• qosmo

5 min metoden? skrika sig till söms?

Hej alla!

Har en tjej på 6 månader som den senaste månaden börjat vakna flera ggr på nätterna och skriker..somnar bara när ja tar upp henne å vaknar snabbt en stundefter ja lagt henne igen..De senaste nätterna har hon fått sovit bredvid mig i sängen för att jag inte orkat mer och behövt sömn. Då vaknar hon knappt nåt.
    På bvc sa doim att ja borde pröva 5 min metoden..låta dom skrika..
    Har vart emot detta hela tiden för de finns inget hemskare än när hon gråter..gör så ont i mitt hjärta!
    Skulle försöka ikväll..hon grät i en timma..sen fick hon mat..grät lite till..till slut orkade jag inte så satte mig bredvid sängen så hon såg mig..efter ca 10 min somnade hon..å har gjort sen dess..
    Får se hur de kmr gå inatt nu då..
    Hon brukar sen en tid tillbaka somna runt halv 8- 9 på kvällarna å vakna mellan 7-9 på morgonen.

Problemet e också på dagarna..hon vägrar sova då med..kanske en haltvimma som max ett par ggr på dagen..vilket gör att hon fortfarande är trött å blir lätt grinig..

Hjälpt hur har ni gjort lr hur gör ni? Va tycker ni om denna metoden? alla säger olika..vissa säger att man e en idiot som gör de å vissa säger att de finns inget bättre å att det inte gör någon skada....
    förvirrad som bara den är jag..=/
    Tack på förhand!

• Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?
  • Lillefant

Läs inte dessa trådar om ni blir så upprörda ts ville ha tips och råd inte ett gäng utskällningar! Tror ni hon mår bättre nu efter era påhopp. Tänk er för innan ni säger så kränkande saker till en tjej som söker stöd.

• Notperfect
    Lillefant skrev 2013-03-14 21:36:52 följande:
    Läs inte dessa trådar om ni blir så upprörda ts ville ha tips och råd inte ett gäng utskällningar! Tror ni hon mår bättre nu efter era påhopp. Tänk er för innan ni säger så kränkande saker till en tjej som söker stöd.
    Om du tänker dig för innan du skriver idiotiska saker så ska jag också börja tänka mig för. Jag lovar!
  • qosmo

Tack lillefant : ) de va de ja menade med..råd å tankar inte en massa påhopp..blev lite i chock..

• Rani

Nej jag tror inte på den metoden. Jag tror inte som vissa att det innebär att man traumatiserar barnet för livet men jag tror att det skapar en ond cirkel där barnet inte trivs med att somna och därför får det ännu svårare att sova. Dessutom är det plågsamt för föräldrarna att höra barnen skrika.

Det där med sömnen går ju också i faser. Vissa perioder sover de dåligt helt enkelt. Det bästa man kan göra är att hitta det bästa (minst tårfyllda) sättet och köra på det tills barnet förhoppningsvis kommer in i en ny fas. Att hon sover dåligt nu behöver absolut inte betyda att det kommer fortsätta så.

Angående sömnen på natten:

Låt henne sova intill dig om det funkar. Jag vet att det kan vara påfrestande att sova tätt intill. Jag är själv en person som har väldigt svårt för detta och min bebis sover i egen säng. Men om hon inte sov bra där så skulle hon hellre få ligga intill mig och sova än att jag skulle måsta springa upp hela natten och söva.

Angående sömnen på dagen:
    När min bebis började sömnstrejka (höll isg vaken tills hon var helt övertrött och skrek sedan som en dåre innan man fick henne att somna i famnen efter att ha vankat runt i en kvart) så började jag med att söva henne ute i vagnen. Då somnade hon mycket snabbare. På sin höjd skrek hon medans jag packade ner henne i vagnen, men så fort den kom i rullning blev hon tyst. Vi bor i lägenhet så jag bar helt enkelt ut vagnen på balkongen och så fick hon sova där. Jag får köra vagnen lite fram och tillbaka och skaka den lite för att hon ska komma till ro. Men med lite tålamod så har det gått fortare och fortare när hon vant sig vid att det är i vagnen hon sover dagtid. Nu kan hon slå igen ögonen redan när jag drar igen dragkedjan till åkpåsen.

Detta har verkligen räddat dagsömnen för henne. Hon somnar snabbare, sover bättre och längre. Det har också medfört att hon somnar mycket lättera på kvällen och fått lite rutin på sovandet. "Sleep feeds sleep" som det heter.   

Lycka till! 

• lostinspace
    Notperfect skrev 2013-03-14 21:29:02 följande:
    Det finns inget barn som 5 minuters metoden är "rätt" för!!
    Vad vet du om det?
    Natulcien skrev 2013-03-14 21:29:56 följande:
    För vilka barn skulle 5mm vara "helt rätt", menar du? För vilken bebis är det "helt rätt" att skrika i sin ensamhet och stressas halvt ihjäl och tro att mamma och pappa är borta?
    Läs på om metoden innan du uttalar dig. Du gör dig bara till åtlöje.

• Natulcien
    qosmo skrev 2013-03-14 21:35:53 följande:
    Queenie70 nej jag är inte dum i huvudet.?!

JAg valde att fråga här om det eftersom ajg inte vet. Jag hatade det och kmr inte göra om det igen.
    Jag ville bara ha råd inga tykna kommentarer om att jag är dum i huvudet?

Den här sidan e ju meningen att man ska kunna prata å få råd å hjälp...

Och eftersom bvc och typ alla ja känner har gjort den här metoden å säger att man ska göra den. Fick t.o.m hem en lapp med instruktioner hur man skulle göra dag för dag minut för minut.

Så dom tar ju de på allvar så för mig kändes de nästan som ett måste i dagens läge..

Men som sagt..de va de värsta jag varit med om och kmr inte göra om det igen..
    Jag satt tillslut bredvid sängen som jag brukar så somnade hon..

Tack för svaren som va nåt å ha =)
    Jag tycker fortfarande att du ska anmäla BVC. De får inte rekommendera den metoden eftersom den är skadlig! Och om flera du känner har använt den, så kanske detta råd kommer från samma BVC och sprids i den här orten/stadsdelen? Detta måste ju stoppas!

För örvigt är det bästa du kan göra att använda det sätt som får din dotter att sova bäst, d.v.s. tillsammans med dig. På det sättet blir hon trygg och harmonisk., och det måste väl ändå vara det viktigaste?
  • Harmagedon

Ge fan i att hoppa på ts på det där sättet. Det framgår ju tydligt att hon söker stöd och har blivit vilseledd av BVC. Alla är inte så kaxiga och pålästa när de står framför en sträng BVC tant.

Ts låt ditt barn vara nära dig. Dag som natt. Min tvåa sov sina middsgslurar i sele. Hon var heller inte nöjd med att sova ensam men storebror behövde ju komma ut och se världen. Så hon åkte sele innanför min jacka. Sov så gott så.

• Natulcien
    lostinspace skrev 2013-03-14 21:42:05 följande:
    Läs på om metoden innan du uttalar dig. Du gör dig bara till åtlöje.

Tack för tipset, men jag har läst tillräckligt om metoden redan, så något åtlöje gör jag mig knappast till. Det är nog ditt eget dåliga samvete som talar nu. Och jag kan förstå att det måste kännas fruktansvärt om man har använt en metod på sina barn som visar sig vara skadlig. Då gör man nog allt i sin makt för att bortförklara och rättfärdiga...
  • lostinspace
    Natulcien skrev 2013-03-14 21:45:43 följande:
    Tack för tipset, men jag har läst tillräckligt om metoden redan, så något åtlöje gör jag mig knappast till. Det är nog ditt eget dåliga samvete som talar nu. Och jag kan förstå att det måste kännas fruktansvärt om man har använt en metod på sina barn som visar sig vara skadlig. Då gör man nog allt i sin makt för att bortförklara och rättfärdiga...
    Åhå, vem har påstått att jag använt mig av den metoden?

Snacka om att prata utan att tänka...

Att inte få ordentlig sömn är skadligt för barn. Det är din uppgift som förälder att försöka underlätta det så gott det går. Det finns 1000 verktyg i lådan och vad som är bäst för varje barn är högst individuellt!

Men du kan ju försöka skriva en instruktionsbok i hur man skall vara förälder om du vill...

Lycka till!

Jag ser med glädje fram emot att läsa den
  • qosmo

Ja tack igen ska låta henne vara nära som vanligt i fortsättningen å se hur de kmr gå..hon e bara 6 månader också så..
    Kan ju inte anmäla bvc..dom krävde ju inte att ja gjorde de men dom tyckte verkligen ja skulle pröva å så..
    Hoppas bara dom inte tycker ja e dum som inte gjorde detta mer nästa ggn ja ska dit!
    Men de kan dom ju inte ...hoppas ja!

Det är verkligen inte lätt detta..första barnet med å så..var därför jag ville ha råd å hjälp :) SÅ tack för er som gav mig bra råd å svar :)

Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?