• Anonym

Sobril & alkohol

Är du inte orolig för bensomissbruk? Känns som du ligger väldigt i riskzonen.

• Anonym
    DreamBitch skrev 2013-02-12 19:54:14 följande:
    Drick väldigt långsamt så känner du ju hur du reagerar. Hur man reagerar är ju väldigt individuellt men du blir ju inte kanonfull på en mun öl så ta det lugnt så går det bra.
    Och riskera andningsdepression? Jaa, men jättesmart!
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:15:44 följande:

Behövs ingen källhänvisning..om man har ett sunt förnuft
    Om det skulle vara så känsligt så skulle stora varningstexter pryda fass vilket det inte gör.
    Det finns mediciner där man ska inte ens så mycket som tänka på en droppe alkohol men sobril hör inte till.

Sunt förnuft var det, är det när man läser text som inte finns och målar fan på vägen?

• Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:27:18 följande:

Sunt förnuft är även att man inte dricker alkohol till sådan medicin.Trots att det inte står varningstext skrivet med versaler
    Så det är sunt förnuft att undvika nått som inte är farligt eller kan skada?

Är det fler saker som inte kan skada dig som du undviker?

• Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:33:29 följande:

På första frågan svarar jag så här:Bevis för att det är ofarligt..framlägg det.

På fråga två svarar jag så här:Ej relevant 
    Det är där sunt förnuft kommer in, det fanns stora varningstexter mot alkohol på mediciner som dexofen med det aktiva ämnet  dextropropoxifen, anledning, det var direkt livsfarligt.
    Det finns inga sådana texter på sobril, kan du tänka varför eller måste jag måla upp en bild?

Nej kanske inte, men jag var mest nyfiken.
    Det är många lustiga saker folk får för sig, som att vända när en svart katt springer framför en eller aldrig gå under en stege, undrade mest om jag skulle få fram några sådana här då din "sunda förnuft" verkar vara aning missriktad och hysterisk .-D

• Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:35:38 följande:
    Sömnmedel och lugnande medel

Alkohol förstärker effekterna av sömnmedel och lugnande läkemedel, som till exempel Flunitrazepam, Imovane, Zolpidem, Zopiklon, Oxascand och Sobril. Dessa mediciner bör därför inte kombineras med alkohol.
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Rad.../

_Förstärker_  ja, förstår inte hur det och andningsdepression har gemensamt.
    Sen var rekommendationen att ts skulle dricka lugnt och känna efter så det inte går överstyr.

• Anonym
    solosss skrev 2013-02-13 15:59:57 följande:
    Men och? Man ska inte blanda läkemedel och alkohol även om man tar sin dos och ingen överdos, punkt slut. Skiter i vad du skriver om bipacksedlar. Förstår inte varför du sitter och propagerar för det. Det är väl det ts handlar om? 
    OnT: Mixa inte. Mixa inte. Blanda inte. Gör det inte. PUNKT 
    Ts frågade om vad hon skulle göra, om det var nån fara, svaret på frågan är att nej, det finns ingen fara även om det inte är rekommenderat att dricka alkohol när man tar sådana mediciner.

Om ts bestämmer sig att dricka 1-2 öl så kommer inget mer hända än att ts har det trevligt på kvällen.

• Anonym

Har du samma dos varje dag och är van vid den dosen kan du ta ett par glas men inte mer. Dricker du för mycket kan du bli d-rak och aggressiv bl a.. Vet du att du kan dricka måttligt är det ingen större fara.

• Anonym

Men lägg ner tjafset! DreamBitch har rätt. Känner en överläkare i psykiatri som lärde mig samma sak..

• Anonym
    solosss skrev 2013-02-13 20:25:56 följande:
    JA! och jag kan lova dig att du inte kommer få nån panikattack, att missa medicin en dag är verkligen ingen fara. Du kan t o m ringa din läkare och den kommer säga samma sak. Skit i sobrilen, drick sprit och ha en jävligt skoj afton!! :)
    Att missa bara en dag kan ge abstinens då benzo är väldigt beroendeframkallande. Panikångest + abstinens är ingen bra kombination. inte panikångest + baksmälla heller för den delen. Ta din dos men drick med måtta.
Svar på tråden Sobril & alkohol