• Anonym (snabba svar!!)

Sobril & alkohol

Jag ska på 40års fest, och tar Sobril dagilgen för min ångst/panikångest, då min läkare sagt att jag ska ta dom. Nu ska jag dricka några öl och jag undar om jag kan ta mina sobril som vanlig på morgonen och på eftermiddan,innan jag går på festen jag tar 10mg*3 dagligen. jag har läst på fass att det kan förstärka efeketen av alkoholen, men nått annat står ej, är det någon som har erfarenhet av sobril och öl???

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-12 18:48
    Jag dricker inte så mycket alkohol i vaniga fall, därför jag undrar

• Svar på tråden Sobril & alkohol
  • DreamBitch
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:15:44 följande:

Behövs ingen källhänvisning..om man har ett sunt förnuft
    Det är ju knappast något hållbart argument. Det är till och med ett sämre argument än vad jag har. :)
    Har man ett sunt förnuft och någon som helst kunskap i vad sobril är för en slags bensodiazepin så vet man att det inte medför livsfara att dricka två öl.
    Men som sagt. Jag överlåter till ts att bilda sig en egen uppfattning nu.
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:15:44 följande:

Behövs ingen källhänvisning..om man har ett sunt förnuft
    Om det skulle vara så känsligt så skulle stora varningstexter pryda fass vilket det inte gör.
    Det finns mediciner där man ska inte ens så mycket som tänka på en droppe alkohol men sobril hör inte till.

Sunt förnuft var det, är det när man läser text som inte finns och målar fan på vägen?

• ex ungue leonem
    Anonym skrev 2013-02-13 14:23:54 följande:
    Om det skulle vara så känsligt så skulle stora varningstexter pryda fass vilket det inte gör.
    Det finns mediciner där man ska inte ens så mycket som tänka på en droppe alkohol men sobril hör inte till.

Sunt förnuft var det, är det när man läser text som inte finns och målar fan på vägen?

Sunt förnuft är även att man inte dricker alkohol till sådan medicin.Trots att det inte står varningstext skrivet med versaler
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:27:18 följande:

Sunt förnuft är även att man inte dricker alkohol till sådan medicin.Trots att det inte står varningstext skrivet med versaler
    Så det är sunt förnuft att undvika nått som inte är farligt eller kan skada?

Är det fler saker som inte kan skada dig som du undviker?

• ex ungue leonem
    Anonym skrev 2013-02-13 14:30:58 följande:
    Så det är sunt förnuft att undvika nått som inte är farligt eller kan skada?

Är det fler saker som inte kan skada dig som du undviker?

På första frågan svarar jag så här:Bevis för att det är ofarligt..framlägg det.

På fråga två svarar jag så här:Ej relevant 
  • solosss

Äej men vadfan, skit i sobrilen bara, eller skit i alkoholen. Jag själv är legal pundare (missbrukar stesolid, xanor, lyrika, imovane, theralen, osv osv) och INGET av det är smart att mixa med alkohol hur lite man än dricker. Alkohol är satans påfund. Sup hur hårt du vill men du kommer få ta konsekvenserna av det, och dom är icke roliga. Hjärtstillestånd, koma, medvetslöshet, depression... Lycka till. 

• Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:33:29 följande:

På första frågan svarar jag så här:Bevis för att det är ofarligt..framlägg det.

På fråga två svarar jag så här:Ej relevant 
    Det är där sunt förnuft kommer in, det fanns stora varningstexter mot alkohol på mediciner som dexofen med det aktiva ämnet  dextropropoxifen, anledning, det var direkt livsfarligt.
    Det finns inga sådana texter på sobril, kan du tänka varför eller måste jag måla upp en bild?

Nej kanske inte, men jag var mest nyfiken.
    Det är många lustiga saker folk får för sig, som att vända när en svart katt springer framför en eller aldrig gå under en stege, undrade mest om jag skulle få fram några sådana här då din "sunda förnuft" verkar vara aning missriktad och hysterisk .-D

• ex ungue leonem
    Anonym skrev 2013-02-13 14:42:42 följande:
    Det är där sunt förnuft kommer in, det fanns stora varningstexter mot alkohol på mediciner som dexofen med det aktiva ämnet  dextropropoxifen, anledning, det var direkt livsfarligt.
    Det finns inga sådana texter på sobril, kan du tänka varför eller måste jag måla upp en bild?

Nej kanske inte, men jag var mest nyfiken.
    Det är många lustiga saker folk får för sig, som att vända när en svart katt springer framför en eller aldrig gå under en stege, undrade mest om jag skulle få fram några sådana här då din "sunda förnuft" verkar vara aning missriktad och hysterisk .-D

Vad rart skrivetSkrikandes
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-13 14:35:38 följande:
    Sömnmedel och lugnande medel

Alkohol förstärker effekterna av sömnmedel och lugnande läkemedel, som till exempel Flunitrazepam, Imovane, Zolpidem, Zopiklon, Oxascand och Sobril. Dessa mediciner bör därför inte kombineras med alkohol.
    www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Rad.../

_Förstärker_  ja, förstår inte hur det och andningsdepression har gemensamt.
    Sen var rekommendationen att ts skulle dricka lugnt och känna efter så det inte går överstyr.

Svar på tråden Sobril & alkohol