Inlägg från: MalinEddie |Visa alla inlägg
  • MalinEddie

Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..

Även om man söker regelrätta alternativ/metoder finns det ju en hel del att välja på som inte ska innebära ensam gråt för bebisen:
    Tassmetoden
    Stolmetoden
    De fyra S:en och ett V
    PU/PD från Babywhisper
    Somna utan gråt(ingen regelrätt metod men en bok med också konkreta tips)

Nu säger jag inte att det inte finns vissa brister också här enligt mitt sätt att se på det men ensam gråt ska det ju inte vara tal om. Eller hårdhänta verktyg.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Sulitelma16 skrev 2013-02-19 08:35:41 följande:
    Klokt det som 1969 skriver här ovanför!
    Anna Wahlgren fick argumetera KRAFTIGT mot den då rådande "amningen efter klockan" var fjärde timme. Hon har även kritiserat hela läkarkåren för att de alltför lättvindigt skriver ut sömnmedel till barn. Det har bidragit till att hon har en del fiender bland läkarna som gärna vill kritisera hennes metoder.

Nja, jag tror att hon gärna vill tro att det är därför de kritiserar henne idag. Det är lite av ett försvar gissar jag. Som att två fel skulle göra ett rätt i vilket fall?Jag tror snarare att det handlar om att hon rekommenderar att barn ska sova på mage trots att det ökar risken för PSD. Det var därför de gick ut med en protestskrivelse som delades ut på landets BVC t.ex och har skrivit kritiska artiklar i ämnet. Jag tror också att det handlar om att de ser brister i hennes metod som kan komma att ha en negativ eller rent av farlig påverkan på barnet. Precis som många av oss gör här. Det var därför svenska barnläkarföreningen anmälde sajten till BO.
    www.sydsvenskan.se/sverige/lakarkritik-mot-nattning-pa-natet/

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Vissa saker har blivit bra förutsägbara. AW bad mamman i exemplet avbryta (tack för det!). Synd bara att samma sak pågår i var och varannan tråd, vari ligger skillnaden? Varför "hoppar" inte AW (som knappt syns till på kurforum numera) in i alla dessa trådar och ber föräldrar avbryta, tänka ett varv till?
    Tyvärr så vill mamman fortsätta trots detta..
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=35121&start=30

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-02-19 20:36:34 följande:
    Det lät ju hoppfullt, tyckte jag...tills jag läste i tråden. För det var ju inte av omtanke om barnet som AW bad henne avbryta, utan för att mamman inte var tillräckligt bestämd och inte tillräckligt insatt i "verktygen"!?
    Så är det ju alltid. Hon kan ju inte säga något negativt om kuren som sådan utan felet ligger alltid hos de opålästa föräldrarna. Hon brukar dock vara mycket mer brutal i sina svar annars.
    Jag hoppade in i en annan ny tråd bara för att spinna vidare på vad jag skrev tidigare. Varför bad ingen denna förälder avbryta? För att hon inte var tillräckligt ifrågasättande? Varför ber de nu henne bli en inspiration för att andra föräldrar?
    "Nu ska jag nog ha en smäll på fingrarna igen
    Men jag har så svårt att lyssna på hans skrik. Han vaknade vid fyra igen. Jag gav pangramsa och han tystnade. Men sen sätter han igång igen. Jag låter honom reagera, han tystnar och jag bekräftar. Går igång igen. Så håller det på i två timmar, jag ramsar fem gånger med bekräftelse då han tystnar, under den här tiden. Till slut jobbar än upp sig, och jag undrar hur länge man egentligen kan låta ett barn skrika? Jag hör att han hulkar, så jag går in och buffar. Bekräftar hans lugn och han sover vidare i två timmar.

Jag vet ju att jag inte får buffa! Men hur länge ska man stå ut med att höra dem skrika? När är det egentligen kris?

Detta var i alla fall hans enda uppvak, om än ett långt. Han sov ofta sammanhängande timmar innan det!

Men ska jag bara låta honom vara? Tar han inte skada? Jag skramlade i köket massor men tror inte det hjälpte så mycket."
    "Vårt problem ännu är morgonen. Jag blir så nervös när han vaknar på morgonen för jag vet inte hur jag får honom lugn. Han jagar upp sig och lyssnar inte på ramsan. När det närmar sig god morgon och han fortarande inte är lugn är det svårt att veta vad man ska göra. Några gånger tidigare i veckan buffade jag, en gång chocktystade vi honom med hög hostning för att kunna gå in och göra morgon när han var lugn. I morse ramsade vi och gjorde snabb morgon nät han hade lugnat ner sig. Då hade han gastat i 45 min.

Men blir det inte fel budskap när vi ramsar och sen gör morgon? Då kan han väl knappt koppla det till att sova? Jag testar att skramla i köket osv, men han vill bara upp. Hur ska jag göra?
    Och det är inte okej att göra morgon trots att han skriker och klagar? Han får ju änddå inte komma upp förrän vi kommer in."

"Jag måste få hjälp! Nuvhar han varit vaken sen 05.13 och beklagat sig. I en timme alltså. han skriker nu, så han hulkar. Det är 40 min kvar tills vi ska gå upp. Jag har jättesvårt för att höra honom skrika så här. Särskilt när jag vet att han kämpar med en hosta, jag tror det är därför som han inte vill/kan sova.

Först babblade han bara. Då lät jag honom vara. Jag ramsade först när han började bli högljudd och arg. Och sen när han skrek.

Jag vet inte vad vi ska göra med dessa tidiga morgnar. Han lyssnar inte till ramsan. Jag skramlar i köket men det hjälper inte."
    "Först bökade och skrek han i en halvtimma. Vi fick gå ut och ramsa utanför för att få honom lugn. Han satte igång igen vid 01, och vid 02. Vid 02 skrek han i en timma. Tills han blev nöjd med ramsan.
    Även vid 05 bökade han en stund."
    "Måste bara få fråga en sak. Jag vet att man inte ska se bakåt och älta, det förstör attityden. Men jag har så svårt att släppa.
    Första natten fick lillen skrika en hel del. Han blev helt vansinnigt arg när jag slutade buffa och gick ut med ramsan. Det har plågat mig länge om jag lät honom skrika för mycket. Jag ville låta honom reagera och ville också ur buffträsket som vi varit fast i länge.

Men kan de skrika för mycket? Fick jag inte till lugnet ordentligt? Eftersom han fortfarande vaknar ett par gånger om nätterna, och inte lyssnar till ramsan om morgonen.

Bara tankar som vägrar lämna mitt huvud. Är en stark självkritiker och livrädd för att göra fel.

Är förresten så glad för alla svar och imponerad över alla som orkar engagera sig!"
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=32302&start=60
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    I969 skrev 2013-02-18 23:18:59 följande:
    Nog kan det i sämsta fall vara så att föräldrar kurar av bekvämlighet, men jag har svårt att tänka mig att så huvudsakligen är fallet. Jag tror att de flesta som hamnar i en dålig sov-situation och vänder sig till AW känner sig väldigt osäkra. Är det SÅ konstigt?? Man frågar sig så klart var felet ligger, jag gör allt jag kan för mitt barn och ändå är bebisen ledsen, vaknar stup i kvarten o.s.v. Det verkar inte rätt. Man vänder sig till de som är "experter", som har fått massor med bebisar att "sova gott" och vara nöjda. När man så är mitt i kuren och känner sig chockad och ledsen över skriken, ja då får man veta att man bara inte har rätt attityd av trygghet, att skriken bara är ilska eller en fråga för att barnet inte fått ordentligt besked. Tar jag upp min bebis nu så är allt förstört! då överför jag min oro och ångest direkt till min bebis. Alltså, det låter kanske konstigt att låta sig övertygas av sådana resonemang, men vi får inte glömma att den som följer kuren följer "expertens" råd. Att föräldrarna skulle vara känslokalla, borde anmälas till soc o.s.v. ser jag som ett felslut i tankebanan. Den som ska ifrågasättas eller anmälas är den som ger råden, det är min åsikt.
    Jag tycker att du har en stor poäng här.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Nu har jag läst ikapp av vad som skrevs igår/idag (det borde man kanske göra innan man börjar babbla?:) och min åsikt är den att det ligger mycket i vad 1969 skriver o det inlägg jag citerar ovan. Jag tror absolut att föräldrar med ett stort kontrollbehov och som vägrar anpassa sig till barnet hamnar där. Jag tror också att fullt "normala" föräldrar hamnar där efter att ha läst boken som lovar något som känns väldigt trevligt om man lider av sömnbrist och inte tänker speciellt långt. Inte får stöd någon annanstans. Jag tror att det är svårt att sätta en "kategori". Tanken att följa barnet är helt rätt men ibland märker man kanske att något också fattas barnet och får man inte gehör på BVC vänder man sig till andra "experter". Det är dock för mig konstigt, att man idag vänder sig dit med tanke på den kritik som faktisk riktats mot hennes metoder. Att man lyckas se förbi det innan man ens hamnar där. Väl där, ja då tror jag att orsaken till att man hamnade där till första början spelar mindre roll.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-19 21:23:41 följande:
    Så låter det ju inte när man läser AWforum...
    Jag blir ju allvarligt störd när jag läser sånt här på AWforum, i tråden som Malin länkade:
    "Lillen börjar bli övertrött. Han får ju inte alls så många timmar som han behöver. Han sover ju bara 10-11 timmar per natt. "
    Vänta, va?
    Och eftermiddagsluren hade de tagit bort. Hjälp.
    Ja, det är hemskt och detta var inte en tråd jag valde utan en tråd nära den andra som jag började läsa och samma sak. I stort sett alltid samma sak. Frågan till AW och alla andra som förespråkar hennes metod, varför är detta ett bra exempel när det andra hade brister? Jag förväntar mig givetvis inget svar.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie

Den näst puffade tråden och exempel ur den.
    "Nätterna går bra som sagt bra nu men hon har vaknat 30 min tidigare varje morgon och vill inte somna in igen så det blir några ramsor och varje gång vi kommit in så har hon bajsat ( inte lätt att somna om då). Dock är hon rätt missnöjd när vi lägger henne och det blir en del skrik/frågor i ca 15-30 min innan hon somnar (både på första dagsluren då hon läggs inne och till natten) Därtill så tar det ett tag innan hon somnar in sin första dagslur på morgonen. Hon läggs 08.45 och ska sova till 09.30 men somnar oftast inte förren 09.00-0915. Hur ska jag göra? ge henne en extra kvart eller tänka att hon läggs 08.45 men ska sova 09.00-09.45?förstår ju att barnen inte kan somna på 1 minut."
    "Japp, nu är första 11 dagarna över och som jag har förstått det så är det nu det kan börja krångla och det är samma hos oss. Nu börjar vår kära dotter vakna 05.30-05.45 och är inte alls nöjd med ramsan. Har förstått att man ska ta en strategi och hålla sig till den så att man inte ger olika "svar" men hur länge ska jag ramsa innan polletten faller ner? ska vi fortsätta att konsekvent bara använda ramsan eller lägga dit nya saker som tex dammsuga, musik? som föreslås här på forumet eller ska vi fortsätta ramsa? Känns superjobbigt att lyssna på en missnöjd/ledsen liten tjej som ropar & ropar men ingen som kommer ..

Även dagslurarna har börjar krångla. Hon vaknar ofta efter 30 min när hon ska sova 45. Och på långluren tar hon ibland upp till 30 min på sig att somna och vaknar sedan 20 min tidigare vilket innebär att hon bara får mindre än 1 timmes sömn.

Har även fortfarande problem med kvällsläggningen då hon gallskriker. Hur länge ska det pågå? Har svärmor som kommer på besök om en vecka och är jättenervös att hon kommer att tycka att vi är dåliga föräldrar som bara låter vårt barn skrika utan att gå in till henne.
    Dagsläggningarna går dock bättre och där blir det bara några frågor innan hon somnar."
    www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php&t=32734&start=15

Varför gick ingen in där utan istället fortsatte heja på?

Anledningen till att jag postar dessa citat är inte för att hänga ut eller ifrågasätta föräldrarna. Det jag ifrågasätter och önskar att andra ska uppmärksamma är den/de metoder och råd de följer som kommer från AW.

Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    I969 skrev 2013-02-19 22:48:37 följande:
    Ja, visst verkar det märkligt att man kan undgå den kritik som riktas mot AW:s metoder, eller är det kanske inte alls konstigt? Alla hänger ju inte på FL. Och det finns gott om rosenberättelser om livet efter kuren. Jag tycker att jag hör den osäkerhet och förtvivlan som föräldrarna känner när de inte "får" ta upp sin skrikande bebis. De där rodnande smileysarna som följer när man råkat tänka att bebisen behöver räddas, hur förmås man att skämmas för den tanken? Det finns uppenbarligen ett väldigt övertygande byggnadsverk av "sanningar" bakom. Läs, läs så ska du förstå och lära dig så att din bebis kan bli trygg och må bra... Jag ser framför mig en jätterädd och osäker förälder - inte en känslokall, egoistisk barnmisshandlare. Brukar inte trådarna ofta sluta lite"rumphugget"? Är det kanske så att många ändå inser hur absurt det är och bryter?
    Nu handlar det ju om mer än familjeliv om man ser till de senaste åren.
    Förutom det håller jag med dig helt. Jag ser samma förälder.
    Avskyr CIO-metoder.
  • MalinEddie
    purple box skrev 2013-02-19 23:01:31 följande:
    Jag tror också det oftast är så. Till och med känner en som är så, osäker och vill inte göra fel. Vilket jag förstår. Men ändå inte, i de fall där det faktiskt fortsätter. Det är nog för att jag bara vill ta upp det lilla barnet och krama. Och gärna försöka med att hitta en annan väg med föräldrarna. Förhoppningsvis slutar de så för att de avbryter och hoppas att de hittar en bättre väg.

Jag tycker mig i alla fall se ett ljus bland dem som inte följer SHN fullt ut, de tar upp om bebisen blir väldigt ledsen. Det ger mig lite hopp om att nå fram till den jag känner som vill göra det bra men är så pass osäker så de ibland gör saker mot sitt eget kännande.
    Det är jättefint att du har möjlighet att påverka din vän som också verkar se felaktigheterna själv. Det hoppas jag alla gör som kommer i kontakt med något liknande.
    Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden Råd som Anna Wahlgren ger och har gett till föräldrar genom åren..