Inlägg från: lostinspace |Visa alla inlägg
  • lostinspace

5 min metoden? skrika sig till söms?

Ett enkelt svar är att det varierar för barn till barn. För vissa barn är 5mm helt rätt, för andra är det totalt värdelöst. Låter ju som att din sitta på sängkanten-metod verkar funka ypperligt och då finns det ju absolut ingen anledning att köra 5mm, så fortsätt gärna med det.

På dagen kanske det är lättare att t.ex. gå en promenad med barnvagnen eller något? Det brukar funka på många barn, men även där är det ju varierande från barn till barn. Du får helt enkelt testa dig fram tills du hittar något som passar just er

• lostinspace
    Notperfect skrev 2013-03-14 21:29:02 följande:
    Det finns inget barn som 5 minuters metoden är "rätt" för!!
    Vad vet du om det?
    Natulcien skrev 2013-03-14 21:29:56 följande:
    För vilka barn skulle 5mm vara "helt rätt", menar du? För vilken bebis är det "helt rätt" att skrika i sin ensamhet och stressas halvt ihjäl och tro att mamma och pappa är borta?
    Läs på om metoden innan du uttalar dig. Du gör dig bara till åtlöje.

• lostinspace
    Natulcien skrev 2013-03-14 21:45:43 följande:
    Tack för tipset, men jag har läst tillräckligt om metoden redan, så något åtlöje gör jag mig knappast till. Det är nog ditt eget dåliga samvete som talar nu. Och jag kan förstå att det måste kännas fruktansvärt om man har använt en metod på sina barn som visar sig vara skadlig. Då gör man nog allt i sin makt för att bortförklara och rättfärdiga...
    Åhå, vem har påstått att jag använt mig av den metoden?

Snacka om att prata utan att tänka...

Att inte få ordentlig sömn är skadligt för barn. Det är din uppgift som förälder att försöka underlätta det så gott det går. Det finns 1000 verktyg i lådan och vad som är bäst för varje barn är högst individuellt!

Men du kan ju försöka skriva en instruktionsbok i hur man skall vara förälder om du vill...

Lycka till!

Jag ser med glädje fram emot att läsa den
  • lostinspace
    qosmo skrev 2013-03-14 21:52:38 följande:
    Ja tack igen ska låta henne vara nära som vanligt i fortsättningen å se hur de kmr gå..hon e bara 6 månader också så..
    Kan ju inte anmäla bvc..dom krävde ju inte att ja gjorde de men dom tyckte verkligen ja skulle pröva å så..
    Hoppas bara dom inte tycker ja e dum som inte gjorde detta mer nästa ggn ja ska dit!
    Men de kan dom ju inte ...hoppas ja!

Det är verkligen inte lätt detta..första barnet med å så..var därför jag ville ha råd å hjälp :) SÅ tack för er som gav mig bra råd å svar :)
    Helt riktigt att det inte är enkelt, och fullt förståligt att du går på deras råd. De som jobbar på BVC är experter, till skillnad från alla haters på den här sidan. För vissa är metoden bra, för andra är den förkastlig eller rent av skadlig.

Precis som alla andra metoder man hittar på finns det både positiva och negativa saker...

Lycka till!
  • lostinspace
    Natulcien skrev 2013-03-14 22:00:18 följande:
    Jösses så otrevlig ton du använder. Varför vet bara du...

Och ja, det finns massor av sätt att få ett barn att sova bättre, men 5mm är tyvärr inte ett av de sätt som rekommenderas längre eftersom den är skadlig. Och vilken vettig människa låter en liten bebis ligga och skrika utan att ta upp bebisen? För mig är det mycket, mycket värre än att prata utan att tänka...
    Ja, eller hur gör jag. Och du skriver så gullepluttigt så att man blir alldeles varm och rörd av dina fina ord. Läs igenom dina och mina inlägg och ta en titt på vem det är som skriver att folk är fruktansvärd, vidrig och ohyggligt grymma och vem det är som skriver att alla är olika...

Jösses var ordet ja...

Hört talas om pest eller kolera?

Vilket är väst?

Ett barn som får skrika i tre timmar i mammas famn eller i fem minuter i sin egen säng?

Det får du gärna ta upp i din avhandling av ämnet ;-.)
Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?