• Queenie70

5 min metoden? skrika sig till söms?

Du lät barnet skrika i en timme....herregud varför läser jag dessa trådar.

• Queenie70

Du hade redan ett alternativ som funkade ( att hon sov med dig) men ändå kände du dig manad att tortera barnet igår??! Dum i hela huvet eller?

• Queenie70
    Lillefant skrev 2013-03-14 21:26:36 följande:
    Läs om metoden först så att du vet vad du ska göra samt att du får läsa att det inte är skadligt. Psykologer som kommit fram till denna metod. Den fungerade bra för oss och vår dotter har sovit hela nätterna utan att vakna och börja skrika, ända sedan hon var fem månader. (Hon är idag 2,5)

Utvecklades för barn med grava sömnstörningar, inte för fullt normala barn som bara behöver lite närhet för att sova gott. Men fortsätt du att rättfärdiga dig själv.
  • Queenie70
    lostinspace skrev 2013-03-14 22:10:23 följande:
    Ja, eller hur gör jag. Och du skriver så gullepluttigt så att man blir alldeles varm och rörd av dina fina ord. Läs igenom dina och mina inlägg och ta en titt på vem det är som skriver att folk är fruktansvärd, vidrig och ohyggligt grymma och vem det är som skriver att alla är olika...

Jösses var ordet ja...

Hört talas om pest eller kolera?

Vilket är väst?

Ett barn som får skrika i tre timmar i mammas famn eller i fem minuter i sin egen säng?

Det får du gärna ta upp i din avhandling av ämnet ;-.)

Enkelt svar. Eftersom det inte är skrikandet i sig som är skadligt utan känslan av övergivenhet och dödsskräcken barnet känner när mamma inte svarar på barnets signaler som traumatiserae barnet, så är det skadligare att skrika ensam i 5 minuter än att skrika 3 timmar i famnen. Nån avhandling behövs knappast då det är rätt basic.
  • Queenie70
    qosmo skrev 2013-03-14 22:08:29 följande:
    Okej tack igen! Ska pröva mig fram ett tag nu å se hur vi ska göra :) Vill inget annat än att min prinsessa ska ha de bra å må bra! VIll ju inte göra nåt elakt mot henne i flit som vissa verkar tycka att man gör?

Undrar lite ni som INTE gjort 5 min metoden..hur har ni gjort då??? :)

Jag har inte " gjort" nåt förutom att följa barnets rytm och signaler. Sovit när barnet sovit.
Svar på tråden 5 min metoden? skrika sig till söms?