• qosmo

5 min metoden? skrika sig till söms?

Hej alla!

Har en tjej på 6 månader som den senaste månaden börjat vakna flera ggr på nätterna och skriker..somnar bara när ja tar upp henne å vaknar snabbt en stundefter ja lagt henne igen..De senaste nätterna har hon fått sovit bredvid mig i sängen för att jag inte orkat mer och behövt sömn. Då vaknar hon knappt nåt.
    På bvc sa doim att ja borde pröva 5 min metoden..låta dom skrika..
    Har vart emot detta hela tiden för de finns inget hemskare än när hon gråter..gör så ont i mitt hjärta!
    Skulle försöka ikväll..hon grät i en timma..sen fick hon mat..grät lite till..till slut orkade jag inte så satte mig bredvid sängen så hon såg mig..efter ca 10 min somnade hon..å har gjort sen dess..
    Får se hur de kmr gå inatt nu då..
    Hon brukar sen en tid tillbaka somna runt halv 8- 9 på kvällarna å vakna mellan 7-9 på morgonen.

Problemet e också på dagarna..hon vägrar sova då med..kanske en haltvimma som max ett par ggr på dagen..vilket gör att hon fortfarande är trött å blir lätt grinig..

Hjälpt hur har ni gjort lr hur gör ni? Va tycker ni om denna metoden? alla säger olika..vissa säger att man e en idiot som gör de å vissa säger att de finns inget bättre å att det inte gör någon skada....
    förvirrad som bara den är jag..=/
    Tack på förhand!

• Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?
  • Rani

Angående att anmäla BVC.

Såg att Ts bor i Norge. Kanske ser rekommendationerna annorlunda ut där? (jag har ingen aning) 

• qosmo

Ja precis bor i norge..jag har ingen aning heller..
    Dom berätta te.x  om en mamma som ammade..men somnade när dom åt . Och hon hade väckt dom här alla barnen under åren efter dom somnat å sen gjort så här att dom fick somnat själv..

Å detta hade funkat kanon på många fler också..så de va därför ja kände att ja skulle försöka även fast jag hatade det..

• Harmagedon
    qosmo skrev 2013-03-14 21:52:38 följande:
    Ja tack igen ska låta henne vara nära som vanligt i fortsättningen å se hur de kmr gå..hon e bara 6 månader också så..

Kan ju inte anmäla bvc..dom krävde ju inte att ja gjorde de men dom tyckte verkligen ja skulle pröva å så..

Hoppas bara dom inte tycker ja e dum som inte gjorde detta mer nästa ggn ja ska dit!

Men de kan dom ju inte ...hoppas ja!

Det är verkligen inte lätt detta..första barnet med å så..var därför jag ville ha råd å hjälp :) SÅ tack för er som gav mig bra råd å svar :)

Du behöver inte berätta allt för BVC och du behöver inte göra som de säger. Försök skaffa dig en egen uppfattning om saker och ting och använd dem bara som bollplank. Jag tror att det kommer gå bra för din lilla tjej.
  • lostinspace
    Ja tack igen ska låta henne vara nära som vanligt i fortsättningen å se hur de kmr gå..hon e bara 6 månader också så..
    Kan ju inte anmäla bvc..dom krävde ju inte att ja gjorde de men dom tyckte verkligen ja skulle pröva å så..
    Hoppas bara dom inte tycker ja e dum som inte gjorde detta mer nästa ggn ja ska dit!

Det är verkligen inte lätt detta..första barnet med å så..var därför jag ville ha råd å hjälp :) SÅ tack för er som gav mig bra råd å svar :)
    Helt riktigt att det inte är enkelt, och fullt förståligt att du går på deras råd. De som jobbar på BVC är experter, till skillnad från alla haters på den här sidan. För vissa är metoden bra, för andra är den förkastlig eller rent av skadlig.

Precis som alla andra metoder man hittar på finns det både positiva och negativa saker...

Lycka till!
  • Natulcien
    lostinspace skrev 2013-03-14 21:51:02 följande:
    Åhå, vem har påstått att jag använt mig av den metoden?

Snacka om att prata utan att tänka...

Att inte få ordentlig sömn är skadligt för barn. Det är din uppgift som förälder att försöka underlätta det så gott det går. Det finns 1000 verktyg i lådan och vad som är bäst för varje barn är högst individuellt!

Men du kan ju försöka skriva en instruktionsbok i hur man skall vara förälder om du vill...

Lycka till!

Jag ser med glädje fram emot att läsa den
    Jösses så otrevlig ton du använder. Varför vet bara du...

Och ja, det finns massor av sätt att få ett barn att sova bättre, men 5mm är tyvärr inte ett av de sätt som rekommenderas längre eftersom den är skadlig. Och vilken vettig människa låter en liten bebis ligga och skrika utan att ta upp bebisen? För mig är det mycket, mycket värre än att prata utan att tänka...
  • Natulcien

Vet du vad? Bry dig inte om vad BVC tycker. De är inga experter, fastän många gärna vill tro och hoppas det. Gå på din magkänsla. Känns det fel att din dotter skriker...ja, då är det fel.

• hysteria

Va fan är det med folk?! Hur i helvete kan man ens överväga att låta sitt barn skrika sig till sömns ? Skjut ungen istället det är lindrigare.

• qosmo

Okej tack igen! Ska pröva mig fram ett tag nu å se hur vi ska göra :) Vill inget annat än att min prinsessa ska ha de bra å må bra! VIll ju inte göra nåt elakt mot henne i flit som vissa verkar tycka att man gör?

Undrar lite ni som INTE gjort 5 min metoden..hur har ni gjort då??? :)

• lostinspace
    Natulcien skrev 2013-03-14 22:00:18 följande:
    Jösses så otrevlig ton du använder. Varför vet bara du...

Och ja, det finns massor av sätt att få ett barn att sova bättre, men 5mm är tyvärr inte ett av de sätt som rekommenderas längre eftersom den är skadlig. Och vilken vettig människa låter en liten bebis ligga och skrika utan att ta upp bebisen? För mig är det mycket, mycket värre än att prata utan att tänka...
    Ja, eller hur gör jag. Och du skriver så gullepluttigt så att man blir alldeles varm och rörd av dina fina ord. Läs igenom dina och mina inlägg och ta en titt på vem det är som skriver att folk är fruktansvärd, vidrig och ohyggligt grymma och vem det är som skriver att alla är olika...

Jösses var ordet ja...

Hört talas om pest eller kolera?

Vilket är väst?

Ett barn som får skrika i tre timmar i mammas famn eller i fem minuter i sin egen säng?

Det får du gärna ta upp i din avhandling av ämnet ;-.)
  • enbär
    qosmo skrev 2013-03-14 22:08:29 följande:
    Okej tack igen! Ska pröva mig fram ett tag nu å se hur vi ska göra :) Vill inget annat än att min prinsessa ska ha de bra å må bra! VIll ju inte göra nåt elakt mot henne i flit som vissa verkar tycka att man gör?

Undrar lite ni som INTE gjort 5 min metoden..hur har ni gjort då??? :)
    Men du beskriver ju redan i din TS den "metod" som passar på ditt barn, nämligen att hon får sova bredvid dig! Du skriver ju att hon knappt vaknar nåt då. Kör på det!

Jag har också kört den metoden, dvs barnen har sovit mellan mig och sambon när de varit små. Det har funkat bra för oss. 
Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?