• MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Lämna barnet i sin egen avföring om att det finns bajs i blöjan eller utanför på barnets lakan.
    Vänta med att torka upp kräks som är ett resultat av kuren tills det att barnet har somnat.
    Se på när på är barnet skadar sig själv utan att ingripa när det har fastnat i spjälorna med ett ben eller dunkar sitt huvud hårt i väggen.
    Låt barnet skrika länge om det krävs (det är av ilska!), ibland krävs timmar, med en ramsa eller musik som överröstar barnets skrik i bakgrunden.
    Sätt i öronproppar och låtsas inte se och höra barnet när det vaknar eller vill ha uppmärksamhet utanför schemat. Du har ju viktigare saker för dig än att bry dig om en sur unge. Livskriser får man ta hand om själv, också spädbarn.
    Amma efter schema. Runt en månad ska det första nattmålet bort, vid 2 månader det andra. Förvåningen är större än hungern när barnet skriker..
    Håll fast barnet i ett "ömt" grepp om det inte vill äta lika mycket som du tycker att det bör äta. Att truga är bra.
    Gå emot alla rekommendationer gällande mat, det är inget fel att börja med mat vid 3 månader.

Det finns mycket mer så lägg gärna till..

Det var en liten sammanfattning i alla fall och jag har inga problem med att visa på att det är sanningen. Är det inte dags att lägga ner nu på allvar, Anna Wahlgren? För barnens skull och också din egen.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 09:51
    Man borde väl, utan att dra in Anna Wahlgrens person och den familjekonflikt som pågår i familjen, se att flera av de råd som ges i böcker och forumet inte hör hemma i en modern värld? Att dessa råd är hjärtlösa och inte tar hänsyn till barnets känslomässiga och ibland fysiska utveckling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 22:20
    Oavsett om ni är kritiska till mycket eller helt eller delvis delar hennes syn på barn är ni välkomna att delta i tråden. Jag ser helst att tråden är fri från personangrepp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-13 00:00
    Åter igen, låt bli personangrepp. Tråden handlar om METODERNA och de RÅD som hon har gett och ger och inte om hennes person lika lite som den handlar om personerna som deltar i tråden.
  • Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
  • Erika1972

Nu klipptes inlägget av, märkligt, gör så ibland.

Jo, sonen har bästa sömnen i familjen :)! Det tog två dagar av vagnande. Nöjd bebis och pigga och bra föräldrar blev resultatet av 2 nätters fixande.

Tycker hon har rätt i att föräldrarna "leder flocken" och att barnet behöver rutiner och vägledning för att känna sig tryggt. Sedan finns det säkert mindre bra saker, som med allt annat här i världen.

• Erika1972

Första natten tog det ca 15-20 min av intensivt vagnande. Natt två ca hälften. Natt tre sov han fint över nattmålet. Helt fantastiskt för trött bebis och trötta föräldrar.

• Ellie
    Erika1972 skrev 2013-07-11 11:06:51 följande:
    Första natten tog det ca 15-20 min av intensivt vagnande. Natt två ca hälften. Natt tre sov han fint över nattmålet. Helt fantastiskt för trött bebis och trötta föräldrar.
    Grattis! Det låter som att metoden fungerat bra för er, utan större bekymmer.

Kritiken mot SHN och AW's övriga metoder handlar mest om de fall där det inte går så lätt som för er. Där barnen skriker förtvivlat i timmar och dagar, där föräldrarna är lika förtvivlade och undrar om de gör rätt, och behöver bekräftelse från AW mfl att det är ok att (mot alla föräldrakänslor) fortsätta med dessa plågsamma kurer. När de då får hejarop och uppmuntran trots att allt sunt förnuft säger emot att kuren är bra för just detta barn. Du kanske redan har läst en del sådana trådar i hennes eget forum. Om inte, läs tex inlägg 1636 & 1638.

Barn är olika. AW har en (enl mig) mycket märklig syn på hur barn fungerar, och hennes metoder kan säkert vara fantastiska för vissa individer, men hon vill påstå att de skall fungera för alla, och att det bara är att konsekvent fortsätta att behandla barnet enl hennes sätt, trots att det uppenbart mår dåligt av det.

Ingen kritik mot dig, eller att du använt SHN och är nöjd.
  • Erika1972

Jag tror inte att det funkar på alla barn, av egen erfarenhet. Vi försökte med vår tvåa men njet...det gick inte alls lika bra..så vi lade ner och det tog nog 1,5 år innan han sov mer än 4 timmar i sträck.

Är man utrustad med en portion sunt förnuft tror jag att Barnaboken och SHN är bra inspiration.

Nu har vi fått tvillingtjejer och i natt sov de för första gången 6 timmar i sträck, ca 10 v gamla. Vi buffade dem lite i rumpan liggandes i sängen när de vaknade vid 4 tiden, och de somnade om snällt utan knappt ett pip.

• Ellie
    Erika1972 skrev 2013-07-11 18:35:49 följande:
    Jag tror inte att det funkar på alla barn, av egen erfarenhet. Vi försökte med vår tvåa men njet...det gick inte alls lika bra..så vi lade ner och det tog nog 1,5 år innan han sov mer än 4 timmar i sträck.

Är man utrustad med en portion sunt förnuft tror jag att Barnaboken och SHN är bra inspiration.

Nu har vi fått tvillingtjejer och i natt sov de för första gången 6 timmar i sträck, ca 10 v gamla. Vi buffade dem lite i rumpan liggandes i sängen när de vaknade vid 4 tiden, och de somnade om snällt utan knappt ett pip.
    Kan hålla med om detta. Man kan nog hitta en del godbitar i boken om man läser med skepsis och sunt förnuft. Problemet blir när tyvärr inte alla har samma förnuft, vänder sig till AW och hennes medhjälpare för råd, och sedan fortsätter in i det oändliga trots att det känns så fel, för att folk hejar på och menar att man förstör allt om man avbryter eller gör något som avviker från kuren.

Skönt att höra att det ändå finns folk som lyssnar till sina barn och inte kör på "bara för att det borde gå".
  • Erika1972

Precis - enig. Sunt förnuft, lyssna till sin egen känsla och det specifika barnets behov i kombo med erfarenheten hos någon som trots allt fött 9 barn

• Erika1972

Klippte igen..suck!

Tyckte att hon trots allt beskrev det nyfödda barnet på ett bra sätt samt att det gav oss som föräldrar orken/självförtroendet att ta oss ur sömnlöshetens dvala och orka skapa bra rutiner för våra barn med mat, mys och umgänge/delaktighet och sömn på regelbundna tider.

• My opinion
    Erika1972 skrev 2013-07-11 22:28:45 följande:
    Precis - enig. Sunt förnuft, lyssna till sin egen känsla och det specifika barnets behov i kombo med erfarenheten hos någon som trots allt fött 9 barn

plocka bort det där med erfarenheten så kan jag hålla med. Om det vore så att AW såg sina egna fel och använde dem för att folk ska slippa göra samma misstag då kunde man pratat om erfarenhet men som det nu är så har hon ju misslyckats med att ge barnen en trygg och bra uppväxt, vad är det för "erfarenhet" för andra att ta efter?
  • Erika1972

Fast jag kunde ändå plocka upp hennes erfarenhet i teorin och omvandla den till min egen praktik om du förstår vad jag menar?!

• Ellie
    My opinion skrev 2013-07-11 23:13:38 följande:

plocka bort det där med erfarenheten så kan jag hålla med. Om det vore så att AW såg sina egna fel och använde dem för att folk ska slippa göra samma misstag då kunde man pratat om erfarenhet men som det nu är så har hon ju misslyckats med att ge barnen en trygg och bra uppväxt, vad är det för "erfarenhet" för andra att ta efter?
    Håller med. Att man fött 9 barn betyder inte att man vet hur barn fungerar.
    Erika1972 skrev 2013-07-11 23:21:25 följande:
    Fast jag kunde ändå plocka upp hennes erfarenhet i teorin och omvandla den till min egen praktik om du förstår vad jag menar?!
    Du verkar ha lyckats bra, men jag tror att du gjort det för att du i grunden är en vettig människa, som medvetet eller omedvetet väljer att ignorera stora bitar av vad hon skriver, eller som väljer att göra om SHN till något annat än vad den är (plocka de bitar som passar dig), men få tips därifrån.
    Skillnaden hade varit om du envisats med att fortsätta köra SHN med andra barnet (så som AW förespråkar). Fortsatt och fortsatt, trots att det inte fungerade bra. När du tvivlat på metoden skulle du vänt dig till forumet och fått uppmuntrande ord om att trots allt hålla ut trots att det känns fel.

• Erika1972

Det är mycket möjligt att det är så, jag har använt delar av det hela och det har hjälpt mig. Speciellt som förstagångsförälder, galet trött och osäker, var boken ett stöd trots allt. I kombo med det berömda sunda förnuftet, kommer man långt med det mesta tycker jag. !

• My opinion
    Erika1972 skrev 2013-07-11 23:21:25 följande:

Nej jag förstår inte hur du menar. Jag är den första att hålla med om att man kan lära av andras misstag men det är ju inte det du menar, eller hur. Det låter som att du menar att trotts att AW själv förnekar att hon gjort fel eller misslyckats så kan man göra som hon säger för det bygger på hennes erfarenhet. Om man gör en liknelse med en person som krockar bil efter bil så vore det idiotiskt att fråga om råd om hur man ska köra bil om personen. Själv anser att den är som en Gud. Om personen där emot är medveten om att den är anledningen till krockarna så kan man lära mycket från personen som kan lära ut varför hen krockade så man kan undvika samma misstag.. Så om du inte menar lära sig av henne som avskräckande exempel så förstår jag inte vad du menar.
  • My opinion

Detta är taget från Lady Dahmers blogg där hon saxat citat ut AWs Barnaboken. Att folk inte redan vid dessa kommentare insåg att damen inte ska användas som föredöme och att hennes erfarenhet inte lett fram till insikter som ska spridas om även barnen ska få bra erfarenhet. Jag kan ge henne att hon gjorde att föräldrar började lita till sig själva istället för till auktoriteten. Senare har ju det ändrats i de fallet föräldrarnas egen röst nte håller med AW då är dt AW som gäller. (Eftersom jag skriver på en iPad och det av någon anledning inte blir blanka rade då så försöker jag med streckistället för att se om det blir lättare att läsa) --------------------------------------- "Best of Anna Wahlgren: ?Det var hela femton minuter mellan sammandragningarna, [...] medan jag väntade groggade jag med vänner i allmän feststämning.? ?Att rökning skulle ge för små och för tidigt födda barn betvivlar jag [...] Genom nio graviditeter har jag varit storrökare? ?Man kan utsätta barn för skilsmässor, uppbrott, flyttningar, avbrutna kamratkontakter, upprepade skolbyten utan att för den skull nödvändigtvis skada dem.? ?En mycket aggressiv sexårig flicka var hos mig med sin mor. [...] Jag tog ifrån henne barnet och bad henne komma med mig ut i köket. Där la jag händerna om hennes hals. ?Om inte du uppför dig som folk, så tänker jag strypa dig, lilla vän.? ? ur Barnaboken ----------------- Händelsen i det sista citatet kommenterar AW så här "Detta barn var ytterligt disharmoniskt och stod i strid med allt och alla. Jag känner hennes bakgrund, och den är tragisk. Detta ger henne emellertid inte fribiljett till ett oacceptabelt beteende." ---------------- Tydligen gäller det där med oacceptabelt beteende inte AW själv. Att mordhota femåringen borde väl hamna i den kategorin.

• Litet My

Undrar lite också om de som säger sig ha kört shn verkligen gjort det enl AW, någon skrev tidigare "vi har buffat och vi har vagnat" vilket inte är specifikt AW, och precis som att det blir fel att säga att "jag körde 5 mm, men gick in när bebisen började skrika" då har man INTE kört 5 mm.

• Erika1972

Jag har kört enligt instruktionerna i Barnaboken, och som tidigare nämnt, funkade fantastiskt på vår förste son på bara två nätter.

Gjorde precis likadant med tvåan, som inte responderade på samma sätt (det visade sig att han var mjölkproteintolerant och hade ont i magen).

Tyckte mig ha användning av hennes sätt att strukturera upp dagarna och våga "ta ledningen" som osäker förstagångsföderska.

• My opinion

Vad jag förstått så är eller var Anna W med i Kommittén för mänskliga rättigheter som kommer ut scientologerna. De bedriver kampanj mot psykiatrin. Om det stämmer förklarar det kanske varför AW struntar i vad barnläkare säger.

Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..