfarande är trött å blir lätt grinig..

Hjälpt hur har ni gjort lr hur gör ni? Va tycker ni om denna metoden? alla säger olika..vissa säger att man e en idiot som gör de å vissa säger att de finns inget bättre å att det inte gör någon skada....
    förvirrad som bara den är jag..=/
    Tack på förhand!

• Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?
  • helene 355

en o hon sover bra ed dig och knappt vaknar då är ju natten löst, låt henne sova hos dih tills hon blir ogen sova själv, in kille när han var 6 ånader sov ofta kvart sen vaken flera timmar och sen sova kvart, och de räkte för han, men kanske inte om din tjej blir grinig. i vagn då?

• Queenie70

Du lät barnet skrika i en timme....herregud varför läser jag dessa trådar.

• Natulcien

Vad jag tycker om metoden? Att det är en fruktansvärd, vidrig och ohyggligt grym metod som bara skadar bebisen.

Herregud, du skriver ju att hon sover gott tillsammans med dig!? Så vad är problemet? Låt henne sova med dig.
    Hon är en liten bebis. Hon behöver närhet!

• Queenie70

Du hade redan ett alternativ som funkade ( att hon sov med dig) men ändå kände du dig manad att tortera barnet igår??! Dum i hela huvet eller?

• Natulcien

Sen tycker jag att du ska anmäla BVC som ger råd om en så förlegad, gammal grym metod. Så att inte fler bebisar kommer till skada!

• helene 355

jag skulle aldrig testa fem minuters metoden. ett barn kan inte tid och skriker för att få hjälp, varje sekund den skriker blir en evighet eftersom den inte förstår mamma kommer om en stund utan är helt ensam. de finns forskning som visar att barn som får skrika länge mår inte bra och somnar av traumat att bli övergivna, inte för att dem lär sig som folk säger i början. bvc får inte heller rekommendera den vad jag har hört, så där gör dem fel. läs på om tassmetoden. min son blev ett år idag och sover med mig för han behöver de.
    vissa tyckersäkert den funkar jättebra men läs på om fakta om att låta spädbarn skrika utan tröst innan. 

• KLAJSHUH

Varför inte bara ha henne hos dig när det är helt uppenbart att det är det hon behöver?

Min son har vaknat i snitt minst en gång i timmen i ett halvår nu. Fruktansvärt jobbigt men jag skulle aldrig låta honom skrika i en timme.

• lostinspace

Ett enkelt svar är att det varierar för barn till barn. För vissa barn är 5mm helt rätt, för andra är det totalt värdelöst. Låter ju som att din sitta på sängkanten-metod verkar funka ypperligt och då finns det ju absolut ingen anledning att köra 5mm, så fortsätt gärna med det.

På dagen kanske det är lättare att t.ex. gå en promenad med barnvagnen eller något? Det brukar funka på många barn, men även där är det ju varierande från barn till barn. Du får helt enkelt testa dig fram tills du hittar något som passar just er

• Lillefant

Läs om metoden först så att du vet vad du ska göra samt att du får läsa att det inte är skadligt. Psykologer som kommit fram till denna metod. Den fungerade bra för oss och vår dotter har sovit hela nätterna utan att vakna och börja skrika, ända sedan hon var fem månader. (Hon är idag 2,5)

Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?