• Natulcien

5 min metoden? skrika sig till söms?

Vad jag tycker om metoden? Att det är en fruktansvärd, vidrig och ohyggligt grym metod som bara skadar bebisen.

Herregud, du skriver ju att hon sover gott tillsammans med dig!? Så vad är problemet? Låt henne sova med dig.
    Hon är en liten bebis. Hon behöver närhet!

• Natulcien

Sen tycker jag att du ska anmäla BVC som ger råd om en så förlegad, gammal grym metod. Så att inte fler bebisar kommer till skada!

• Natulcien
    lostinspace skrev 2013-03-14 21:26:04 följande:
    Ett enkelt svar är att det varierar för barn till barn. För vissa barn är 5mm helt rätt, för andra är det totalt värdelöst. Låter ju som att din sitta på sängkanten-metod verkar funka ypperligt och då finns det ju absolut ingen anledning att köra 5mm, så fortsätt gärna med det.

På dagen kanske det är lättare att t.ex. gå en promenad med barnvagnen eller något? Det brukar funka på många barn, men även där är det ju varierande från barn till barn. Du får helt enkelt testa dig fram tills du hittar något som passar just er
    För vilka barn skulle 5mm vara "helt rätt", menar du? För vilken bebis är det "helt rätt" att skrika i sin ensamhet och stressas halvt ihjäl och tro att mamma och pappa är borta?
  • Natulcien
    Lillefant skrev 2013-03-14 21:26:36 följande:
    Läs om metoden först så att du vet vad du ska göra samt att du får läsa att det inte är skadligt. Psykologer som kommit fram till denna metod. Den fungerade bra för oss och vår dotter har sovit hela nätterna utan att vakna och börja skrika, ända sedan hon var fem månader. (Hon är idag 2,5)
    Fast nu för tiden så avråder ju psykologer från just denna metod eftersom man vet lite mer om hur skrik i ensamhet påverkar spädbarn...
    Det "fungerar" ju för att bebisen lär sig att ingen bryr sig om man skriker och då ger bebisen upp...
  • Natulcien
    qosmo skrev 2013-03-14 21:35:53 följande:
    Queenie70 nej jag är inte dum i huvudet.?!

JAg valde att fråga här om det eftersom ajg inte vet. Jag hatade det och kmr inte göra om det igen.
    Jag ville bara ha råd inga tykna kommentarer om att jag är dum i huvudet?

Den här sidan e ju meningen att man ska kunna prata å få råd å hjälp...

Och eftersom bvc och typ alla ja känner har gjort den här metoden å säger att man ska göra den. Fick t.o.m hem en lapp med instruktioner hur man skulle göra dag för dag minut för minut.

Så dom tar ju de på allvar så för mig kändes de nästan som ett måste i dagens läge..

Men som sagt..de va de värsta jag varit med om och kmr inte göra om det igen..
    Jag satt tillslut bredvid sängen som jag brukar så somnade hon..

Tack för svaren som va nåt å ha =)
    Jag tycker fortfarande att du ska anmäla BVC. De får inte rekommendera den metoden eftersom den är skadlig! Och om flera du känner har använt den, så kanske detta råd kommer från samma BVC och sprids i den här orten/stadsdelen? Detta måste ju stoppas!

För örvigt är det bästa du kan göra att använda det sätt som får din dotter att sova bäst, d.v.s. tillsammans med dig. På det sättet blir hon trygg och harmonisk., och det måste väl ändå vara det viktigaste?
  • Natulcien
    lostinspace skrev 2013-03-14 21:42:05 följande:
    Läs på om metoden innan du uttalar dig. Du gör dig bara till åtlöje.

Tack för tipset, men jag har läst tillräckligt om metoden redan, så något åtlöje gör jag mig knappast till. Det är nog ditt eget dåliga samvete som talar nu. Och jag kan förstå att det måste kännas fruktansvärt om man har använt en metod på sina barn som visar sig vara skadlig. Då gör man nog allt i sin makt för att bortförklara och rättfärdiga...
  • Natulcien
    lostinspace skrev 2013-03-14 21:51:02 följande:
    Åhå, vem har påstått att jag använt mig av den metoden?

Snacka om att prata utan att tänka...

Att inte få ordentlig sömn är skadligt för barn. Det är din uppgift som förälder att försöka underlätta det så gott det går. Det finns 1000 verktyg i lådan och vad som är bäst för varje barn är högst individuellt!

Men du kan ju försöka skriva en instruktionsbok i hur man skall vara förälder om du vill...

Lycka till!

Jag ser med glädje fram emot att läsa den
    Jösses så otrevlig ton du använder. Varför vet bara du...

Och ja, det finns massor av sätt att få ett barn att sova bättre, men 5mm är tyvärr inte ett av de sätt som rekommenderas längre eftersom den är skadlig. Och vilken vettig människa låter en liten bebis ligga och skrika utan att ta upp bebisen? För mig är det mycket, mycket värre än att prata utan att tänka...
  • Natulcien
    qosmo skrev 2013-03-14 21:52:38 följande:
    Ja tack igen ska låta henne vara nära som vanligt i fortsättningen å se hur de kmr gå..hon e bara 6 månader också så..
    Kan ju inte anmäla bvc..dom krävde ju inte att ja gjorde de men dom tyckte verkligen ja skulle pröva å så..
    Hoppas bara dom inte tycker ja e dum som inte gjorde detta mer nästa ggn ja ska dit!
    Men de kan dom ju inte ...hoppas ja!

Det är verkligen inte lätt detta..första barnet med å så..var därför jag ville ha råd å hjälp :) SÅ tack för er som gav mig bra råd å svar :)
    Vet du vad? Bry dig inte om vad BVC tycker. De är inga experter, fastän många gärna vill tro och hoppas det. Gå på din magkänsla. Känns det fel att din dotter skriker...ja, då är det fel.

• Natulcien
    lostinspace skrev 2013-03-14 22:10:23 följande:
    Ja, eller hur gör jag. Och du skriver så gullepluttigt så att man blir alldeles varm och rörd av dina fina ord. Läs igenom dina och mina inlägg och ta en titt på vem det är som skriver att folk är fruktansvärd, vidrig och ohyggligt grymma och vem det är som skriver att alla är olika...

Jösses var ordet ja...

Hört talas om pest eller kolera?

Vilket är väst?

Ett barn som får skrika i tre timmar i mammas famn eller i fem minuter i sin egen säng?

Det får du gärna ta upp i din avhandling av ämnet ;-.)
    Det är nog du som ska läsa om mina inlägg. Jag har inte skrivit att folk är grymma. Däremot har jag skrivit att metoden är grym. Stor skillnad. Så innan du tuggar fradga kan du ju läsa lite mer utförligt...

Och varför tar du till sådana extremer? Sällan går 5mm på endast 5 minuter och sällan skriker en bebis hela tre timmar i någons famn. Men naturligtvis är det alltid bäst för en bebis att skrika i någons famn än ensam i sin säng. Det säger sig ju självt.
  • Natulcien
    Queenie70 skrev 2013-03-15 07:04:49 följande:

Enkelt svar. Eftersom det inte är skrikandet i sig som är skadligt utan känslan av övergivenhet och dödsskräcken barnet känner när mamma inte svarar på barnets signaler som traumatiserae barnet, så är det skadligare att skrika ensam i 5 minuter än att skrika 3 timmar i famnen. Nån avhandling behövs knappast då det är rätt basic.
  • Natulcien
    qosmo skrev 2013-03-14 22:08:29 följande:
    Undrar lite ni som INTE gjort 5 min metoden..hur har ni gjort då??? :)
    Jag samsov med sonen de första två månaderna, på en madrass på golvet bredvid vår säng. Liggammade till sömns och varje gång han vaknade på natten. Supersmidigt.
    Efter 2 månader sov han hela nätter, och då liggammade jag bara till sömns och kröp sen upp i vår säng och sov, medan sonen sov vidare på sin madrass. Genom att strunta i spjälsäng och ha sonen på madrass på golvet så slapp vi hålla på att lägga ner honom och flytta på honom. Det var bara att liggamma till sömns och själv gå därifrån medan han lugnt snusade vidare. Glad Från 3 månaders ålder sov han 12 timmar per natt, utan att vakna. Utan några metoder alls.
Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?