Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Lämna barnet i sin egen avföring om att det finns bajs i blöjan eller utanför på barnets lakan.
    Vänta med att torka upp kräks som är ett resultat av kuren tills det att barnet har somnat.
    Se på när på är barnet skadar sig själv utan att ingripa när det har fastnat i spjälorna med ett ben eller dunkar sitt huvud hårt i väggen.
    Låt barnet skrika länge om det krävs (det är av ilska!), ibland krävs timmar, med en ramsa eller musik som överröstar barnets skrik i bakgrunden.
    Sätt i öronproppar och låtsas inte se och höra barnet när det vaknar eller vill ha uppmärksamhet utanför schemat. Du har ju viktigare saker för dig än att bry dig om en sur unge. Livskriser får man ta hand om själv, också spädbarn.
    Amma efter schema. Runt en månad ska det första nattmålet bort, vid 2 månader det andra. Förvåningen är större än hungern när barnet skriker..
    Håll fast barnet i ett "ömt" grepp om det inte vill äta lika mycket som du tycker att det bör äta. Att truga är bra.
    Gå emot alla rekommendationer gällande mat, det är inget fel att börja med mat vid 3 månader.

Det finns mycket mer så lägg gärna till..

Det var en liten sammanfattning i alla fall och jag har inga problem med att visa på att det är sanningen. Är det inte dags att lägga ner nu på allvar, Anna Wahlgren? För barnens skull och också din egen.

Avskyr CIO-metoder.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 09:51
    Man borde väl, utan att dra in Anna Wahlgrens person och den familjekonflikt som pågår i familjen, se att flera av de råd som ges i böcker och forumet inte hör hemma i en modern värld? Att dessa råd är hjärtlösa och inte tar hänsyn till barnets känslomässiga och ibland fysiska utveckling?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-15 22:20
    Oavsett om ni är kritiska till mycket eller helt eller delvis delar hennes syn på barn är ni välkomna att delta i tråden. Jag ser helst att tråden är fri från personangrepp.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-13 00:00
    Åter igen, låt bli personangrepp. Tråden handlar om METODERNA och de RÅD som hon har gett och ger och inte om hennes person lika lite som den handlar om personerna som deltar i tråden.
  • Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..
  • MalinEddie

Givetvis bör man också flaskmata enligt strikt schema, jag var lite snabb där.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    orolig2121 skrev 2013-02-04 00:19:38 följande:
    Eller så är det dags att sluta klaga på henne?
    Loriyana skrev 2013-02-04 00:20:55 följande:

Motivera gärna era svar.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    orolig2121 skrev 2013-02-04 00:28:15 följande:
    Nu har jag inte läst något av Anna Wahlgren, men är det inte dags för en tråd som tar upp lite bra råd hon har gett? Det måste väl finnas sådana också?
    Ja, någon annan som förespråkar hennes metoder har fritt fram att skapa en sådan tråd?
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-05 17:23:55 följande:
    Eftersom en bekant till mig tycker att SHN är helt otroligt bra och det med "vargatimmen" fått henne att förstå sin bebis... Samtidigt som hon tycker att hela grejen med anknytningsteorin är helt underbar så bestämde jag mig för att läsa boken, lånade den idag och redan efter ett par sidor blir jag ledsen.
    Oj, hur går det ihop? Anna Wahlgrens egensnickrade teorier och anknytningsteorin är så långt ifrån man kan komma.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Ett exempel ur TS:
    "Spring sedan inte och byt och härja på natten. Bädda med plastad frotté under lakanet så madrassen skyddas och låt honom hålla på bäst han vill, tills han tröttnar (för det gör han, om ingenting händer). Budskapet är PÅ NATTEN HÄNDER INGENTING. Ramsa honom till den informationen med en attityd av självklarhet. Vill kan kissa och bajsa i sängen - vilket han naturligtvis inte vill, egentligen - så får det vara upp till honom. Tråkigt, men ingenting du kan avhjälpa genom att ständigt bekräfta eländet, dvs springa där och försöka lösa "problemet" åt honom, vilket är, och blir, underhållning. Det får han ta hand om själv. För på natten händer ingenting, som sagt."
    php5.web-3.crystone.se/annawahlgren.com/forum/viewtopic.php

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Ett annat:

"Avvakta några nätter kring månadsskiftet och se om barnet visar tendenser till att sova över. Om inte, bestäm en natt då nattmålet ska bort. Bestäm det på morgonen - så att dagen verkligen blir fullmatad, i ordets rätta bemärkelse!

Lägg den lilla att sova i vagn för natten. När hon så vaknar och skriker på mat, sätt igång och vagna. Säg ingenting och undvik att röra vid barnet.

Dra med både långa och snabba, stadiga tag, fram och tillbaka, fram och tillbaka. Hela din arms fulla längd ska nyttjas när du skjuter armen ifrån dig och tempot vara snabbt. Det är alltså inte fråga om några små snåla, försiktiga, gulliga rörelser (då kan du få stå där hela natten. Barnet tycker det är underbart! Men vi vill att den lilla älsklingen ska få korn på sin förmåga att sova och somna om själv). Skriker barnet rejält, får du också ta i rejält. En ordentlig knyck ska påbörja varje drag, ungefär som om du högg vagnen i sista sekunden för att hindra den från att trilla nerför ett stup.

Det tar en stund innan barnet somnar om, eftersom det aldrig hänt förut i hela långa lilla livet att man inte fått mat så fort man bett om det. Förvåningen är större än hungern. Dra på stadigt, rytmiskt! Framhärda. Det skär i hjärtat på dig, men betänk att det spädbarn som inte av sig självt sover över vid månadsskarven sällan gör det senare heller. Nattklubben sträcks ut i det oändliga, därför att barnet kommer att fortsätta att vänta på din hjälp.

Efter ca tjugo minuter, så här allra första gången, sover den lilla igen. Då har du slutat dra vagnen strax innan, dvs så fort den lilla tystnat och blivit stilla. Sluta mjukt, med några små, snabba skakningar i handtaget.

Första natten får du gå upp och dra minst två, antagligen tre gånger. Andra natten får du dra vagnen mist en, antagligen två gånger. Tredje natten får du dra en gång. Eller ingen. Sedan sänker sig friden."

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/verktygsladan-standardmodellen-sammanfattning

Ett tredje:

" Vargtimmen kan spöka i flera veckor. Barnet vaknar en eller flera gånger mellan 4 och 6 eller somnar inte om alls, i början. Ha tålamod! Gå inte in, annat än möjligen en enda gång vid totalkris. Mota Olle (vargen) i grind redan när lilla ungen vaknar, glad, med en ramsa x4 i ljus och vänlig och betryggande ton, som säger att dagen inte har börjat än (för barnet). Undvik senare i det absolut längsta att göra något. Gör andra ljud i huset, eller låt det vara tyst. Om och när du känner att du verkligen inte orkar höra mer - en utgångspunkt som är psykologiskt nyttig därför att den avhåller dig från att tycka synd om barnet, som det inte synd om ett dugg (det är bara att lägga sig ner och sova, och det kommer den lilla älsklingen snart på också, om inte annat så av rena tristessen), kan du ge en mycket bestämd, hög, småarg ramsa, som talar om att du och resten av världen fått nog. Vid komplett desperation, lägg tillrätta, men i så fall bara en enda gång under morgonen och under tystnad. Ut genast. Ramsa, sätt punkt och gå."

www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/shn-tips-pa-vagen

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-05 18:45:53 följande:
    Ja det undrade jag med.Ena stunden hylla hon SHN och andra stunden satt hon intresserat och glatt och lyssna på det här med ap (vilket jag tror jag tillhör, efter att ha läst lite om det).
    Man kan väl till viss del säga att AP är anknytningsteori i praktik. Samtidigt tycker jag AP på detta forum (jag vet inte vad det är du har läst?) ofta liknas med en metod, det är verktyg som ska följas osv enligt vissa t.ex. Oavsett ser jag varken att anknytningsteorin eller AP som det är menat och AW teorier om barn står nära varandra på något sätt. I alla fall inte om man ser till spädbarn och/eller sömn.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Här är hela krönikan som hon har skickat till aftonbladet och expressen med tanke på att det diskuterades tidigare:
    www.annawahlgren.com/index.php/view/svenska/manadens-kronika-februari-2013

Där skriver hon bland annat att flera barn har tagit avstånd från henne (någon undrade över det).
    Själv börjar jag ärligt talat tycka att det är synd att det skulle till något så tråkigt som en familjekonflikt för att människor skulle börja ifrågasätta hennes roll som expert på barnuppfostran mer än vad gjordes tidigare. Att hon skulle sälja färre böcker. Att inte lika många trådar skulle startas på hennes forum. Det borde räcka med vad hon själv ger för råd i böcker och på forumet för att få upp ögonen men idag har det mesta kommit att handla om denna konflikt mor och dotter emellan och deras person och hobbypsykologi (är AW alkis, vem har borderline?) istället för de råd och metoder hon förespråkar. Även om den uppmärksamheten hjälper också i sak (ja, det är inget jag tänker förneka, är jag ledsen över att hon säljer färre böcker? Nej!) känns det någonstans som att fokus är fel. Det är mycket möjligt att hon har varit en dålig mor och gått över gränsen i sitt eget föräldraskap (det finns väl inga tvivel egentligen då hon också bekräftar det själv?) och att hennes dotter är en trasig person av just den orsaken, helt eller delvis, eller av annan oesak. Det är nog mycket vi inte vet när det kommer till detta. Det vi däremot vet är att hon påverkar barn av idag genom de råd och metoder hon förespråkar.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    lisafisaa skrev 2013-02-07 17:28:10 följande:
    Jag får det riiiiiiktigt dåligt när jag läser detta. Hur kan någon praktisera detta som Anna Wahlgren skriver och säger.
    FY FAN! 
    Hon ger goda råd också, det får jag väl henne, men det är inget unikt för henne utan det finns människor av idag som säger sig ha barnexpertis som ger samma råd och inte på något sätt uppmuntrar föräldrar att vanvårda och ignorera sina barns känslor som hon har gjort och gör.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..