• Anonym (snabba svar!!)

Sobril & alkohol

Jag ska på 40års fest, och tar Sobril dagilgen för min ångst/panikångest, då min läkare sagt att jag ska ta dom. Nu ska jag dricka några öl och jag undar om jag kan ta mina sobril som vanlig på morgonen och på eftermiddan,innan jag går på festen jag tar 10mg*3 dagligen. jag har läst på fass att det kan förstärka efeketen av alkoholen, men nått annat står ej, är det någon som har erfarenhet av sobril och öl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 18:48
    Jag dricker inte så mycket alkohol i vaniga fall, därför jag undrar

• Svar på tråden Sobril & alkohol
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2013-02-14 20:34:45 följande:

Fan vad feeel du har miss blue. Du vet uppenbarligen inget om farmakologi och halveringstid. Vissa mediciner börjar inte gå ur kroppen förrän efter flera dygn, således gör det inget om man skulle missa att ta den! Jag äter SSRI dagligen men har fått rådet om sk. drug holiday av min läkare, dvs. att man gör ett uppehåll på1-2 dagar för att minska sexuella biverkningar inför tex. en planerad romantisk kväll. Detta fungerar utmärkt. Det betyder inte att jag inte behöver min medicin! Börjar jag inte ta den som vanligt efter ca 48 timmar blir jag jättedålig, får panikångest och självmordstankar. Inför en operation sätter man ut de flesta mediciner, det betyder inte att patienten inte behöver dem efter narkosen! Finns många fler exempel som bevisar att du pratar strunt.

TS. Du kan absolut dricka måttligt även om du tagit dina Sobril! Det går även fint att testa att hoppa över en tablett om det får dig att känna dig säkrare. Andningsuppehåll kan du få om du sköljer ner 200 mg Sobril med en flaska vodka.
    SSRI och benzo är två heeelt olika mediciner..
  • Anonym (Malin)
    Anonym skrev 2013-02-14 22:19:32 följande:
    SSRI och benzo är två heeelt olika mediciner..

Jag veeeet det. Jag jobbar i vården och äter själv båda medicinerna. Vet vad jag pratar om.
  • Anonym (Malin)
    Miss Blue skrev 2013-02-14 21:22:33 följande:
    Tyvärr, så har jag inte fel. För, som jag skrev innan. Vi reagerar OLIKA!!  Vi reagerar på vad som eventuellt triggar ångest. Det du skriver att låta bli medicinen i 1-2 dagar har jag aldrig hört. Medicin ska tas regelbundet, däremot kan man minska vissa dagar. Om jag glömmer bort att ta min medicin på morgonen, så känner jag det lätt vid lunch. Så kom inte och säg att vi reagerar lika!!

Men googla på drug holiday då om du inte hört talas om det. Jättevanligt att läkare föreslår det. Arbetar själv inom vården och vet vad jag talar om. Beroende på halveringstid och clearance så kan du göra olika långa uppehåll från din medicin innan du får ev. utsättningssymptom. Jag vet inte vad du äter för medicin och har inte uttalat mig i hur du reagerar. Läs om och läs rätt. Du borde ta tillbaka att man inte behöver en medicin om man kan avvara den en hel dag. Ditt uttalande är så felaktigt det kan bli. Diazepam som är en benso har en halveringstid på upp tll 50!! timmar, så du känner varken utsättningssymptom eller abstinens (om du är fysiskt beroende) inom ett dygn.
    Benso används i nio fall av tio som vid behovs-medicin, tex. vid panikångestattacker som inte ens behöver uppträda varje dag. Så JO, du har fel. Men det är OK.
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2013-02-18 00:50:08 följande:

Men googla på drug holiday då om du inte hört talas om det. Jättevanligt att läkare föreslår det. Arbetar själv inom vården och vet vad jag talar om. Beroende på halveringstid och clearance så kan du göra olika långa uppehåll från din medicin innan du får ev. utsättningssymptom. Jag vet inte vad du äter för medicin och har inte uttalat mig i hur du reagerar. Läs om och läs rätt. Du borde ta tillbaka att man inte behöver en medicin om man kan avvara den en hel dag. Ditt uttalande är så felaktigt det kan bli. Diazepam som är en benso har en halveringstid på upp tll 50!! timmar, så du känner varken utsättningssymptom eller abstinens (om du är fysiskt beroende) inom ett dygn.
    Benso används i nio fall av tio som vid behovs-medicin, tex. vid panikångestattacker som inte ens behöver uppträda varje dag. Så JO, du har fel. Men det är OK.
    Fast har man tagit benzo varje dag under en tid så får man abstinens redan efter några timmar. Glömmer jag ta min dos påminner kroppen mig.. Sobril är oxazepam..
  • Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 20:07:58 följande:

jag har aldrig sagt att jag är beronde av detta eller hur, men jag har tagigt som läkaren sagt 10mg*3 dag´ligen, jag har vart utan och det har gått bra. det jag har undrat är om jag kan ta sobrilen som vanlig å sen dricka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Bra läkare som skriver ut de doserna och att du ska ta det dagligen. Som en inkörsport till tablettmissbruk!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-18 10:48:09 följande:
    Bra läkare som skriver ut de doserna och att du ska ta det dagligen. Som en inkörsport till tablettmissbruk!
    Hur menar du att läkaren skulle göra?! Det är väl inga konstiga doser..
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-18 11:03:07 följande:
    Hur menar du att läkaren skulle göra?! Det är väl inga konstiga doser..
    Nej men att ta dagligen, och ofta måste man höja efter ett tag eftersom kroppen vänjer sig. Man kan se efter andra alternativ än just benso!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-18 11:09:02 följande:
    Nej men att ta dagligen, och ofta måste man höja efter ett tag eftersom kroppen vänjer sig. Man kan se efter andra alternativ än just benso!
    Läkare skriver ut dessa för att det finns människor som har det behovet dagligen. Det handlar inte om missbruk utan är anpassat efter patientens behov. Ibland är dessa mediciner de enda som funkar därför finns de. Tänk ett varv till innan du kommer med korkade kommentarer..
  • beronde

men om men du hoppar sobilen dagen man ska åka, då borde det inte vara någon fara? eller?

• Anonym (snonym)
    beronde skrev 2013-05-04 18:00:49 följande:
    men om men du hoppar sobilen dagen man ska åka, då borde det inte vara någon fara? eller?
    Du vet inte vad abstinens är?

Du är heller inte läskunnig och kan inte se att du besvarar en flera månaders gammal tråd, en tråd där akuta svar efterfrådes ...

• EnLitenSvamp
    Anonym (snonym) skrev 2013-05-04 18:42:45 följande:

Du är heller inte läskunnig och kan inte se att du besvarar en flera månaders gammal tråd, en tråd där akuta svar efterfrådes ...

Skönt nu fick du det sagt!!

Låt mig gissa!? Du är en bitter människa?? lol
  • tobbe01
    Anonym skrev 2013-02-18 11:09:02 följande:
  • Anonym (sur)
    Anonym (snonym) skrev 2013-05-04 18:42:45 följande:
    Du vet inte vad abstinens är?

Men herregud så dumt det blir med alla dessa gamla trådar som väcks till liv genom 5000:--tävlingen! Folk lägger ned energi och engagemang och så är tråden totalt inaktuell. Har reklammakarna på FL börjat få dålig fantasi?
  • Anonym (sur)
    Anonym (sur) skrev 2013-05-10 13:33:30 följande:
    Men herregud så dumt det blir med alla dessa gamla trådar som väcks till liv genom 5000:--tävlingen! Folk lägger ned energi och engagemang och så är tråden totalt inaktuell. Har reklammakarna på FL börjat få dålig fantasi?
    *säljarna menade jag
  • Daniels03

Kopierat från FASS. Medveten om att tråden är gammal som gatan men detta till alla besserwissers som tror sig veta bäst.. Läs och lär.

Oxazepam interagerar med antikonceptionella medel. En rad studier visar att p-piller kan påverka metabolismen av vissa bensodiazepiner. Hämmande effekter har rapporterats på oxidationen av diazepam, klordiazepoxid, midazolam och alprazolam sannolikt via lätt hämning av CYP 3A4. Inducerande effekter har iakttagits på glukuronideringen avoxazepam och lorazepam. Sannolikt saknar dessa läkemedelsmetaboliska interaktioner klinisk betydelse med tanke på bensodiazepinernas stora terapeutiska bredd.

Bensodiazepiner och alkohol förstärker varandras effekter. Kombinationen bör undvikas.

Den sedativa effekten kan förstärkas vid samtidigt bruk av psykotropa läkemedel, såsom antipsykotika (neuroleptika), hypnotiska och sedativa medel, narkotiska analgetika, anti-epileptika och anestetika. Förstärkning av eufori kan förekomma vid kombination med narkotiska analgetika, vilket kan potentiera det psykiska beroendet.

Bensodiazepiner ska användas med försiktighet vid underhållsbehandling med buprenorfin, pga risk förandningsdepression.

• DreamBitch

Ochdet du ville ha sagt var?

Självklart måste fass ta upp ALLA möjliga interaktioner. Däremot tar fass inte tydligt upp vilka mängder av dessa olika preparat som behövs för att dessa biverkningar ska uppkomma. Inte heller tar fass upp hur en van användare av sobril reagerar på olika kombinationer. Således kan man inte bara bara läsa fass och få en klar bild. Det är många aspekter som bör tas i beaktan.

Svar på tråden Sobril & alkohol